Radiator för enkelrör i ett två-rörssytem
-
- Stor entusiast!
Radiator för enkelrör i ett två-rörssytem
Hej,
Ska precis sätta in en ny raditaor i garaget. Har byggt bulkförråd som omöjöliggör att det gamla får sitta kvar. Har fått en radiator som har suttit i ett en-rörssystem. Och jag har har ett tvårörssytem. Går det att få till?
Har trott att alla radiatorer hade ett inlopp och ett utlopp, oavsett hur systemet ser ut. Nu ser jag att det nya jag har fått bara har ett hål. Hur 17 kan det fungera? Ser ju ut som om tilloppet aldrig når in i radiatorn, utan går direkt till frånloppet.
Upplys okunninga mig!
Tack
Stefan
Ska precis sätta in en ny raditaor i garaget. Har byggt bulkförråd som omöjöliggör att det gamla får sitta kvar. Har fått en radiator som har suttit i ett en-rörssystem. Och jag har har ett tvårörssytem. Går det att få till?
Har trott att alla radiatorer hade ett inlopp och ett utlopp, oavsett hur systemet ser ut. Nu ser jag att det nya jag har fått bara har ett hål. Hur 17 kan det fungera? Ser ju ut som om tilloppet aldrig når in i radiatorn, utan går direkt till frånloppet.
Upplys okunninga mig!
Tack
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Du har definitivt 2 hål i den! Du har bara inte hittat det andra!
Om det är ett grovt rör in kan jag tänka mig den möjlighet att man har 2 rör, det ena är grovt och det andra är mindre och ligger inuti det första men jag skulle kalla den lösning totaldum.
Om det är ett grovt rör in kan jag tänka mig den möjlighet att man har 2 rör, det ena är grovt och det andra är mindre och ligger inuti det första men jag skulle kalla den lösning totaldum.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
Det här blir bara skummare...
Har nu tittat ordentligt på radiatorn i fråga.
Den har bara en enda anslutning!
Den sitter i nederkant på radiatorn. Överst finns en luftningsnippel. Har skruvat loss kopplet och hoppades då se antingen "halvmånaarna" enl. Erik, eller rör-i-rör enl. IceCap. Ingenting fanns. Bara ett stort gapande hål till radiatorns sjupa mörka inre.
Skulle gärna visa bilderna här, men jag har ingenstans att lägga upp dem. Mailar dem dock till Erik och IceCap, och till nadra på förfrågan.
Ser fram emot fler svar på detta!
Stefan
Den har bara en enda anslutning!
Den sitter i nederkant på radiatorn. Överst finns en luftningsnippel. Har skruvat loss kopplet och hoppades då se antingen "halvmånaarna" enl. Erik, eller rör-i-rör enl. IceCap. Ingenting fanns. Bara ett stort gapande hål till radiatorns sjupa mörka inre.
Skulle gärna visa bilderna här, men jag har ingenstans att lägga upp dem. Mailar dem dock till Erik och IceCap, och till nadra på förfrågan.
Ser fram emot fler svar på detta!
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Låter som en beskrivning av radiatorerna i moderns lägenhet.
Har dock bara studerat dem exteriört.
Helt klart är att man har in- och utgående vatten, men kanske har de lekt med strömningsmekaniken. En stråle rakt upp och så utlopp runt om. (Att det blir omrörning spelar ju ingen roll vid enrörs).
Man skulle kunna stoppa ner kopplet i en balja och så köra med en pump från en tank med färgat vatten och studera strömningen.
Jag tror det var mma som gjorde de här radiatorerna, och de finns i både en- och tvårörs variant beroende på kopplet.
Hoppas någon av rörläggarna på sidan kan ge en ordentlig förklaring på de här radiatorerna.
Har dock bara studerat dem exteriört.

