Val av brännare
Val av brännare
Hej
Har funderat fram och tillbaka ett halvt år nu mellan pelletsbrännare eller
värmepump luft/vatten, men det börjar luta åt pellets. Jag bor i ett litet
hus från -46 1 1/2 plan på ca 85 kvm + källare har en Diom Topp Dtu20K
(olja/ved) från -87 med oljebrännare och börjar bli trött på att köpa olja (2,5 - 3 m3 / år).
Har blivit avrodd av några att sätta in pellets till den pannan,
det var något om att den var för trång eller nått ditåt men läst om några som har liknande pannor och det verkar funka ok.
Om jag väljer pellets, vilken brännare bör det vara ( vad jag läst verkar det som om det inte spela så stor roll )
och var ska jag köpa den.
Ska jag installera den själv? ( Tummen sitter ganska rätt )
Kom gärna med andra synpunkter och vad jag bör tänka på.
Har funderat fram och tillbaka ett halvt år nu mellan pelletsbrännare eller
värmepump luft/vatten, men det börjar luta åt pellets. Jag bor i ett litet
hus från -46 1 1/2 plan på ca 85 kvm + källare har en Diom Topp Dtu20K
(olja/ved) från -87 med oljebrännare och börjar bli trött på att köpa olja (2,5 - 3 m3 / år).
Har blivit avrodd av några att sätta in pellets till den pannan,
det var något om att den var för trång eller nått ditåt men läst om några som har liknande pannor och det verkar funka ok.
Om jag väljer pellets, vilken brännare bör det vara ( vad jag läst verkar det som om det inte spela så stor roll )
och var ska jag köpa den.
Ska jag installera den själv? ( Tummen sitter ganska rätt )
Kom gärna med andra synpunkter och vad jag bör tänka på.
Det beror på hur mycke ingrepp som du vill göra i pannan!
En brännare som passar direkt i oljebrännarhålet är Biona.Har själv en sådan installerad. Den är enkel att installera.
Sen finns det en uppsjö av pelletsbrännare.
Kolla runt på forumet,då kommer du att se positiva & negativa saker om olika brännare,ställ frågor.
Bilda dig en uppfattning om vad som skulle passa dig.
Sen inhandla den som du tycker är bäst
Lycka till
En brännare som passar direkt i oljebrännarhålet är Biona.Har själv en sådan installerad. Den är enkel att installera.
Sen finns det en uppsjö av pelletsbrännare.
Kolla runt på forumet,då kommer du att se positiva & negativa saker om olika brännare,ställ frågor.
Bilda dig en uppfattning om vad som skulle passa dig.
Sen inhandla den som du tycker är bäst

Lycka till

Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
-
- Entusiast!
Hmm det är väl en sådan panna med en jätteliten brännarlucka?
Då har du ju inte så många att välja på. Det måste ju finnas plats för brännarröret. Kanske Biona är det enda alternativet? Kolla i så fall
att du har ett rejält drag i skorstenen, enl många här och även Biona själva så är det ett absolut krav för att den ska brinna säkert!
Då har du ju inte så många att välja på. Det måste ju finnas plats för brännarröret. Kanske Biona är det enda alternativet? Kolla i så fall
att du har ett rejält drag i skorstenen, enl många här och även Biona själva så är det ett absolut krav för att den ska brinna säkert!
-
- Entusiast!
Tja, kan du sätta in en Janfire så kan du sätta vad som helst. Men som sagt kolla draget innan. Har du bra drag så funkar det mesta, har du dåligt så är Janfire uteslutet. Speciellt om du ska plocka ut mycket effekt ur brännaren. Brännare av Janfire - Ivabotypen passar bäst att elda i tunnor med, alltså pannor och skorstenar som är helt öppna. Men de
är räknade som mycket driftsäkra.
Ställer skorsten och panna krav så finns det bättre alternativ. Likaså i en modern "trång" panna. Tänker du byta pannan snart så kan du få problem.
är räknade som mycket driftsäkra.
Ställer skorsten och panna krav så finns det bättre alternativ. Likaså i en modern "trång" panna. Tänker du byta pannan snart så kan du få problem.
