"stupslang?"

Skriv svar
iwabomagnus
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 15 aug, 2006 11:14
Ort: Partille

"stupslang?"

Inlägg av iwabomagnus »

Hej på Er!

Vart får man tag i slang mellan skruv och brännare till vettigt pris? Tänkte skaffa en längre slang för att flytta förrådet för min slang var kass ändå. Skorstenspojkarna i Gbg hade en 1metare liggande på lager (en lördag)som jag tog så länge tills 2metaren som jag beställde hade kommit. Nu ringde dom och vill ha 410kr/m!!!! :shock:

Är denna typ av slang så här dyr eller är det bara vissa butiker?
Focus jämä junior -72, shuntst. ladis&gyr nattsänkning, Iwabo villa s med veckof., 110kvm+källare (ej fullt uppvärmd) 1929 tilläggsisolerat, tidigare förbrukning: ca 2kbm olja nu: ska bli kul å se.. kör sydpellets på småsäck
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: "stupslang?"

Inlägg av snillet »

iwabomagnus skrev:Hej på Er!

Vart får man tag i slang mellan skruv och brännare till vettigt pris? Tänkte skaffa en längre slang för att flytta förrådet för min slang var kass ändå. Skorstenspojkarna i Gbg hade en 1metare liggande på lager (en lördag)som jag tog så länge tills 2metaren som jag beställde hade kommit. Nu ringde dom och vill ha 410kr/m!!!! :shock:

Är denna typ av slang så här dyr eller är det bara vissa butiker?
Vad är det för slang ?

Vanligen brukar det väl vara någon armerad plast/gummislang. Dom är relativt dyra faktiskt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
iwabomagnus
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 15 aug, 2006 11:14
Ort: Partille

Re: "stupslang?"

Inlägg av iwabomagnus »

snillet skrev:
iwabomagnus skrev:Hej på Er!

Vart får man tag i slang mellan skruv och brännare till vettigt pris? Tänkte skaffa en längre slang för att flytta förrådet för min slang var kass ändå. Skorstenspojkarna i Gbg hade en 1metare liggande på lager (en lördag)som jag tog så länge tills 2metaren som jag beställde hade kommit. Nu ringde dom och vill ha 410kr/m!!!! :shock:

Är denna typ av slang så här dyr eller är det bara vissa butiker?
Vad är det för slang ?

Vanligen brukar det väl vara någon armerad plast/gummislang. Dom är relativt dyra faktiskt.
Transparent plast (gummiliknande) med stålspiral diameter 65mm gissar jag.
Focus jämä junior -72, shuntst. ladis&gyr nattsänkning, Iwabo villa s med veckof., 110kvm+källare (ej fullt uppvärmd) 1929 tilläggsisolerat, tidigare förbrukning: ca 2kbm olja nu: ska bli kul å se.. kör sydpellets på småsäck
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: "stupslang?"

Inlägg av snillet »

iwabomagnus skrev:
snillet skrev:
iwabomagnus skrev:Hej på Er!

Vart får man tag i slang mellan skruv och brännare till vettigt pris? Tänkte skaffa en längre slang för att flytta förrådet för min slang var kass ändå. Skorstenspojkarna i Gbg hade en 1metare liggande på lager (en lördag)som jag tog så länge tills 2metaren som jag beställde hade kommit. Nu ringde dom och vill ha 410kr/m!!!! :shock:

Är denna typ av slang så här dyr eller är det bara vissa butiker?
Vad är det för slang ?

Vanligen brukar det väl vara någon armerad plast/gummislang. Dom är relativt dyra faktiskt.
Transparent plast (gummiliknande) med stålspiral diameter 65mm gissar jag.
Kolla med Lundgrens 031-84 03 90

Finns några som heter 150-60 ,150-63 och 150-76 där det sista står för innerdiam på slangen, är klara PVC slangar med en vit PVC spiral som armering. Har sån på min iaf.

Lundgrens säljer till privatpersoner över disk, men bara kontant, inte med kort alltså.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Transparent plast (gummiliknande) med stålspiral diameter 65mm gissar jag.
Men det får väl inte vara stålspiral i ?, det skall ju vara icke brännbar plast, och vad jag förstått så får det inte vara stålspiral i heller för att det verkligen skall smälta av om den blir för varmt, men jag kan givetvis ha fel där.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
iwabomagnus
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 15 aug, 2006 11:14
Ort: Partille

Re: "stupslang?"

Inlägg av iwabomagnus »

snillet skrev:
iwabomagnus skrev:
snillet skrev: Vad är det för slang ?

Vanligen brukar det väl vara någon armerad plast/gummislang. Dom är relativt dyra faktiskt.
Tackar för tipset! Ska kolla.


Transparent plast (gummiliknande) med stålspiral diameter 65mm gissar jag.
Kolla med Lundgrens 031-84 03 90

Finns några som heter 150-60 ,150-63 och 150-76 där det sista står för innerdiam på slangen, är klara PVC slangar med en vit PVC spiral som armering. Har sån på min iaf.

