Ni skall nog passa er för att köra bakvägen på sommaren, iallafall någon
längre tid. Hus har uppe är konstruerade för kyla utvändigt och värme invändigt. Diffusions spärren ligger så. Det blir en hel del fukt.
På vintern innehåller luften c.a 1-2 gram /m3. På sommaren på våra breddgrader 8-10 gram/m3. i Tropikern 20-30gram/m3
Detta fälls ut vid AC av diffusionsspärren.
För att avgöra om fukt är ett problem så får du nog räkna dynamiskt på det, men jag har tänkt på problemet. Det är trots allt inte så stora temp diffar om man inte har en stor plånbok och kör hårt.
Luften inomhus blir VÄLDIGT torr av AC körning.. så frågan är om det verkligen kondenserar på diffusionsspärren ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Naturligtvis kan man få problem men detta pga att som sagt folien ligger på fel STÄLLE för att det skall vara varmt på utsidan å svalt på insidan.
Nu är det ju inte så ofta det är så mycket varmare på utsidan än på insidan, varma dygn kanske 10 av dygnets 24 timmar så det är nog relativt riskfritt ändå.
Fukten kondenserar ju mot kallt som bekant....och stannar i så fall i isoleringen på utsidan folien. Men den skall ju därifrån också.
Vill minnas att jag tyckte det såg lite .."kul" ut när jag såg hur dom bygger villor i Florida, först upp med en "pinnastomme" som dom sen bokstavligen VIRADE runt plastfolie och sedan fortsatte att bygga huset runt......
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.