Hallå,
Det talas ju om hur bra det är med lambdasond i brännaren. Finns någon funktion/möjlighet att koppla in en sådan i NH?
Skulle ju vara enklare att ringa runt och köpa den mest prispressade pelletsen om man inte behövde justera brännaren vid varje leverantörsbyte.
mvh
Stefan
Lambdasond i NH?
-
- Stor entusiast!
Lambdasond i NH?
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
-
- Pannrumstomte!
Justera in din panna med ett rökgasinstrument och ställ vikt och energivärde korrekt för den pellets du justerar pannan med.
Då blir det rätt förbränning om du sedan anger vikt och energivärdet vid ny leverans.
Har du inte läst instruktionsboken till NH:n ?
Dock kräver detta att alla förbannade oseriösa pelletsleverantörer väger sin pellets och anger korrekt energinivå.
Det skall väl inte vara för mycket begärt tycker man.
Den jag eldar nu (svanpellets) anges av tillverkaren vara löspressad men ändå är det tryckt på påsarna att den väger 746 kg/m3. Det är typ 100 kg för mycket per m3. eller ca 15 %.
(Pelletsen är dock helt ok för övrigt)
Hoppas de inte väger pallarna med samma våg !!!
Mvh
Ps. Du behöver inte byta leverantör för att få pellets som är olika från gång till gång. Det varierar rätt så duktigt ändå vill jag lova.
Jag eldar 10 ton om året och hämtar pall för pall på min pickup så jag märker det ganska väl. Ds.
Då blir det rätt förbränning om du sedan anger vikt och energivärdet vid ny leverans.
Har du inte läst instruktionsboken till NH:n ?
Dock kräver detta att alla förbannade oseriösa pelletsleverantörer väger sin pellets och anger korrekt energinivå.
Det skall väl inte vara för mycket begärt tycker man.
Den jag eldar nu (svanpellets) anges av tillverkaren vara löspressad men ändå är det tryckt på påsarna att den väger 746 kg/m3. Det är typ 100 kg för mycket per m3. eller ca 15 %.
(Pelletsen är dock helt ok för övrigt)
Hoppas de inte väger pallarna med samma våg !!!
Mvh
Ps. Du behöver inte byta leverantör för att få pellets som är olika från gång till gång. Det varierar rätt så duktigt ändå vill jag lova.
Jag eldar 10 ton om året och hämtar pall för pall på min pickup så jag märker det ganska väl. Ds.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Stor entusiast!
nepp, det har jag inte
Tjena Elvis,
Näe, jag har faktiskt inte läst manualen ännu.
Pannan är precis nyinstallerad, och kanske jag hinner trycka på "ON" för första gången ikväll!
Men jag lovar att läsa manualen noggrannt innan...
Tack
Stefan
Näe, jag har faktiskt inte läst manualen ännu.
Pannan är precis nyinstallerad, och kanske jag hinner trycka på "ON" för första gången ikväll!
Men jag lovar att läsa manualen noggrannt innan...
Tack
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.