en mycket dum fråga..
-
- Prima virke
en mycket dum fråga..
hur ser man skilnaden på ett enrörs och ett två rörs värme system?? 

panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
hus 150m2 i två plan
Det finns inga dumma frågor!!!
Det är faktiskt ganska så svårt i många fall att se skillnad på en- och tvårörssystem.
Principen för tvårörs är ett framrör och ett returrör.
Principen för enrörs är att man avleder lite varmt vatten från röret uppströms radiatorn och släpper tillbaka samma vatten till samma rör nedströms radiatorn.
Alltså, man börjar med hetvatten vid första radiatorn och slutar med fesjummet vid sista radiatorn.
Problemet är att om man har dold rördragning och vissa fabrikat av koppel, så ser det lika dant ut med en- och tvårörssystem!
Ut sticker två rör!
Det är faktiskt ganska så svårt i många fall att se skillnad på en- och tvårörssystem.
Principen för tvårörs är ett framrör och ett returrör.
Principen för enrörs är att man avleder lite varmt vatten från röret uppströms radiatorn och släpper tillbaka samma vatten till samma rör nedströms radiatorn.
Alltså, man börjar med hetvatten vid första radiatorn och slutar med fesjummet vid sista radiatorn.
Problemet är att om man har dold rördragning och vissa fabrikat av koppel, så ser det lika dant ut med en- och tvårörssystem!
Ut sticker två rör!
-
- Prima virke
så om jag har två rör som går ut från min panna är det då ett två rörs
jag ser även mina rör i huset ett som gåt runt i taket där sitter det T -kopplingar som går ner till radiatorn sedan går det ner ett i golvet från radiatorn
jag ser även mina rör i huset ett som gåt runt i taket där sitter det T -kopplingar som går ner till radiatorn sedan går det ner ett i golvet från radiatorn
panna ctc -62
hus 150m2 i två plan
hus 150m2 i två plan
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Enrörs och tvårörs diskuteras också i denna tråd, där jag även lagt in en bild på hur vår radiatorstyrning ser ut på vårt enrörssystem.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5380
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5380
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
GoForItPellets bilder beskriver samma utförande som Kehnjes översta bild.
Problemet är att det finns tvårörskoppel som ser likadana ut utanpå, men inte innuti.
Men med ledning av din beskrivning av systemet så är det troligen ett tvårörssystem.
Hur gammalt är det? Enrörs fanskapen var vanligast på 70-talet.
Jag skulle t.o.m kunna tänka mig att du har grova rör för självcirkulation. Med tanke på rördragningen.
Problemet är att det finns tvårörskoppel som ser likadana ut utanpå, men inte innuti.

Men med ledning av din beskrivning av systemet så är det troligen ett tvårörssystem.
Hur gammalt är det? Enrörs fanskapen var vanligast på 70-talet.
Jag skulle t.o.m kunna tänka mig att du har grova rör för självcirkulation. Med tanke på rördragningen.
-
- Prima virke