Kan ni se skillnad på kvalitet på denna pellets? (BILD)

Skriv svar
Hyttmyra
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 12:37
Ort: Järbo

Kan ni se skillnad på kvalitet på denna pellets? (BILD)

Inlägg av Hyttmyra »

Kollar ni på bilden ser ni 2 olika. 1 mörk pellets och 1 ljus. dom kommer från Laxå pellets. Har kört fler pallar med den ena sorten. Men min fråga är, nu när jag fick leverens igår och öppnade så var de skillnad som ni ser.. Den mörka är mörkare i verkligheten och den ljusa ljusare i verkligheten.

Vilken tycker ni ser ut att vara "bäst" och varför?

De skilljer lite på lukt oxå..

MVH David.

Bild
patsi
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 15:27
Ort: Värmland

Inlägg av patsi »

Utan att ha känt på dom olika sorterna (med händerna och luktat) skulle jag välja den ljusa. Den ser ut att vara gjord av kapspån,kutter och flis.
Den andra påminner mig om öst-stats pellets som jag köpte för några år sen av lantmännen. Men rätta mig gärna, jag kan ha fel.
TB-Mini, Nibe Pellux, Tigex 25, Altbergs askfälla,ThermOmatic ERA 10, Tk 1A
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Vad jag har läst så kan den mörka färgen bero på att det finns bark i den vilket det inte får göra enligt svenska standard vad jag vet.
Detta ska visst även resultera i mer aska.

Men det finns säkert minst tio anledningar till att den är mörk så som annat träslag och så vidare.
deleted
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har kört ett tag med den lite mörkare Laxå, inga problem alls. Då jag har veckoförråd som jag passerar många gånger dagligen har jag bra koll och det enda jag har märkt är en lukt som jag finner mycket otrevlig, den håller sig ca: 10 min efter öppning av säcken, sen är den borta.

Och det är inget bark i Laxå! Det är basmatrialens träslaget som ger den mörkare färg tror jag.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Jag har fått den ljusa sorten från Såbi mina två första leveranser, sedan fick jag den mörka varianten. Såbi sa att det var för att dom hade börjat använda lagrat spån som pelletsen vart mörk.
Thermia Biomatic 20+
Jomil
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 11:58
Ort: Nordöstra Ångermanland

Inlägg av Jomil »

Joachim A skrev:Jag har fått den ljusa sorten från Såbi mina två första leveranser, sedan fick jag den mörka varianten. Såbi sa att det var för att dom hade börjat använda lagrat spån som pelletsen vart mörk.
Jasså det är inte större efterfrågan på spån än att man kan lagra det.
Trodde de var spånbrist som låg bakom prishöjningarna. :?:
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Den anmärkningen var bra :D
/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det kan vara så att den mörkare pelletsen är producerad med högre temperatur, tryck, då frigörs även mer lignin som även binder pelletsen till en bättre kvalitet.

Behöver inte alls förekomma några tillsatser av bark bara för att den är mörkare.

Se bara på Norsk Pellets som är Svanmärkt. Producerad på rent spån men en annorlunda tillverkningsprocess, men till färgen likt masonit (mörkbrun). Doftar även lite bränd masonit.

Om dessa är på småsäck så har man väl också stämpel på att denna pellets är ISO standard, om den är svenskproducerad, eller är testad för dessa krav. Borde stå på plastsäcken.
Hyttmyra
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 12:37
Ort: Järbo

Inlägg av Hyttmyra »

okej mkt bra åsikter... någon som har någon annan idé eller erfarenhet?
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Kan bara av egen erfarenhet konstatera att den mörkare ställde till
mycket problem för mig (gäller Såbis när de kom med den
mörkare)sedan varför? Har inte en aning men inte kul.Laxå pellets
kan jag inte uttala mig om har inte kört med den .Tror nog mera
på den ljusare .Ska jag säga som har nästan svart barkpellets
i tanken :shock: Men då har jag oxå betalat för bark

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Jag hade ljus Såbi utan problem i ca: 5 ton. Sedan blev Såbi mörkare och mörkare och faktiskt mer och mer slagg och rester i brännkoppen.
Till slut ringde jag dem när jag hittade sand, grus och småsten i brännkoppen. Kakan som bildades var så tung så dammsugaren med grovis inte orkade lyfta upp den.

Då jag kör 10 ton/år från småsäck så ser jag mycket tydligt skillnader i olika batcher.

Min erfarenhet kan varit ett olyckligt sammanträffande men man blir helt klart fundersam.
Såbi hade samma förklaring som nån annan fått, att det var lagrat spån som gav den mörkare färgen. Lagras spånet utomhus så det påbörjas förruttnelse ?
Jag tror inte 100% på förklaringen i alla fall.

Om de köper spån från ett hyvleri så måste pelletsen bli ljusare och renare än när de tuggar ner massaved å gör pellets av.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har den mörka Laxå, fungerar perfekt men jag har ju en ganska tolerant brännare också.

Lukten har jag nu kunnat identifiera lite bättre (förkylningen har släppt) och den luktar "mögelaktig" en kort stund.

Så jag köper förklaringen att det är gl. spån som de har fått tag i "från den där gamla högen, skiten kan ju brinna".

Men som sagt: fungerar bra hos mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

Hej skillnaden på ljus och mörk pellets är den att den ljusa innehåller kutterspån, och eftersom virket torkas innan hyvling behöver man inte torka kutter. Vilket också medför svägningar i fukthalt på kutterspånet och i kvaliten på pelletsen.
Den mörkare pelletsen är oftast gjord på enbart sågspån som torkas i en spåntork och blir då lite rostad kan man säga, Om man sen lagrar spånet så bränner det i stacken och blir mörkare vilket också kan medföra sintring och högre askhalt.
En av anledningen till att man lagrar spån är att sågverken stänger på storhelger men det gör inte pellets fabriken pga att efterfrågan är så stor att pressarna måste gå konternuerligt för att hinna med.
Danne51
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 11 aug, 2006 11:20
Ort: Olofstorp

Mörk pellets

Inlägg av Danne51 »

Körde förut med Vestmarka innan dom fick problem med leveranser.

men deras mörka pellets är ji iofs svanmärkt och tillverkas på följande sätt...Varför är Norsk brunpellets bättre än de flesta andra?

Råvaran består endast av rått spån från Fura eller Gran, ingen bark eller andra tillsatser!
Tillverkningsprocessen skiljer sig från traditionell Pelletstillverkning genom att man siktar spånet från förorenigar och låter sedan spånet passera genom en Flashtork som tar bort ca 20% av ytfukten. Sedan går materialet in i två tryckkokare där det ångkokas.
Därefter släpps trycket helt och materialet skjuts vidare till en buffert. Då har spånfibern exploderat och det naturliga bindmedlet Lignin har frigjorts, helt därav har massan nu blivit brun. Sedan transporteras massan in i kondensatortorken och därefter in i press till pellettering, siktas återigen och packas i småsäck eller lagras för bulktransport.
Forza BK HÄCKEN
MiaMackan
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 21:03
Ort: Solberga

Inlägg av MiaMackan »

Har precis köpt Sydpellets. I de påsarna var det blandat mörka och ljusa pellets. Har inte kännt någon lukt, men jag är iofs jäkligt förkyld...
Aquator panna tidigt sextiotal
Pellx P21 brännare
Skriv svar