Hur många använder pelletsbrännare mot ackumulatortank?

Skriv svar
mjansson
Prima virke
Kontakt:

Hur många använder pelletsbrännare mot ackumulatortank?

Inlägg av mjansson »

Hej,
Undrar hur många som använder sin pelletsbrännare mot ack.tank. Är det vanligt? Jag har precis installerat en sådan konfiguration.

/Mattias
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Tjenare! :P
Jag kör mot acktank. En Jämä (focus) på 1800liter.
Tyvärr ingen laddomat men det funkar bra ändå.
Enda problemet jag har är att varmvatten slingan inte är 100% effektiv.
Körde ner acktanken till 60grader i toppen innan brännaren startade men då hade jag inget varmvatten så jag fick höja startgränsen till 70grader.
När jag hade startgränsen på 60grader så höll botten ca 35grader.
Nu med 70graders startgräns har jag ca 45grader i botten och det funkar fint med varmvattnet nu då iallafall.
:D
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jodå nog är det några som kör mot acktank, Oftast för att man ska ha möjlighet att elda med ved (bl.a jag) o dom som har solfångare måste ju ha en acktank..

chp76 vad har du för slinga som inte klarar varmvattnet om tanken är under 70°??.. :?
Du bör nog även skaffa en termiskventil/laddomat om du inte vill riskera att pannan rostar sönder i förtid..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

Det är samma här - har nyligen installerat liten vedpanna och två acktankar, just för möjligheten att kunna elda ved om pelletbrännaren pajar eller pelletpriset skenar åt h-e. Den ena acktanken är förberedd med solslinga för framtida uppgraderingar, laddningen görs av en Laddomat 10 och hela anläggningen styrs med en ekontroll TK1F.
Så här i början innan alla injusteringar är rätt tycker jag det går åt mer pellets än tidigare med gamla pannan, det tar några timmar att värma 1000 liter vatten från 40 till 80 gr. Å andra sidan är inte rören isolerade ännu för att upptäcka ev läckage, det kanske blir skillnad när det kommer på. + lite tilläggsisolering på tankarna.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Här körs det också mot acktank. Främsta anledningen är nog solfångarna men det ger också en större VV-buffert att ha acktank. Nu värmer jag iofs inte hela volymen utan endast en valbar övre del av acken. Detta för att jag har en "gammal" brännare som endast har underhållsglöd. Hade den haft autostart/självtändning så skulle jag nog valt att värma en större del av acken, nu under vinterhalvåret då solfångarna ändå inte ger något för mig (naturhinder som skärmar av solen från slutet av oktober till början på mars).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

nu under vinterhalvåret då solfångarna ändå inte ger något för mig (naturhinder som skärmar av solen från slutet av oktober till början på mars).
Finns det ingen möjlighet att åtgärda det med lite dynamit eller så ? :D
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

micke_932 skrev: Finns det ingen möjlighet att åtgärda det med lite dynamit eller så ? :D
Är du intresserad :roll: Det är fritt fram för mig...... Jag säger inget om vart det tog vägen (skogen, berget och telemasten) :wink: Men du får nog ta med dig den stora påsen med dynamit... :D :wink: :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar