Inställning Element/Shunt

Skriv svar
pekkapikk
Stor entusiast!

Inställning Element/Shunt

Inlägg av pekkapikk »

En fråga som jag inte har fått fram något bra svar på är vad som är bäst när man kör med automatshunt med utegivare:

Skall man ha elementen på max och ställa in innetempen med shuntautomatiken, och sänka lite där man behöver Eller ska man ha termostaterna på ca 20 grader ( läge 3 av 5 ) samt ställa in via shuntautomatiken och då höja värmen lite mer där man behöver.

Är det någon som vet vad som kan vara mest ekonomiskt???
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Inställning Element/Shunt

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:En fråga som jag inte har fått fram något bra svar på är vad som är bäst när man kör med automatshunt med utegivare:

Skall man ha elementen på max och ställa in innetempen med shuntautomatiken, och sänka lite där man behöver Eller ska man ha termostaterna på ca 20 grader ( läge 3 av 5 ) samt ställa in via shuntautomatiken och då höja värmen lite mer där man behöver.

Är det någon som vet vad som kan vara mest ekonomiskt???
Jag har svarat dig på tråden. (Varför går det så mycket pellets.)
Ved Profilen.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Jo, nu ser jag det, sorry, det har varit så mycket med detta, Det som ni menar är alltså följande om jag förstår detta rätt. Termostaten på elementen skall stå på max, och jag ställer in tempraturen vid villaregulatorn.

Bör nämnas att jag nu kör ut ca 40 grader från pannan, termostat på element på 3án ( av 5 ) - 10 grader ute, och inne endast 18.8 grader.
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Jo, nu ser jag det, sorry, det har varit så mycket med detta, Det som ni menar är alltså följande om jag förstår detta rätt. Termostaten på elementen skall stå på max, och jag ställer in tempraturen vid villaregulatorn.

Bör nämnas att jag nu kör ut ca 40 grader från pannan, termostat på element på 3án ( av 5 ) - 10 grader ute, och inne endast 18.8 grader.
Du är på rätt väg.Det är ditt hus som avgör framledningstemperaturen.
Som jag tidigare skrivit,försök att köra ut så liten temperatur från pannan som möjligt för att få 20 grader i huset,då är du nära att få ett lyckat resultat.Nu kanske du skall höja på termostaterna lite,men vänta lite temp höjningarna i huset är tröga.Du kanske har 20 grader inne i morgon.
Att ställa in automatiken gör man inte på en kväll.
Det tar några dagar.Eller som i mitt fall som är temperatur pedant ca. 3 veckor.

Ved Profilen.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Jo det låter väl klokt det, att man ska köra ut så lite värme som möjligt från pannan, så det är väl ganska självklart egentligen när man tänker efter att det är bättre att ha elementen på max, där det behövs, och istället sänka på pannan.

Jo täntke eftersom ni är temeraturfreak :D . Vad kan tänkas vara mest ekonomiskt när jag har ett litet vardagsrum, med 2 element, anslutning till detta ett sovrum, där idag elementen är avstängda helt, kyler sovrummet ner en del av vardagrummet så det går onödigt mycket värme där tror ni, det kanske är så att det skulle vara mer ekonomistkt att köra även dessa element på låg värme, om man vill ha det kallare i sovrummet,
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Tänkte lite på dt här med elementen igen. Om man nu ska köra termostaterna på max, och ställa in regulatorn så att man får en skön innetemp, ca 20 grader, då ska man alltså sänka termostaterna i de rum man vill ha lägre temp.

Är detta alltså bättre än om man kör på tex 3án på elementen, och ställer in regulatorn så man får 20 grader i rummen, samt höjer termostaterna i de rum man bör göra detta för att få ca 20 grader, förstår ni hur jag menar?

Är dettta samma sak, och spelar ingen roll, eller finns det nåt sätt som är bättre än det andra?