Helt klart är att man har in- och utgående vatten, men kanske har de lekt med strömningsmekaniken. En stråle rakt upp och så utlopp runt om. (Att det blir omrörning spelar ju ingen roll vid enrörs).
Man skulle kunna stoppa ner kopplet i en balja och så köra med en pump från en tank med färgat vatten och studera strömningen.
Jag tror det var mma som gjorde de här radiatorerna, och de finns i både en- och tvårörs variant beroende på kopplet.
Hoppas någon av rörläggarna på sidan kan ge en ordentlig förklaring på de här radiatorerna.

Vad jag omedelbart ser på bilderna är att det är en ganska grov anslutning. Studera man noga ser jag iaf. att det verkar finnas ett mellanrum mellan ytterpackningen och någon ring en liten bit in, ringen verkar t.o.m. ha en liten anläggningsyta.
Ett kort på ventilen hade varit intressant, speciellt på delen som satt i elementet.
Så detta med 2 rör inuti varandra verkar vara sanningen, jag skulle tro att de är delade i själva inloppet vid delningsringen.
Ett kort på ventilen hade varit intressant, speciellt på delen som satt i elementet.
Så detta med 2 rör inuti varandra verkar vara sanningen, jag skulle tro att de är delade i själva inloppet vid delningsringen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vi har ett enrörssystem, med radiatorer med en stor anslutning undertill i mitten. Det finns ingen termostat, utan det enda jag kan göra är att med hjälp av en ratt växla mellan helfart/halvfart/avslagen.
För att ansluta en ny modern vattenburen handdukstork i badrummet, så fick installatören ta till en specialtillsats. Jag vet inte vad en sådan kallas. Kan försöka ta bild senare, om aktuellt.
För att ansluta en ny modern vattenburen handdukstork i badrummet, så fick installatören ta till en specialtillsats. Jag vet inte vad en sådan kallas. Kan försöka ta bild senare, om aktuellt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag har några element på en enrörsslinga. De ser ut precis som du beskriver med bara ett hål på undersidan.
I detta hål monteras ett koppel som har ett utstickande rör för tilloppet och utlopp runtomkring. (Hmm.. Taskig beskrivning... Jag försöker igen...)
Alltså... Kopplet har två stycken röranslutningar plus den del som skruvas in i elementet. Den delen har ett smalare rör som sticker in omkring 2 dm i elementet för tilloppet och vattnet går ut i bottnen av elementet runt det instickande röret.
Jag har ett överblivet koppel någonstans som jag skulle kunna leta reda på och ta bilder av om stort intresse finns.
Jag letade på rinkaby men hittade inget likadant.
I detta hål monteras ett koppel som har ett utstickande rör för tilloppet och utlopp runtomkring. (Hmm.. Taskig beskrivning... Jag försöker igen...)
Alltså... Kopplet har två stycken röranslutningar plus den del som skruvas in i elementet. Den delen har ett smalare rör som sticker in omkring 2 dm i elementet för tilloppet och vattnet går ut i bottnen av elementet runt det instickande röret.
Jag har ett överblivet koppel någonstans som jag skulle kunna leta reda på och ta bilder av om stort intresse finns.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Exakt sådär ser mitt system från 1974 också ut.zeylon skrev:Jag har några element på en enrörsslinga. De ser ut precis som du beskriver med bara ett hål på undersidan.
Du behöver ett koppel som passar till radiatorn

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Hej igen, nu har jag tagit två bilder (om än något suddiga) på hur vår anslutning ser ut, respektive hur specialanslutningen till handdukstorken ser ut.
Jag kollade samtidigt på en demonterad radiator, och vi verkar ha den lösningen med två halvmånar.

Jag kollade samtidigt på en demonterad radiator, och vi verkar ha den lösningen med två halvmånar.

Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
Det finns olika konstruktioner, men de bygger på injektor/ejektorverkan eller temperaturskiktning.
Följande länkar visar två principer (bilderna i slutet).
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPOD ... 6e15bc8c33
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPOD ... N=BE878153
Följande länkar visar två principer (bilderna i slutet).
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPOD ... 6e15bc8c33
http://v3.espacenet.com/origdoc?DB=EPOD ... N=BE878153
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976