Hur funkar en motorshunt?

Skriv svar
Shakespeare
Pannrumstomte!

Hur funkar en motorshunt?

Inlägg av Shakespeare »

Om man skulle göra en egen styrning. Hur funkar det?
Är det bara en motor eller är det en för att öppna och en föra att stänga?
Vilken spänningsmatning?
Hur fort öppnar/stänger de? Antar att man kör motorn en liten stund, sedan väntar en stund och ser om man nått önskad temp och sedan justerar lite till.
Vad har de för givare? Antar att de bara stoppar vid ändläge med en microbrytare.
mvh
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Du behöver en motor för villken du reverserar gångriktningen när du skall öppna respektive stänga. För att orka vrida shunten krävs utväxling. Vissa shuntstyrningar har ändlägesbrytare och andra går runt runt beroende på shunt. Matningspänning på motorn spelar ingen roll, du anpassar styrelektroniken efter den.

Skall det bli riktigt lågbudget använder du en enchipdator till vilken du kopplar in knappar och teckenfönster för att kunna ställa börvärde/reglerkurva. Enklare blir det förstås med en PLC (liten låda med färdigkonstuerat generellt styrsystem).

Som återkoppling behöver du en temperaturgivare på utgående vatten till radiatorkretsen, en givare placerad utom- eller inomhus och dessutom gärna en givare på pannvattnet eller acktanken så att shunten inte släpper ut något i radiatorkretsen om vattnet är för kallt. Programvaran är i princip bara en enkel PID-regulator.

Justeringen går till precis som du säger och sakta.

Räknar man sin egen arbetskostnad är det garanterat lönsamt att köpa en färdig shuntstyrning för några tusenlappar. :wink:
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

ABSO skrev:Du behöver en motor för villken du reverserar gångriktningen när du skall öppna respektive stänga.
Själva motordelen tänkte jag isf köpa färdig. Vad brukar det vara för typa av motor i dem?
ABSO skrev: Räknar man sin egen arbetskostnad är det garanterat lönsamt att köpa en färdig shuntstyrning för några tusenlappar. :wink:
Men hur kul är det :wink:

Konrad har en billig enchippare som jag skulle kunna använda även till solstyrning och differentialtermostat etc. Ett annat lite dyrare alternativ är TA1611 men den verkar vara lite enklare att programmera. Bara att välja färdiga block och koppla dem till de fysiska ingångarna/utgångarna.

mvh
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Shakespeare skrev:Själva motordelen tänkte jag isf köpa färdig. Vad brukar det vara för typa av motor i dem?
Det beror lite på vad man har för shunt, men en vanlig är ESBE serie 60, kostar en dryg tusenlapp tror jag:
http://www.esbe.se/nav4880/?prodid=1575
Shakespeare skrev:Men hur kul är det :wink:
Jag brukar säga att man inte ska återuppfinna hjulet, bättre att lägga sin tid på något som inte finns ännu. :wink:
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

Finns styrningar för ca 2500 och uppåt. Tycker man det är kul att knåpa lite själv så kan det vara skoj, men det brukar inte bli så särskilt kompakt.

Sen är det ju det där med reglerkurvan, kan ta lite tid att hitta rätt pid parametrar. Finns ju formler för att räkna på stegstörningar man gör i anläggningen. Man ska väl oxå ta hänsyn till samplingstider på de olika mätpunkterna för att få ett stabilt system.

Inte ens jag som jobbar med att kontruera intrument och reglerkretsar tycker det värt tiden, även att utrustningen nästan är helt gratis.

Ett tips är ju att få tag på en temp.reg med utgångar för två resp. tre stegsreglering och pt100 ingång för framledning och 4-20mA ing. och signalomv. för utegivare som ökar först. och en stegmotor.
Ränar man lite på material så kommer man nog inte undan med 2500.

Ser att en utegivare samplas ca 17min, framledningsgivare ca 5s. Sen har jag för mig att framledningskurvan inte är linjär mot ute temp. Utan loggaritmisk.

Kanske har fel i detta?!
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

mackee skrev:Inte ens jag som jobbar med att kontruera intrument och reglerkretsar tycker det värt tiden, även att utrustningen nästan är helt gratis.
Vad tror du om TA UVR1611 då? Jag behöver ursäkter för att köpa en sådan till solstyrning och kan jag spara in en extra reglercentral så är det 2000 på pluskontot.
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

Ja...lite "overkill" kanske men funktionerna finns ju där.
Vet inte hur stor din anläggning är och hur många I/O du behöver men det ser ju att vara ok.
Vad är prislappen inkl. programvara och ev. kablage för kommunikation?
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

mackee skrev:Ja...lite "overkill" kanske men funktionerna finns ju där.
Vet inte hur stor din anläggning är och hur många I/O du behöver men det ser ju att vara ok.
Vad är prislappen inkl. programvara och ev. kablage för kommunikation?
Omräknat till svenska så blir det ca 8000 incl 6 tempgivare. :( Sedan "behöver" jag oxå en flödesmätare för ca 1200:-
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

finns det några andra alternativ då? eller är det en billig peng i sammanhanget?
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

mackee skrev:finns det några andra alternativ då? eller är det en billig peng i sammanhanget?
Visst finns det andra alternativ. Alla de funktioner jag behöver finns att köpa som separata enheter från olika tillverkare. Motorshuntstyrning. difftermostat, solstyrning, inkoppling av tillskottsvärme etc. Jag får nog betala ungefär samma om jag köper det i delar, men jag kommer inte heller att utnyttja hela 1611:an så behöver jag ytterligare funktioner så är de gratis. En annan fördel är att jag har allting i samma burk och att jag kan få snygga loggningar på hela systemet. En nackdel är om den slutar fungera så slutar allt fungera samtidigt.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Shakespeare skrev:En nackdel är om den slutar fungera så slutar allt fungera samtidigt.
Ja det gäller att du är bra på att hitta buggar och att de du missar inte uppstår då det är svinkallt och du är bortrest. :wink:
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

ABSO skrev: Ja det gäller att du är bra på att hitta buggar och att de du missar inte uppstår då det är svinkallt och du är bortrest. :wink:
Tyvärr är jag bättre på att göra buggar än att hitta dem :roll:
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

It's not a Bug, it's a Feature!
Skriv svar