Bensindrivet elverk till pelletsbrännare??

Skriv svar
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Bensindrivet elverk till pelletsbrännare??

Inlägg av Agerod »

Jag har ett bensindrivet elverk som jag tänkte skulle kunna användas vid elavbrott till att driva pelletsbrännare och cirk-pump bland lite annat.

Jag har dock inte vågat koppla in pelletsbrännaren till elverket för att testa, jag tycker att spänningen inte är riktigt konstant och jag vet inte om elektroniken i brännaren klarar detta.

Större elverk har ofta spänningsregulatorer och jag läste nånstans att man inte skall använda ett elverk till elektronik utan sådan regulator.

Är det nån därute som begriper sig på dessa ting? Om jag behöver spänningsregulator, hur får man tag i en sån, billig och bra?
Mitt elverk är på 2,3 kW.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Hej

Jag körde min pelletsbrännare/panna med ett portabelt elverk av billigaste sorten (650W) efter stormen för några veckor sen. Spänningen från detta verk varierade mellan 210 och 230 volt och frekvensen mellan 48 och 50 Hz. Startströmmen, 7-10 ggr märkströmmen, som uppkommer varje gång matarskruven pulsar fram hade en tendens att oroa detta lilla elverk en aning men jag tror inte detta blir något problem för ditt rejälare elverk. Jag fick inga problem av att köra min anläggning med detta elverk. Jag tror att tillverkarna måste konstruera kretsarna i brännaren så de klarar lite variationer i spänning och frekvens. Kör man med ett litet elverk bör man kolla att effekten på brännarens varmluftständning inte överstiger elverkets maxeffekt.
Någon form av regulator tror jag alla elverk har annars skulle de inte klara av olika lastförhållanden.
Har jobbat som elektriker och eltekniker inom industrin.

AndersJ
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
snillet
Pannrumstomte!

Andra saker

Inlägg av snillet »

Det man skall akta sig för är att köra t:ex frysar på små elverk, för när kompressorn skall starta upp så kan man överbelasta den.

En kille som skriver lite på olika forum om bioenergi, Robert Keskitailo(rättstavat ??) körde sönder SIN frys på detta vis. Blev dock ekonomiskt ersatt för detta.

Men elektronik med vettig filtrering i nätdelen ska nog inte ha några större bekymmer.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Överlast tror jag är det största problemet du kan få... (och troligen då inte med dina 2.3kw)

Annars är det om brännarstyrningen har en extremt dåligt konstruerad nätdel som du borde kunna få problem, men troligen inte här heller.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar