va som ja hoppades

manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Rolig för André och lycklig.

Jag läste André hus var nästa samma som jag fast mitt hus är -72, 120 m3 + varm i källare oxå på 60 m2 total 180 m2 uppvärmning.
Har varit -10, så det drog 1 och ½ säck = ca 24 kg.

Men André har lite större ytan och många folk?, speciell barn? springer ut och in ofta och glömma stänga efter sig ordenlig.
Så jag tycker att hans förbrukning stämmer bra med Thermia.

Jag skall göra om isolering i taket, där isolera är bökig av byggnad. Det är sant att värme gå upp väldig mycket även 2 glas fönster.

Om man gör rätt med "mössa" i taket och bytt till energi fönster, då hade säkert värva ner förbrukning. Men viktig att har ventilation, hus behöver lite andning.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snillet
Pannrumstomte!

ftx

Inlägg av snillet »

För den som orkar jobba lite själv så finns det pengar att spara och inneklimat ett vinna på att få tag i begagnade FTX (från och tilluft med värmeväxlare) aggregat och dra spirorör å montera ventiler för detta.

Förutsatt att man hitta sjyssta grejer beg och gör installationen själv så tjänar man in det rätt fort. Ett aggregat kostar ca 2500-4000 beg. Rör och ventiler kostar en del slantar... själv hade jag frånluftsystem så det varbara hälften jag behövde installera till.

I ett hus av 70 tals typ där man ofta nästan inte har nån luftväxling vinner man inte mycke PÅ ENERGIN men däremot på inneklimatet ....
Hos svärfar som har liknande hus som mig själv men med "självdrag" av 70 talsmodell med ett par ventiler, rör ut i badrum och köksfläkt, så stiger RF (relativa fuktigheten) till uppåt 80-85 procent sommartid och ligger på 65-70% vintertid......

Inte bra.

Det slipper man med fläktventilation. Då förlorar du inte energin du ventilerar ut heller.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: ftx

Inlägg av André »

snillet skrev:För den som orkar jobba lite själv så finns det pengar att spara och inneklimat ett vinna på att få tag i begagnade FTX (från och tilluft med värmeväxlare) aggregat och dra spirorör å montera ventiler för detta.
.
mmmm De ä nå sånt ja skulle villja ha.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!

Re: ftx

Inlägg av manin »

snillet skrev:För den som orkar jobba lite själv så finns det pengar att spara och inneklimat ett vinna på att få tag i begagnade FTX (från och tilluft med värmeväxlare) aggregat och dra spirorör å montera ventiler för detta.
.
Vilka av det skulle va bra och smidigt. Kan det vara nån en sådan typ här till vänster eller där till höger bilder. Eller vad var det du hade i din tanke som lämplig ventilation. Kanske vore bättre med luftkondition?

Bild Bild
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snillet
Pannrumstomte!

höger

Inlägg av snillet »

Höger.

Lite jobb, men värt det.

OM man desutom har luft/luft VP och använder den till kyla så fungerar ftx aggregatet även på det hållet, att den "behåller" kylan inomhus och inte ventilerar ut den.

Isolering av rören i systemet måste dock hur man än använder det vara MYCKET väl isolerade för att undvika kondens....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar