Har någon kopplat Thermia till dator?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
roha
Späd planta

Har någon kopplat Thermia till dator?

Inlägg av roha »

Har någon kopplat Thermia till en dator? Jag skulle vilja ha datorn att avläsa vad som händer i pannan och spara loggar. Jag kör Linux men är också intresserad av erfarenheter från Windowssidan.
libi
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av libi »

se här:

viewtopic.php?t=4067

eller

viewtopic.php?t=901

God jul från österrike
Ideal Standard 1965
Bequem 50
12 t Storage
9m screw
450 m2
roha
Späd planta

Inlägg av roha »

libi skrev:se här:

viewtopic.php?t=4067

eller

viewtopic.php?t=901

God jul från österrike
Det var ju mycket nyttigt. Tack så mycket och god forsättning på julen.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Jag är också delvis inne på det, se
viewtopic.php?p=45007
och
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5643

Hade du tänkt läsa ut till din vanliga PC eller något mindre?
roha
Späd planta

Inlägg av roha »

ABSO skrev: Hade du tänkt läsa ut till din vanliga PC eller något mindre?
Jag har en pc som fungerar som server (mail, www...). När den ändå står på hela tiden skulle den samtidigt kunna logga det som sker i pannan och kanske vädret. Då skulle man kanske kunna se något som skulle kunna optimeras.

Pannan har jag inte ännu men om Thermia kan avläsas med dator väger det starkt åt det hållet att det är den jag skaffar i vår.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

roha skrev:
ABSO skrev: Hade du tänkt läsa ut till din vanliga PC eller något mindre?
Jag har en pc som fungerar som server (mail, www...). När den ändå står på hela tiden skulle den samtidigt kunna logga det som sker i pannan och kanske vädret. Då skulle man kanske kunna se något som skulle kunna optimeras.

Pannan har jag inte ännu men om Thermia kan avläsas med dator väger det starkt åt det hållet att det är den jag skaffar i vår.
Det går säkert att klura ut Thermias comli-protokoll och läsa ut parametrar direkt från styrsystemet, men om du tänker efter lite är det egentligen en smal sak att övervaka precis vilken panna som helst om du lägger på lite extra givare.

Fördelen med det standardsystem jag tänker mig är att du direkt online kan jämföra dina data med andras data och du slipper uppfinna hjulet på nytt - är det inte lite tokigt att runt om i Sverige sitter det en massa småskuttar och har sin alldeles egenuppfunna pannövervakning när ett gemensamt databas-baserat system åtkomligt via nätet skulle bli mycket kraftfullare..?
Skriv svar