Har tänkt att använda min 500 liters tank ihop med min panna. Eurofire 2004 har stöd för en extra termostat. I instruktionsboken står det följande:
Styrning av brännaren från en ackumulatortank kan göras med t.ex. en mekanisk termostat. Termostaten skall bryta när tanken blir varmare än inställd temperatur och sluta om tanken blir kallare. Termostaten skall anslutas till 1 och 2 i stickkontakten.
OBS! Termostaten skall vara potentialfri d.v.s. spänningsfri. Om brännaren skall kunna starta skall panntemperaturen vara inom brännarstyrningen inställda temperatur plus att termostaten i ackumulatortanken måste vara sluten.
I Rinkaby Rör:s katalog hittade jag följande. Är detta vad jag behöver? Annars vill jag ha hjälp med att hitta rätt typ av termostat. Eller ska man kanske använda sig av ekontroll TK1B eller liknande istället?
Dykrörstermostat
För styrning av pumpar, motoriserade 3-vägsventiler m.m. i värmesystem. Växlande kontakt möjliggör koppling så att den antingen bryter eller sluter vid stigande temperatur. Dykrör 15R, längd 100 mm. Område 30-90°
Best.nr 2921
Tanken är ansluten till pannan via laddomat 4030. Dvs shunt & vvb sitter i pannan. Jag har hört både si och så angående pelletseldning mot tank. Hur kommer det att fungera i mitt fall? Tanken rymmer 500 liter och pannan 286 liter.
Eurofire och ackstyrning
-
- Lärjunge!
Eurofire och ackstyrning
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Den kommer att fungera men det finns bättre alternativ.
Försök hitta en termostat med kapillärrör eller en med längre dykrör.
2921:an kommer, om du har korta anslutningar på din acktank, att hamna i isoleringen. Har du däremot långa anslutningar på din tank så klarar du isoleringen men då är jag rädd för att dykröret är i kortaste laget. En effektivt isolerad acktank skall inte ha isolertjocklek under 100 mm enligt "expertisen" helst 200-300 mm för att inte ha för stora förluster. Naturligtvis påverkar typ och isolerkvalitet, mina siffror gäller mineralull.
Jag har tyvärr inte något förslag på lämplig termostat men de finns. Har själv en med kapilärrör in i acktanken men den kom brännaristallatören med så jag vet inte var man köper den. Får "www:ea" lite och se om någon annan "nätförsäljare" har något bra.
Edit: Termoventiler har en med art.nr: 13 10 04
http://www.termoventiler.se/default.asp ... 8&u2_ID=49
Försök hitta en termostat med kapillärrör eller en med längre dykrör.
2921:an kommer, om du har korta anslutningar på din acktank, att hamna i isoleringen. Har du däremot långa anslutningar på din tank så klarar du isoleringen men då är jag rädd för att dykröret är i kortaste laget. En effektivt isolerad acktank skall inte ha isolertjocklek under 100 mm enligt "expertisen" helst 200-300 mm för att inte ha för stora förluster. Naturligtvis påverkar typ och isolerkvalitet, mina siffror gäller mineralull.
Jag har tyvärr inte något förslag på lämplig termostat men de finns. Har själv en med kapilärrör in i acktanken men den kom brännaristallatören med så jag vet inte var man köper den. Får "www:ea" lite och se om någon annan "nätförsäljare" har något bra.
Edit: Termoventiler har en med art.nr: 13 10 04
http://www.termoventiler.se/default.asp ... 8&u2_ID=49
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
Det tvekar jag inte det minsta på att den gör. Men eftersom eurifire har samma funktion inbyggd i sin PLC och endast en extra termostat behövs så känns det lite onödigt lyxigt, så vida det inte skulle funger VÄLDIGT MYCKET bättre med ekontroll vill säga... Till en Pellx brännare eller dyl hade jag nog valt TK1B. Jag har inte sett något vettigt stöd för att styra den på annant sätt. Dessutom får man ju ner en display i pannrummet, vilket är viktigt för en elektronikdåre som mig... heheeKontroll skrev:eKontroll TK1B kommer att fungera bra. Den är framtagen just för att styra drift av pelletsbrännare mot acktank.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!