Felkod "fel brännaren ute"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

om man lossar på den blå plåten som sitter på ovansidan brännaren, kan man lossa på kåpan. Närmast "pannväggen" sitter en plåt snett neråt mot pannväggen och där sticker det ut en liten metallpinne. denna plåt sitter med en M8 bult eller liknande som går att ta loss. Hade jag en digitalkamera så skulle jag skicka ett kort på hur det ser ut. kameran kommer att inhandlas till jul.

Angående microbrytare; en källa på janfire berättade om ett parti "nya" microbrytare som mycket sämre än den gamla sorten dom hade haft tidigare. det är kanske en dålig som sitter i min brännare.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Icecap: Jag skickar beskrivning på brännaren. På sidan 9 syns plåt bult och brytarpinne tydligt
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Den 4 dec ringde jag min installatör och sa att de får beställa en microbrytare till min NH-brännare. Javisst han skulle ringa direkt. Jag pratade med dom idag, brytaren var beställd men de hade inte fått någon. Firman ringde Janfire, dom hade skickat fel saker, skulle skicka rätta saker, dom har dom förhoppningsvis i morgon tisdag eller onsdag. det var tydligen väldigt rörigt på Janfire enligt min installatör. Jag börjar bli trött på Janfires grejer.
Pannan går perfekt men brännaren har nu krånglat i en månads tid. Få se om det blir bättre när de byter ut microbrytaren. annars får man väl ringa chefen på Janfire i Åmål eller åka ner för att ta ett snack. Så här ska det inte behöva vara . :evil:
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Märkligt att du inte fått den.
Det är en standardkomponent som kostar en femtilapp på Elfa.
Svårt att tänka mig att installatören ringt den 4:e och det "kommit fel saker". Sen att du inte får rätt sak förrän onsdag hmmmm. :?
Man brukar få prylar från Janfire fortare än kvickt.

Installatören glömt beställa och drar en fuling ?
Nästan så man hade ringt Janfire för att kolla om de skickat nåt till den firman.
Kan bli nyp i örat kanske...... :wink:

Men, men. Det kan vara så att de fått fel, frågan är bara vad de fått som ens liknar en sådan så killen som packar tagit fel ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Jag tror att det är Janfire som det strular hos. Min Leverantör CO Värme i Karlstad litar jag på. Det verkar vara en jävla ordning hos Janfire. Visste jag bara vad det var för grejer så skulle jag beställa dom direkt från Elfa och skicka räkningen till Janfire.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Det är väl bara att titta på brytaren om du vill köpa direkt.
Står fabrikat och modell och så vidare på brytaren.
Är det panik så är det.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Eller bygla kontakten, då rapporterar den att brännaren sitter på och då det är en Integral passar detta ju.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Märkligt att inte installatören kommit på den idén...
En Integral får man ju inte ut i första taget.
Inget man glömmer ute så att säga.... :lol:

Annars kan man ju alltid ta den begagnade brytaren från askskrapan som kanske byttes i onödan då felet fortfarande kvarstår. Om det är akut dvs.

Mvh
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Icecap: bygla kontakten är det det samma som att kopla förbi den? Jag ska kolla med Co Värme i morgon em, har de inte hört något så blir det nog att koppla för bi brytaren och försöka att greja lite själv
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

bygla är koppla förbi. Men ta det försiktigt när du tar bort den rostfria kåpan. Så otroligt lätt att repa panelen och plåten som går upp mot den.
Inte för att det är hela världen men tråkigt när den är så snygg.....
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Ja jag ska ta det försiktigt med kåpan. Det är synd att repa displayen. Jag ska kolla i morgon ons om jag får brytaren bytt annars så kopplar jag förbi brytaren. Är det någon som har länk till sprängskiss på brännaren?
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Nu har jag bygglat microbrytaren och kört igång brännaren utan kåpa för att kolla den. Det ska bli spännande om det är den brytaren. Jag kommer tillbaka och rapporterar hur det går.
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Nu har brännaren gått i 36 timmar utan uppehåll och fel. Det är snart dags att sätta tillbaka kåpan och hoppas att det kommer att gå bra.
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Nu har vi satt dit den nya microbrytaren och kåpan är påsatt. Nu får vi se hur det går. Det har blivit lite kallt och brännare och panna får jobba.
hjuhan
Frö

Problem

Inlägg av hjuhan »

Köpte en Janifire Nh i slutet på november 2010, och har fått felkoden brännare ute minst 300 gånger har slutat räkna då jag börjar bli van. Har minskat avståndet på brytaren med små distanser men hjälper icke. Fick nyligen ett meddeleande där det står problem service behövs, och helt plötsligt gick den nästan klanderfritt i 1 vecka wow, säljaren tyckte ingen service behövdes vilket jag höll med om, den e 4 mån gammal. Nu står det permanent, "Problem!!! Service behövs" och felkoden brännare ute kommer 4 gånger om dygnet nu cirkus. Ska verkligen bygling vara enda alternativet till och få rätt på skiten?
Snart åker släggan fram och oljetanken fylls!
Skriv svar