Re: Val av brännare
Visst kan man spara lite pengar på att installera själv, men intrimmningen av brännaren kräver ju specialinstrument (och kompetens..). Så av den anledningen valde jag att betala för installation.bink skrev: Ska jag installera den själv? ( Tummen sitter ganska rätt )
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Ja, Janfire är kanske Sveriges vanligaste pelletsbrännare. Den har sålts och använts i mer än 10 år och jag vet att den används till betydligt ädlare ändamål än att elda i tunnor med...snubblaren skrev:Tja, kan du sätta in en Janfire så kan du sätta vad som helst. Men som sagt kolla draget innan. Har du bra drag så funkar det mesta, har du dåligt så är Janfire uteslutet. Speciellt om du ska plocka ut mycket effekt ur brännaren. Brännare av Janfire - Ivabotypen passar bäst att elda i tunnor med, alltså pannor och skorstenar som är helt öppna.
Det skulle vara intressant att få veta vilka erfarenheter 'snubblaren' bygger sina konklusioner på.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
-
- Entusiast!
Citat från ett annat av mina inlägg:
"Min första erfarenhet av pelletsbrännare var en Ivabo. Den brann bakåt tre gånger i min panna. Sista gången brann slangen av. Visserligen hade jag pressat den för att klara av effektbehovet vid mina 300 kvm. Inga turbulatorer alls klarade den av.
Efter att ha sett vad som kunde hänt valde jag noga innan det blev en ny brännare! De på forumet som kör Biona som det slår upp eldsflammor i slangen för vill jag uppmana att se till att göra något åt problemet snabbt, riskera inte familj och hem!
Nu kör jag med fullängdsturbulatorer i samma panna och full effekt på min Viking Bio, inte tillstymmelse till bakbrandstendenser på de nästan 3 år jag kört. "
Ja, som sagt, det var en Ivabo, det. Men jag tvivlar på att Janfire klarar en trång oljepanna som t ex CTC 1100 med alla turbulatorer i. De jag pratat med har fått plocka ur turbulatorerna med sämre effekt som följd. Men jag kan givetvis ha fel. Har "agerod" något exempel på en Janfire i en CTC med alla turbulatorer monterade? Och -viktigast- kan den gå på FULL effekt utan att överhetta?
"Min första erfarenhet av pelletsbrännare var en Ivabo. Den brann bakåt tre gånger i min panna. Sista gången brann slangen av. Visserligen hade jag pressat den för att klara av effektbehovet vid mina 300 kvm. Inga turbulatorer alls klarade den av.
Efter att ha sett vad som kunde hänt valde jag noga innan det blev en ny brännare! De på forumet som kör Biona som det slår upp eldsflammor i slangen för vill jag uppmana att se till att göra något åt problemet snabbt, riskera inte familj och hem!
Nu kör jag med fullängdsturbulatorer i samma panna och full effekt på min Viking Bio, inte tillstymmelse till bakbrandstendenser på de nästan 3 år jag kört. "
Ja, som sagt, det var en Ivabo, det. Men jag tvivlar på att Janfire klarar en trång oljepanna som t ex CTC 1100 med alla turbulatorer i. De jag pratat med har fått plocka ur turbulatorerna med sämre effekt som följd. Men jag kan givetvis ha fel. Har "agerod" något exempel på en Janfire i en CTC med alla turbulatorer monterade? Och -viktigast- kan den gå på FULL effekt utan att överhetta?
Nu är det många trådar med i stort sett samma info, men iallafall: Jag kör med 4 (av 6) turbulatorer i. Helt utan problem, har ännu inte testat med 5 men kommer att göra det snart.snubblaren skrev: Ja, som sagt, det var en Ivabo, det. Men jag tvivlar på att Janfire klarar en trång oljepanna som t ex CTC 1100 med alla turbulatorer i. De jag pratat med har fått plocka ur turbulatorerna med sämre effekt som följd. Men jag kan givetvis ha fel. Har "agerod" något exempel på en Janfire i en CTC med alla turbulatorer monterade? Och -viktigast- kan den gå på FULL effekt utan att överhetta?
Detta är ju på läge 1 på min Janfire flex-a. Detta är fullt tillräckligt för mitt hus. Jag förstår inte varför det skulle vara viktigt att den kan gå på full effekt utan att överhetta?? Jag kommer aldrig att ha behov av så mycket effekt.
Man ska inte stirra sig blind på antal turbulatorer, det som är intressant är ju verkningsgraden.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
-
- Entusiast!
Nej, det är klart att det viktigaste inte är hög effekt så länge man klarar sig och allt funkar bra. Jag klarade inte mitt hus med en Ivabo, tvivlar på att Janfire varit lösningen... Det är det diskussionen handlar om för mig. Som jag skrivit tidigare så är Janfiren en jättebra brännare - i en applikation som passar den. Ställs det större krav är jag rädd att den kommer till korta.