Lundgrens säljer till privatpersoner över disk, men bara kontant, inte med kort alltså.
Tackar för tipset! Ska kolla med dem. Jag har ett problem med min slang: Trots en längd på bara 1m och det fall som blir mellan skruv och brännare så har det blivit stopp ett par gånger. Slangen är ju inte slät innuti så om man inte har rejält fall så kan det bli kvar pellets/damm som bildar en propp.

Undrar om det är kanske meningen att den inte ska vara slät innuti för att hålla hastigheten på pelletsen nere så de inte hoppar ur brännarkoppen.

Är slangtypen du använder slät?
Focus jämä junior -72, shuntst. ladis&gyr nattsänkning, Iwabo villa s med veckof., 110kvm+källare (ej fullt uppvärmd) 1929 tilläggsisolerat, tidigare förbrukning: ca 2kbm olja nu: ska bli kul å se.. kör sydpellets på småsäck
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: "stupslang?"

Inlägg av snillet »

iwabomagnus skrev:
snillet skrev:
iwabomagnus skrev: Tackar för tipset! Ska kolla.


Transparent plast (gummiliknande) med stålspiral diameter 65mm gissar jag.
Kolla med Lundgrens 031-84 03 90

Finns några som heter 150-60 ,150-63 och 150-76 där det sista står för innerdiam på slangen, är klara PVC slangar med en vit PVC spiral som armering. Har sån på min iaf.

Lundgrens säljer till privatpersoner över disk, men bara kontant, inte med kort alltså.
Tackar för tipset! Ska kolla med dem. Jag har ett problem med min slang: Trots en längd på bara 1m och det fall som blir mellan skruv och brännare så har det blivit stopp ett par gånger. Slangen är ju inte slät innuti så om man inte har rejält fall så kan det bli kvar pellets/damm som bildar en propp.

Undrar om det är kanske meningen att den inte ska vara slät innuti för att hålla hastigheten på pelletsen nere så de inte hoppar ur brännarkoppen.

Är slangtypen du använder slät?
Helt slät inuti ja.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Ang. Stålspiral i slangen så har båda mina slangar det. Både den från MAFA och den från Janfire. Så det borde vara ok tycker jag.



Och för övrigt är detta inlägg ett litet bevis på att det går att svara på en liten fråga utan att citera hela inläg... :wink:

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

saabstefan skrev:Ang. Stålspiral i slangen så har båda mina slangar det. Både den från MAFA och den från Janfire. Så det borde vara ok tycker jag.
Jag tog upp detta med Värmebaronen när min brännare justerades in i höstas. Det är OK med spiralen, plasten lär smälta bort om det blir riktigt varmt och eftersom skruven inte får vara mitt över brännaren så kommer eventuell pellets till att trilla ner brevid eftersom en tråd knappast lär skyffla pellets. Men visst, om jag skulle gå och köpa en slang idag så ser jag ingen anledning till att välja den med metalltråd före den andra.

Min brännare (de flesta andra också?) är försedd med en temperaturvakt som bryter om det skulle bli för varmt. Jag vet inte vid vilken temp den bryter men gissningsvis innan slangen smälter.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
olle svensson
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 30 jan, 2007 16:26
Ort: Mindre ort i NV Skåne

Inlägg av olle svensson »

Kan du inte köpa slangen där du köpte brännaren?
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

http://www.pelletsbilen.se har slang, 150 kr/m
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
iwabomagnus
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 15 aug, 2006 11:14
Ort: Partille

Inlägg av iwabomagnus »

Tackar för tipsen!

Slangen jag köpt (för 410kr/m..) är vad jag vet original iwabo.

Det funkar ok nu. Skulle vilja flytta förrådet men det får vänta till våren tror jag. Vill inte ha driftstörningar och intrimningsjobb nu mitt i vintern.

I övrigt är jag nöjd med mitt val att elda med pellets. Jag köper en halvpall småsäck emellanåt på väg hem från jobbet så det funkar bra och framför allt så är det billigt! (Hade ju olja innan.. ) Sotarn sotade i januari och det verkade vara relativt lite sot i skorstenen.
Har skaffat en grovdammsugare och föravskiljare. Har lärt mig den hårda vägen att inte suga upp askan i botten på pannan (och att "lyssna" på Er andra eller vad man nu säger på nätet) Inget allvarligt. Fick övertyga sambon om pelletseldningens försträfflighet igen och vädra :oops:

/M
Focus jämä junior -72, shuntst. ladis&gyr nattsänkning, Iwabo villa s med veckof., 110kvm+källare (ej fullt uppvärmd) 1929 tilläggsisolerat, tidigare förbrukning: ca 2kbm olja nu: ska bli kul å se.. kör sydpellets på småsäck
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

iwabomagnus skrev: Fick övertyga sambon om pelletseldningens försträfflighet igen och vädra :oops:

/M
:lol: :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar