PeterBlomberg skrev:
Patrik:
Min panna är nog en ändre modell av denna men brännkammrarna är ganska lika. Mellan olje- och veddelen sitter en vägg med ett ganska litet hål i (ca 70 * 200 mm ). Är det mot detta hål baffeln sitter?
/Peter
Jupp nog samma storlek på det lodräta hålet, baffeln sitter som är en böjd plåt (U-form) sitter över hålet vilket gör att rökgaserna går ut en bit ned och vid taket.
Kan mejla dig bilder på min, om du vill ?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
Det är viktigt med en ventil så att uteluften kan komma in till pannrummet. Jag har i bakhuvet att ventilarean ska vara lika stor som skorstensarean, men jag minns inte var jag läst det. Är det någon som vet om jag har rätt i detta?
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
rolf27 skrev:Det är viktigt med en ventil så att uteluften kan komma in till pannrummet. Jag har i bakhuvet att ventilarean ska vara lika stor som skorstensarean, men jag minns inte var jag läst det. Är det någon som vet om jag har rätt i detta?
Har också för mig att den skall vara lika eller större, men vem skrev detta och var
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Patrik
Tack för bilderna, ser ut som en plåt jag precis plockade ur pannan och som låg över ved-delen. Vet inte vad den gjorde där?! Skall genast försöka hänga upp den i hålet mot pellets-brännaren.
Vet du hur stor skillnad det gör med denna?
Ang. ventilation. När ni nämner det så tror jag också att jag läst något liknande. Antog dock eftersom kåken har värmts med olja och/eller ved tidigare att det inte skulle behövas utan att luften skulle leta sig in någon annan väg. Vilken har jag dock inte funderat över...
Är det väl bara att hyra sig en riktigt stor maskin och ta hål i väggen.
PeterBlomberg skrev:Patrik
Tack för bilderna, ser ut som en plåt jag precis plockade ur pannan och som låg över ved-delen. Vet inte vad den gjorde där?! Skall genast försöka hänga upp den i hålet mot pellets-brännaren.
Vet du hur stor skillnad det gör med denna?
.
Jag mmärkte en 10-15° högra i rökgastemp då jag tog bort den (på prov) tror dock min oljebrännare är satt lågt har ungefär 150° ut i skorstenen i dag.
Märkte du någon skillnad i förbrukning?
Vad har du för hus/personer i hushåll förbrukning innan pellets mm
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
Det gjorde skillnad. Hängde dit den i helgen när jag sotade ur.
Tog samtidigt upp ett hål i källarväggen och satte dit en ventil, fanns ingen tidigare !
Dessa båda åtgärder tillsammans sänkte rökgastemperaturen med ca 40 grader och förbrukningen gick ned från ca 6 kW till 4,5 kW och dessutom har det nu blivit ca 3-4 grader kallare. (detta enligt brännarens styrutrustning)
Har inte gått en vecka ännu så jag vet inte hur mycket det faktiskt påverkat förbrukningen.
Bor i ett trähus från 1943, enplan 69 kvm med hel källare. Två vuxna.
Vet inte säkert vad jag hade för oljeförbrukning, vi har inte bott i huset mer än ett år och jag har inte tömt tanken än så jag vet inte riktigt hur mycket som är kvar men det gick nog mellan 2,5 och 3 kubik olja.