Varför är pelletsbrännare så dyra?

Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!

Varför är pelletsbrännare så dyra?

Inlägg av johansjostrand »

En normal oljebrännare typ Bentone kostar i runda svängar 7000:- att köpa.
Den Innerhåller då: Fläkt, tändelektroder, munstycke, oljepump, finfilter + en massa små rör och intällningsdon.

En pelletsbrännare typ Pellx, Eurofire, Biona mm. är ju en ganska enkel konstruktion bestående av ett hölje med en fläkt och ett tändelement, därtill en mer eller mindre avancerad kontrollpanel och en liten skruv + behållare.

Men vad är det som egentligen motiverar nästan tredubbla priset? Det är väl möjligen inte marknadens efterfrågan? Eller är det tillverkarnas höga utvecklingskostnader som ger det högre priset? Hur stora avancer har försäljaren på ett brännarpaket för ca 20000:-
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

De tillverkar är inte dum i huvet. De tjänar knappt med oljebrännare just nu, och inga vill köpa oljebrännare idag och de kan inte sänka så mycket för då går de med på minus.

Gissar på att pelletsbrännare kostar egenligen runt ex 10 000, och idag många vill måste ha pelletsbrännare kvitta pris 15 000 kr, för olja är dyrt nu.
Så har tillverkar intjänar ex 5000 kr så kan dom sänka oljebrännare pris senare och blir av med olje... dvs balanserar ekonomiska.

Och jag tror beror på är elekronikkort som är dyrast av delar på pelletsbrännare. Medan oljebrännare är en annan lite elektronik som är enkel och billigt.

Och påverkar pris har nog med att göra, beror på hur många skall tillverka gör. ex 100 st kostar mer än om man gör 1000 st då hade blivit billigare. men de vågar inte gör 1000 st.

Här jag skrivning är inte som sagt utan jag gissade ungefär.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Det är som manin säger när allting är en nyhet
eller efterfrågan då går det sätta vilket pris som
helst men helt klart att priserna kommer att gå ned
efter några år när det blivit lugnare :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Titta hur det var med mobiltel. Jag gav 14,000 för min första :shock:
Idag kan du få femhundra om du väljer deras modell :lol:
Med andra ord för liten tillverkning och konkurrens...
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Tja, fan trot om det bara ligger där. Kan ju inte vara så jättelönsamt när snart sagt varenda tillverkare konkat. Ekoteknik (som blev Sahlins Ecotec), Ivabo (som i för sig startat igen), Pellx (som blev KMP och Gordic)... finns säkert fler som har lönsamhetsproblem.
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Det har väl helt med kostnaden för utveckling att göra. Skulle gissa att utvecklingsbudgeten för de som sysslar med oljebrännare i princip är lika med noll. Dessutom är väl komponenterna där så väl beprövade att det antagligen finns ett antal fabriker i asien som massproducerar prylarna.

Pellets är ju tämligen nytt och mitt i utvecklingsstadiet och, rätta mig om jag har fel, men det är väl få brännare som tillverkas i låglöneländer. Tänk bara när kineserna kommer på det här med pellets....
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Skriv svar