Vad kan man tyda av askan?
-
- Lärjunge!
Vad kan man tyda av askan?
Då jag fortfarande väntar på finjusteringen av pannan är jag lite nyfiken på om man av askan kan tyda hur pannan mår och arbetar?
Tog en titt i den 42 liter stora asklådan som var fylld till ca 3/4 efter att ha eldat 41 säckar pellets.
Jag tycker det verkar vara mycket aska? Är det onormalt mycket?
Delar av askan bestod av gråa pelletsliknande bitar, men dessa pulveriserades så fort man rörde vid dem?
Kan man med hjälp av askmängden och dess konsistens säga något om förbränningen?
Ska ringa och påminna installatören om justeringen nu...
Tog en titt i den 42 liter stora asklådan som var fylld till ca 3/4 efter att ha eldat 41 säckar pellets.
Jag tycker det verkar vara mycket aska? Är det onormalt mycket?
Delar av askan bestod av gråa pelletsliknande bitar, men dessa pulveriserades så fort man rörde vid dem?
Kan man med hjälp av askmängden och dess konsistens säga något om förbränningen?
Ska ringa och påminna installatören om justeringen nu...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Hej Johan,
När jag askar ur pannan efter att ha kört upp en silo (MAFA Mini 300 liter) så tömmer jag väl ungefär 2 liter med aska.
Den är ljusgrå, och helt finpulveriserad. I kakan som finns i brännarröret förekommer det dock lite mörkare nyanser, och lite större fraktioner.
Ang injustering/rökgasanalys, så hörde jag med vår lokala sotare. Han hade ingen egen utrustning, men kunde enkelt låna in. 800 kr + moms har jag för mig att han ville ha för besväret.
För närvarande går dock vår brännare som en klocka, och utan störningar så jag tror jag avvaktar.
När jag askar ur pannan efter att ha kört upp en silo (MAFA Mini 300 liter) så tömmer jag väl ungefär 2 liter med aska.
Den är ljusgrå, och helt finpulveriserad. I kakan som finns i brännarröret förekommer det dock lite mörkare nyanser, och lite större fraktioner.
Ang injustering/rökgasanalys, så hörde jag med vår lokala sotare. Han hade ingen egen utrustning, men kunde enkelt låna in. 800 kr + moms har jag för mig att han ville ha för besväret.
För närvarande går dock vår brännare som en klocka, och utan störningar så jag tror jag avvaktar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Volymen på askan säger inte så mycket, rör man i den sjunker den ihop. Vikten, däremot. Leverantörerna brukar uppge hur mycket aska som bildas.
Beträffande innehållet, de porösa kutsarna är troligen pellets som glött ihop i askan sedan de studsat eller blåst ut från brännaren. Värmen har då kommit pannan till del, men på ett okontrollerat sätt. Glödande pellets i askan bör undvikas.
Du kan också sikta askan för att se om du har ofullständigt förbrända partiklar.
Beträffande innehållet, de porösa kutsarna är troligen pellets som glött ihop i askan sedan de studsat eller blåst ut från brännaren. Värmen har då kommit pannan till del, men på ett okontrollerat sätt. Glödande pellets i askan bör undvikas.
Du kan också sikta askan för att se om du har ofullständigt förbrända partiklar.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Det är faschinerande hur mycket askan sjunker ihop tycker jag.
En full 20 liters plåthink som man rör runt lite i är helt plötsligt halfull

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Blöt den med vatten så blir de nästan inget kvar..snillet skrev:Det är faschinerande hur mycket askan sjunker ihop tycker jag.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
Re: Vad kan man tyda av askan?
Han skulle försöka masa sig hit till nästa vecka.johansjostrand skrev:Ska ringa och påminna installatören om justeringen nu...
Han sa också att det inte brukar vara så mycket att justera utan pannorna brukar brinna näst intill perfekt med originalinställningarna. Hmmm... Undrar om jag kan lita på den där figuren. Min panna var nämligen den första ecoflexen han installerade...
Alltså, inget fel på själva installationen, tiden eller priset. Men nog kan man väl behöva ändra en del inställningar utifrån originalutförandet. Det är flera effektsteg som ska justeras t ex.?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jo nog ska du hålla ett öga på då han justerar så att den justeras i alla effektlägen du använder, Häng över axel o fråga om alla värden va dom betyder..johansjostrand skrev:
Alltså, inget fel på själva installationen, tiden eller priset. Men nog kan man väl behöva ändra en del inställningar utifrån originalutförandet. Det är flera effektsteg som ska justeras t ex.?

