Pelletsförbrukning efter 5 första dygnen. Bra? Dåligt ?

Skriv svar
TJ
Stor entusiast!

Pelletsförbrukning efter 5 första dygnen. Bra? Dåligt ?

Inlägg av TJ »

Hej alla !
Ok, ikväll så har det brunnit i fem dygn och 10 säckar pellets kommer då att vara förbrukade.
Dvs 2x16kg säckar/ dygn.

Fakta : Stort hus med två likadana lägenheter, 12x10m hus. Full källare, dock bara värmd med spillvärmen från pelets eldningen.
3-glasfönster, men fortfarande bara sågspånns isolerad, fasad renoverad-94 då fönsterna byttes.

Temp. har varit mellan 0-5°C.

CTC(Therima) brännare installerad i en stor gammal gjutjärnspanna, rökgaserna är bara 70°C, men det måste vara någonting fel. kanalen är drygt 3 dm bred, jag ska ta och borra fler hål och flytta givaren. Jag pluggar dom gamla för att inte dra in kylluft.

Vad säger ni ??
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Låter vettigt. Jag gör just nu över med 16 kg/dygn.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

JohanKD skrev:Låter vettigt. Jag gör just nu över med 16 kg/dygn.
Hej Johan !
Kul, att man inte ligger helt fel. Hur är ditt hus angående isol. fönster m.m.

Jag körde bulk i förra huset som var ett normal stort 1 1/2 plansvilla, men med småsäck och ett Mafa mini så får man en helt annan kontroll på förbrukningen.

Tom
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

har för mig att johan gjorde av med extrema mängder förra året oxå.. Eller har jag fel??
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

spliffan skrev:har för mig att johan gjorde av med extrema mängder förra året oxå.. Eller har jag fel??
Nja, det är väl en sanning med viss modifikation. Jag upplevde det som extrema mängder jämfört med vad andra redovisade här. Om vi tittar på förbrukningen jämfört med olja så stämmer nog faktorn 2.1 ganska bra (1 liter olja 2.1 kg pellets).

Jag antar att förra vintern (jan-april) var extremt kallt. Jag har aldrig mätt temperaturen förut men kan inte tänka mig att det varit så kallt sedan jag gjorde lumpen. :wink:

Sedan i september är mitt hus ganska välisolerat. Jag bytte då 14 fönster (9 av ca 17 i ”huset” och 5 av 5 i källaren) och hade sedan tidigare brädfodrat om och tilläggsisolerat hela huset. Hur det är uppåt (takisolering)vet jag dock inte. Där kan man nog tjäna någon krona.

Visst är det ett jobb med småsäckar men som TJ skrev, man har en grym kontroll på förbrukningen.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Skriv svar