Motdragslucka

Skriv svar
JohanKD
Entusiast!

Motdragslucka

Inlägg av JohanKD »

Jag har sett att det funnits någon/några trådar om motdragsluckor men jag måste starta en ny.

För att först kolla så jag är med i matchen så är väl en motdragslucka den där ”grejen” som sitter på röret mellan pannan och murstocken? Med grej menar jag i detta fall en liten vippa som ibland släpper igenom luft och ibland inte.

Om vi förutsätter att jag har rätt i föregående stycke fungerar min motdragslucka som så att den är lite öppen när brännaren är avstängd och ännu mindre öppen när brännaren är i gång. Att detta inte är rätt fattar till och med jag. Jag har försökt att, på inrådan av brännarinstallatören, smörja upp den lite, men det blev ingen skillnad.

Nu till några frågor:

A) Det kan väl inte vara stora pengar att skaffa en ny? Finns det olika alternativ?
B) Vart köper man en sådan?
C) Den jag har har en enkel konstruktion, en arm med en vikt man kan flytta för att få rätt balans. Är det en bra/lämplig/rätt motdragslucka?
D) Funktionen som jag har är väl rätt? Öppen (borde vara) när brännaren är i viloläge och stängd (fast inte min) när brännaren är igång?
E) Vad jag förstått i de andra trådarna jag skummat i kan man tjäna pengar på en ”bra” motdragslucka, men vad är funktionen?

Hoppas att ni kunniga inte tappar lusten att svara på alla ”dumma” frågor.

Tack på förhand.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Motdragslucka

Inlägg av Krister »

JohanKD skrev:Jag har sett att det funnits någon/några trådar om motdragsluckor men jag måste starta en ny.

För att först kolla så jag är med i matchen så är väl en motdragslucka den där ”grejen” som sitter på röret mellan pannan och murstocken? Med grej menar jag i detta fall en liten vippa som ibland släpper igenom luft och ibland inte.

Om vi förutsätter att jag har rätt i föregående stycke fungerar min motdragslucka som så att den är lite öppen när brännaren är avstängd och ännu mindre öppen när brännaren är i gång. Att detta inte är rätt fattar till och med jag. Jag har försökt att, på inrådan av brännarinstallatören, smörja upp den lite, men det blev ingen skillnad.

Nu till några frågor:

A) Det kan väl inte vara stora pengar att skaffa en ny? Finns det olika alternativ?
Javisst finns det det. En tigex 25 kostar 700-800kr med frakt från dinvvsbutik.se men den kan vara i minsta laget om du har en hög skorsten.
B) Vart köper man en sådan?
Se svaret ovan.
C) Den jag har har en enkel konstruktion, en arm med en vikt man kan flytta för att få rätt balans. Är det en bra/lämplig/rätt motdragslucka?
Det är väl så de brukar se ut.
D) Funktionen som jag har är väl rätt? Öppen (borde vara) när brännaren är i viloläge och stängd (fast inte min) när brännaren är igång?
Nej, när det öppnar, resp stänger, beror på draget i skorstenen, utetemperatur, hur det blåser osv...

Den skall fungera så att när draget i skorsten överstiget inställt värde så öppnar den och suger extra luft från pannrummet. Målet är att draget genom pannan skall vara hyffsat konstant trots att draget i skorsten varierar.

Rekommenderad läsning:
http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... luckor.pdf
http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf
E) Vad jag förstått i de andra trådarna jag skummat i kan man tjäna pengar på en ”bra” motdragslucka, men vad är funktionen?
Jämnt drag i pannan ger bättre förbränning = bra förbränningsverkningsgrad = mindre förbrukning.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Finns inga dumma frågor o frågar du inte lär du dej inte heller.. :wink:

Den "kan" vara öppen då brännaren inte går (då har du bra drag) men oftast brukar det bara vara några min efter brännaren stoppat som den är öppen.. Men när brännaren gått en stund brukar den öppna igen då värmen i pipan gör att draget ökar o luckan öppnar..

Är din lucka trög el vippar den lätt??

http://www.dinvvsbutik.se/pannor-pannor ... _1530.html dom har bra pris på luckor

Här finns info om luckor så du ser vilken typ du behöver till din skorsten http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

André skrev:Finns inga dumma frågor o frågar du inte lär du dej inte heller.. :wink:

Den "kan" vara öppen då brännaren inte går (då har du bra drag) men oftast brukar det bara vara några min efter brännaren stoppat som den är öppen.. Men när brännaren gått en stund brukar den öppna igen då värmen i pipan gör att draget ökar o luckan öppnar..

Är din lucka trög el vippar den lätt??

http://www.dinvvsbutik.se/pannor-pannor ... _1530.html dom har bra pris på luckor

Här finns info om luckor så du ser vilken typ du behöver till din skorsten http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf
Tack för ett bra och snabbt svar. Det verkar på ditt svar som om min dragbegränsare faktiskt fungerar bra. Den vippar relativt lätt, definitivt inte trögt. En liten detalj bara: När jag gjorde ren den var det en "beläggning" på insidan som jag till slut fick bort. När jag var klar insåg jag att det var en packning :oops: . Klarar jag mig utan den?
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Jag kollade på sidorna du länkade till och där fanns en hel del svar. Jag gick ner i pannrummet och ändrade vinkeln på ”vipparmen” så den ligger horisontellt när dragluckan är stängd. Nu kunde jag direkt se att när brännaren är igång är den (ganska) stängd och när brännaren slog av öppnade den lite plus att den ”slog” lite ibland. Verkar vara rätt nu. Jag såg också att det var en Tigex 25 jag hade.

Tur att jag har ett svart tangentbord från början, springer mellan datorn och pannrummet nu. Men det är kul detta med värme. Kanske skulle sadla om och bli en sådan där okunning klippare som tjänar pengar på installationer? Någon som är intresserad av att jag kommer hem och installerar en brännare? :wink:

Då är det bara packningen som saknas (se tidigare inlägg), klarar jag mig utan den?
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

JohanKD skrev: En liten detalj bara: När jag gjorde ren den var det en "beläggning" på insidan som jag till slut fick bort. När jag var klar insåg jag att det var en packning :oops: . Klarar jag mig utan den?
Även det misstaget är det fler som gjort :roll: :lol:

Jag körde med konsentrarad effektum avfettning så den for bort.. :oops:
Men det är ingen fara om du har hyfsat drag redan (som du verkar ha) men har man väldigt dåligt drag vill man ju inte ha några otätheter som gör draget ur pannan ändå sämre..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

JohanKD skrev:Jag kollade på sidorna du länkade till och där fanns en hel del svar. Jag gick ner i pannrummet och ändrade vinkeln på ”vipparmen” så den ligger horisontellt när dragluckan är stängd. Nu kunde jag direkt se att när brännaren är igång är den (ganska) stängd och när brännaren slog av öppnade den lite plus att den ”slog” lite ibland. Verkar vara rätt nu. Jag såg också att det var en Tigex 25 jag hade.

Tur att jag har ett svart tangentbord från början, springer mellan datorn och pannrummet nu. Men det är kul detta med värme. Kanske skulle sadla om och bli en sådan där okunning klippare som tjänar pengar på installationer? Någon som är intresserad av att jag kommer hem och installerar en brännare? :wink:

Då är det bara packningen som saknas (se tidigare inlägg), klarar jag mig utan den?
Ja du ser man lär så länge man lever o ju mer du lär dej ju roligare blir det.. :wink:

Det kanske slutar med att du är brännar installatör, När man läser om vissa installationer så verkar det inte finnas så mycket kunskap direkt.. :roll:
Skriv svar