Co2 ska försöka fås på runt 12% (i alla effekt lägen) o draget ställs in före pannan/brännaren justeras o bör ligga på 12-15 pa..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Självklart så ska du göra en injustering för att med säkerhet veta att du har en brännare som fungerar optimalt. Du kan ha den stå lite fel på värdena och till följd få en större förbrukning av pellets.
Som du beskriver i ditt fall låter det som om du har en för hög bränslematning och lite för lite lufttillförsel då du har spår av oförbränd pellets som matas över i koppen ner i asklådan. När dessa sedan ligger och glöder i pannan får man om man har otur beläggningar på eldstadens
väggar efter en periods eldande. Dessa sätter då ner verkningsgraden då konvektionsytorna tar upp mindre av värmen. Kan även leda till bildande av gengas.
Visst kan fabriksinställningarna göra så att du kan starta upp och köra brännaren men det är inga garantier att denna inställning gör att din anläggning fungerar till hundra. Det är inte bara kombinationen panna och brännare som spelar in. Du har också en skorsten, bränsle samt tilluft att tänka på. Var det lika förutsättningar i alla fastigheter skulle man ju inte behöva göra en injustering. Då var det ju färdigt från fabrik.
Begär ett skriftlig utskrift av installatören på injusteringen.
Om du inte vet vad som är rätt värden kan du ju alltid kontrollera med en annan fackman.
Som du beskriver i ditt fall låter det som om du har en för hög bränslematning och lite för lite lufttillförsel då du har spår av oförbränd pellets som matas över i koppen ner i asklådan. När dessa sedan ligger och glöder i pannan får man om man har otur beläggningar på eldstadens
väggar efter en periods eldande. Dessa sätter då ner verkningsgraden då konvektionsytorna tar upp mindre av värmen. Kan även leda till bildande av gengas.
Visst kan fabriksinställningarna göra så att du kan starta upp och köra brännaren men det är inga garantier att denna inställning gör att din anläggning fungerar till hundra. Det är inte bara kombinationen panna och brännare som spelar in. Du har också en skorsten, bränsle samt tilluft att tänka på. Var det lika förutsättningar i alla fastigheter skulle man ju inte behöva göra en injustering. Då var det ju färdigt från fabrik.
Begär ett skriftlig utskrift av installatören på injusteringen.
Om du inte vet vad som är rätt värden kan du ju alltid kontrollera med en annan fackman.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Jag undrar detsamma.
Tidigare var brännaren justerad men efter att jag bytt ut all elektronik har detta inte gjorts. Har lite "problem" att få hit en injusterare vilket jag misstänker beror på att han saknar utrustning/kunskap....
Nu är askan betydligt svartare än tidigare samt att det bildas "kakor" i brännarbotten. Annars funkar den klockrent.
Vad kan detta bero på?
Jämförelsen med tändstift kanske är långsökt men jag misstänker "fet förbränning", dvs. för lite luft....
Kan jag fixa detta själv? Janfire Flex-A Gul.
Tack på förhand // Micke
Tidigare var brännaren justerad men efter att jag bytt ut all elektronik har detta inte gjorts. Har lite "problem" att få hit en injusterare vilket jag misstänker beror på att han saknar utrustning/kunskap....
Nu är askan betydligt svartare än tidigare samt att det bildas "kakor" i brännarbotten. Annars funkar den klockrent.
Vad kan detta bero på?
Jämförelsen med tändstift kanske är långsökt men jag misstänker "fet förbränning", dvs. för lite luft....
Tack på förhand // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Skulle tro att du har rätt... Du kan ju också kolla lite på lågan och röken. Synlig rök och rödaktig låga = för mycket bränsle eller för lite luft.Etanolist skrev:Jag undrar detsamma.
Vad kan detta bero på?
Tack på förhand // Micke
Jag justerade min Viking Bio på det sättet. Drog ner lite på bränsletillförseln och fick en ljusare låga och röken blev i princip osynlig. Ska ta dit någon med rökgasinstrument, men det har inte blivit av ännu. Antar att man kan göra på liknande sätt med en Janfire.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Så gjorde jag oxå o trodde att jag lyckats riktigt bra tills jag fick Co2 mätaren o kollad, Co2 låg bara på 7% då vilket är 5% för lågt..Krister skrev:
Jag justerade min Viking Bio på det sättet. Drog ner lite på bränsletillförseln och fick en ljusare låga och röken blev i princip osynlig.

-
- Pannrumstomte!
Jag installerade en Janfire NH /Integral för nån månad sen nu.johansjostrand skrev:Han sa också att det inte brukar vara så mycket att justera utan pannorna brukar brinna näst intill perfekt med originalinställningarna.
Kopplade in en Testo 325 M och var nöjd så.
Jag rörde inte en inställning, då förbränningen var alldeles utmärkt.
(kör Laxå pallpellets så jag ska kolla igen när jag byter till Svanpellets)
Antar att det är större chans att originalinställningarna är bra om man köper komplett paket då de optimerats mot varann.
Janfire hade den goda smaken att skicka med en motdragslucka modell bättre. (Kutzner + Weber 012)
Med draget rätt justerat så bör det inte bli särskilt fel på en CTC Ecoflex heller. Skulle vara om du har för dåligt drag som det skulle kunna knasa.
Har man för bra så löser ju luckan det såvida den inte är underdimensionerad förstås.
Din installatör är nog inte ute och cyklar i alla fall.
Men se till att få det kollat och bekräftat eller ev. korrigerat och gärna med en liten utskrift för att spara till nästa gång du justerar så du kan jämföra.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.