Tänkte mest då vi brukar kolla innetempen i vardagsrummet på nedervåningen, där vi har 2 stora element.

Sovrum intill på nerdervåningen har vi 2 normalstora element, som ej är på, samt i kök har vi ett normaltort som är på. För man bör väl reglera termostaterna på elementen i alla fall, då om jag ställer in så att det blir go värme i vardagsummet, med regulatorn, då måste det ju bli varmare i köket, då detta inte alls är stort.

Ni får förlåta mig att jag är trög att fatta, men det snurrar nu riktigt bra i huvudet :shock:
Innegivare Cbj
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Tankegången är att det rum som behöver mest värme är det rum som bestämmer nivån på framledningstemperaturen. Rummets behov av värme är en balans mellan storleken, antal element, läge, användning. I ditt fall kanske det är vardagsrummet. Det kan vara badrummet eftersom man vill ha lite varmare där än på andra ställen.

I det rummet som behöver mest värme kan radiatortermostaten stå helt öppen och shunten kommar att reglera temperaturen där. I övriga rum får man sänka termostaten. Observera att varje radiator har en strypning på sin utloppssida som bestämmer genomflödet. Strypningen sitter under ett lock i kopplet.

Om värmebelastningen i det rummet som behöver mest värme varierar, solinstrålning, kamin, många personer, så vill man ju att radiatortermostaten trots allt ska reglera ner värmen. Därför är det bra att den är ställd så att den kan reglera ner.

Ju lägre framledningstemperatur du kan hålla desto mindre blir förluster från ledningarna.

Beträffande frågan om sovrummet kyler vardagsrummet så beror det på vilka förluster som blir störst, höjd framledning till vardagsrummet eller ökade förluster genom tak och ytterväggar i sovrummet. Det är nog mest en fråga om komfort.

Såg också att du har en fråga om Landis & Gyr. Jag har ett sådant system. Om du vill kan du skicka ett PM med telefonnummer till mig. Det kan bli mycket att skriva annars.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Tänkte lite på dt här med elementen igen. Om man nu ska köra termostaterna på max, och ställa in regulatorn så att man får en skön innetemp, ca 20 grader, då ska man alltså sänka termostaterna i de rum man vill ha lägre temp.

Är detta alltså bättre än om man kör på tex 3án på elementen, och ställer in regulatorn så man får 20 grader i rummen, samt höjer termostaterna i de rum man bör göra detta för att få ca 20 grader, förstår ni hur jag menar?

Är dettta samma sak, och spelar ingen roll, eller finns det nåt sätt som är bättre än det andra?

Tänkte mest då vi brukar kolla innetempen i vardagsrummet på nedervåningen, där vi har 2 stora element.

Sovrum intill på nerdervåningen har vi 2 normalstora element, som ej är på, samt i kök har vi ett normaltort som är på. För man bör väl reglera termostaterna på elementen i alla fall, då om jag ställer in så att det blir go värme i vardagsummet, med regulatorn, då måste det ju bli varmare i köket, då detta inte alls är stort.

Ni får förlåta mig att jag är trög att fatta, men det snurrar nu riktigt bra i huvudet :shock:
Hej!
Här är några länkar värda att läsa.

http://www.deltate.se/artiklar/Radiator ... onsten.htm

http://www.deltate.se/artiklar/Radiator ... ighet.html

http://www.deltate.se/artiklar/Radiator ... tskol.html

God Jul VedProfilen.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Furetör skrev:Observera att varje radiator har en strypning på sin utloppssida som bestämmer genomflödet. Strypningen sitter under ett lock i kopplet.
OBS! Inte alla radiatorer, beror på årtal mm.
Du kan ha strypningen sitta även i termostathuset på vissa TA.

