Pelletsdamm

Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Yycker det verkar otroligt att där skulle kunna bli en så stor skillnad bara för att man borrar lite hål i röret. Där e ju som sagt ett ännu större hål vid silon ju. Min temperatur på rökgasen sjunker en hel del efter det att pannan stannat. Efter en cirka 10 minuter så har nog rökgaserna sjunkit med 80-90 grader. Så jag tror ändå att du har för högt drag genom din skorsten eftersom du får drag även i matarröret. Jag har endast ett mycket litet drag i matarröret när brännaren är igång. Draget skall ju komma igenom fläkten och ut i skorstenen. Så har jag fått för mig det. Att där blir ett drag i röret efter brännarn stannat jag jag väl förstå. För fläkten i IWABO:n verkar stänga den vägen väldigt bra när den är avstängd.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Om man lider av för högt drag så kan man väll bara lägga på ett lock på silon så är ju det problemet väck.

Då jag inte har särkilt högt drag genom pannan så borde jag kunna borra lite hål i röret med en hin under utan att få några problem av detta.
deleted
Gute
Prima virke

Inlägg av Gute »

Jag vet inte hur era brännare fungerar i det här avseendet men min KMP släpper igenom luft när den står.

När allt svalnat vilket tar ca: 15 min så lossar jag slangen och har då -8 mb genom fallröret och -1 mb genom fläkten. Vad har ni för undertryck? Man ska ju ha minst -10 mb för att brännaren ska fungera och jag har -15 mb under drift. Annars kan fallröret bli lite för varmt.

Förrådet i sig verkar vara rätt så tätt medan skruven släpper igenom luft. Om man stannar pannan på 80 gr vill man ju inte att 18 gradig luft ska passera och kyla den, eller?
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Det ultimata vore väll om det inte passerade någon luft alls genom pannan när brännaren inte går?
Det borde väll gå att ordna ganska enkelt i så fall.
deleted
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Gute skrev:Om man stannar pannan på 80 gr vill man ju inte att 18 gradig luft ska passera och kyla den, eller?
Hur ser din panna och pannrum ut om du kan få 18°-ig luft????

I mitt pannrum är temoeraturen aldrig under 25-30° när pannan är i drift. Oavsett om den går eller väntar på nästa driftscykel.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Gute
Prima virke

Inlägg av Gute »

När jag lägger TESTO proben vid brännaren kalibreras den efter den lufttemperatur som finns nära golvet där brännaren sitter och det är drygt 18 grader. När brännaren går sugs kall uteluft in och den sjunker då genast till golvnivå. Strålningsvärmen från brännare och panna stiger ju upp mot taket där det blir 22 grader. Man vill ju hålla ner den bortstrålade värmen och få ut den på radiatorerna istället. Om man har för lite luftintag i pannrummet kan ju det undertryck man har i skorstenen inte utnyttjas och då blir brännaren lätt för varm. Kanske kan man då inte ha alla turbulatorer inne och då får man högre pellets förbrukning i stället.
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Bild
Så här ser de ut numera med en insida som är slät som en barnrumpa. Detta måste väl innebära att de damm som kommer ut är de damm som finns (inte skapas numera) i botten . En dryg vecka har de rullat på för att få denna hög.

Angående resonomanget om luft genom skruven så tycker nog jag personligen att den verkar är en aning överdriven.. men men. Saliga är allo som har en åsikt. Säkert kommer där luft men de gör de väl iofs lite varstans i "våra" system.

För min personliga del är jag glad o nöjd med denna lilla "förbättring" (de visar sig väl när jag tömmer nästa gång hur mycket bättre de egentligen blev men skada kan de knappast göra).
Vill iaf tacka er i denna lilla tråd som gjorde mig uppmärksam på min lilla fadäs tidigare..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar