Varför ... rökgastemperatur stiger ...?

Skriv svar
manin
Pannrumstomte!

Varför ... rökgastemperatur stiger ...?

Inlägg av manin »

För en månad sedan var och sotning i skorsten och då sjönk rökgastemp från 190 grader till 160 grader, men nu börjar det stiger mot 175 grader nu. Skall det inte verkar så stiger fort. Kanske är inte bra kondens hos min panna. kanske jag måste "ommöblera" med turbulator?

Någon som vet varför och orsak?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ännu uppe strax 180 grader ser jag nu.
Var nere och tittade på från starta och avslutning. så tror jag vad det kan beror varför det steg grader än förut helt plötslig.

Då före vet jag hur den såg ut genom titthål, så den hade lite blandning mellan ljusgul och gul.

Men nu är HELT ANNAT brinner som jag aldrig sett. Det är som om man tittar på sol så det sticker i ögonen, jag kan inte titta på titthål för länge då blir jag blind. det var helt mer än ljusgul, det vill säga som vitgul och fyr mycket jämn fyr, än jämför förr var det ojämn brann.

Har inte "ommöbler" eller rört någon alls.

DÅ jag räknade och räknade samt kollade säckar, då kom jag på kan vara att jag har påfyllt i behållare som jag tog andra nypall,
då är alltså inte samma tillverkar tid/datum. så kan det vara att gamla är lite sämre gjorda och den ny är rätt gjorda eller förbättring har dom gjort?
Innebär att den ny kvalitet gör jäv hu bra det elda.

Men fråga är är det fara som kan riska, att det är vitgul inte ljusgul. och den fyr som fan och rökgastemp går uppe 180 grader fast förr var 160 grader.

Någon att kommentaren här? så att jag inte ska orolig mig när jag sover.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Även om jag ännu inte skaffat pellets så tror jag svaret är enkelt. Väldigt mycket för mycket luft = mycket häftig förbränning = mycket varmt. Detta måste du fixa omedelbart innan ngt smälter!
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Har justerat brännare av fackman och fick rätta till den.
Nu har rökgastemperatur sjunkit ner till strax 160 grader nu. Känns skönt och brinner som ljusgul och normal förbränning. :wink:

Förmodligen att träpellets har med att göra hur kvalitet.
Fackman sa till mig, att man köper tre-fyra pallar så bör man se till att de är samma dag förpackning. Alltså jag hade olika förpackning datum, därför.

Annars är inte fara. :wink:
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Så varje gång man skall köpa ny pellets till VikingBio måste det dit en serviceman för att justera brännaren ?!?!?!? eller har jag fattat fel ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Roli skrev:Så varje gång man skall köpa ny pellets till VikingBio måste det dit en serviceman för att justera brännaren ?!?!?!? eller har jag fattat fel ??
Nej det ska inte justera varje gång när man köper samma tillverka. förutom man kan behöva justera efter när man har bytt annan tillverka.
Eftersom alla pelletstillverka har inte samma kvalitet. Just vad som hänt med min brännare är lite nytt för röris, och han inbiller bara så.
Med detta händer hos mig är lite svår exakt vad som orsakad. Jag skall kolla vad som hänt med nästa ny pall.

Vad värmebaron sade att det kan beror på störning fläkten som gjorde så hög effektiva, är inte säkert. men har fått bytt in ny transo med jordad.

När jag har eldat med näst ny pall. Så jag kan återkomma igen efter ett längre fram, och kan kanske hitta nån skillnad.

Vill inte säga bestämma orsakad.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Har provat nu med pelletssäck ( samma Såbi) gamla förpackning och nyast förpackning, så det skillnad ingen, utan samma förbränning. Då är inte fel på pellets utan felaktig var i brännare som störning.

Nu är helt okej med brännare. Då var det.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Skriv svar