Denna ser man om man tar bort termostathuset! Brukar vara en graderad skala.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Tackar så mycket Vedprofilen för de intressanta länkarna, jag ska lusläsa dessa ikväll. , Jag återkommer gärna till dig Furetör med nummret mitt, så kan vi talas vid, tar det efter julstöket tror jag. Suverän service av er alla.
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Tänkte på en sak, jag håller nu på som bäst med regulatorn, Har nu elementtermostaterna på max, samt försöker att stölla in tepraturen nere vid shunten, men vad ska man börja med, sak kan höja framledningstempraturen med hjälp av reglaget för värmekurvan, eller skall man börja med reglaget för temperaturen? Shunten rör ju på sig vilken man än väljer.

Nu har jag reglaget för värmekurvan på 1, samt famledningtempraturen på 40 grader, det är inte riktigt varmt ännu i husten, ca 19,52 grader, och ca 0 grader ute.
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Tänkte på en sak, jag håller nu på som bäst med regulatorn, Har nu elementtermostaterna på max, samt försöker att stölla in tepraturen nere vid shunten, men vad ska man börja med, sak kan höja framledningstempraturen med hjälp av reglaget för värmekurvan, eller skall man börja med reglaget för temperaturen? Shunten rör ju på sig vilken man än väljer.

Nu har jag reglaget för värmekurvan på 1, samt famledningtempraturen på 40 grader, det är inte riktigt varmt ännu i husten, ca 19,52 grader, och ca 0 grader ute.
Vänta med detta till efter Jul.
Du kan inte ställa in rätt shuntkurvor nu i alla fall, det är för varmt ute.
Ställ in nu så att du inte fryser.
P.s Förstår du shuntkurvsdiagramet??

Ved Profilen..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Karla1 skrev:
Furetör skrev:Observera att varje radiator har en strypning på sin utloppssida som bestämmer genomflödet. Strypningen sitter under ett lock i kopplet.
Mmmm som i mitt hus då.. :(

Inte en enda strypning/avstängning på nån radiator varken på in/utloppet från radiatorn.. :evil:
Nu har jag iof rätt temp i rummen ändå med alla termostater fullt öppna men det hade varit bara om man kunde justera in dom för lägre returtemp.. Som det är nu så skiljer det bara ca 3° mellan stigare/retur vid 0° ute..

Huset är från -73
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Karla1 skrev:

Inte en enda strypning/avstängning på nån radiator varken på in/utloppet från radiatorn.. :evil:
Nu har jag iof rätt temp i rummen ändå med alla termostater fullt öppna men det hade varit bara om man kunde justera in dom för lägre returtemp.. Som det är nu så skiljer det bara ca 3° mellan stigare/retur vid 0° ute..

Huset är från -73
Har du provat att strypa på returledningen från radiatorsystemet i pannrummet, då kan du kanske få ytterligare tröghet i systemet.
Du måste väl i alla fall ha någon form av kran på returen från radioatorsystemet i alla fall?
Men 3 graders skillnad är nog bra vid 0 ute.

Sedan jag skaffade mig värmemängdsgivare på mitt hus ser jag hur mycket strypningar eller rätt injysteringar gör på ett värmesystem.

Vi ordar inget mera om detta det finns en tråd om detta redan.

God Jul & Gott Nytt År

Ved Profilen...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
André skrev:
Karla1 skrev: OBS! Inte alla radiatorer, beror på årtal mm.

Huset är från -73
Har du provat att strypa på returledningen från radiatorsystemet i pannrummet, då kan du kanske få ytterligare tröghet i systemet.
Du måste väl i alla fall ha någon form av kran på returen från radioatorsystemet i alla fall?
Men 3 graders skillnad är nog bra vid 0 ute.

Sedan jag skaffade mig värmemängdsgivare på mitt hus ser jag hur mycket strypningar eller rätt injysteringar gör på ett värmesystem.

Vi ordar inget mera om detta det finns en tråd om detta redan.

God Jul & Gott Nytt År

Ved Profilen...
Jo det finns avstängningskranar (kulventiler)

10° skillnad är det då det är runt -25° ute, Då ligger returen på 45-50°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar