Stark lukt på Neovo i bulk...

Skriv svar
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Stark lukt på Neovo i bulk...

Inlägg av alm »

Fick min 2:a leverans av Neovo i bulk i måndags, den förra i november. Den nya lev. luktar väldigt starkt, nästan som målarfärg e.d. Är det nån annan här på forumet som fått hem Neovo nyligen och har märkt samma sak? Det ska ju inte finnas något bindemedel i pelletsen, men då kan man undra vad de malt ner i denna körningen...? Verkar dock vara lite finfraktion än så länge.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
NICJON
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 09:00

Inlägg av NICJON »

Troligtvis är det mycket fura i den.

Innehåller mycket mer terpentiner och olja än gran, detta orsakar mer lukt.
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Råkade ut för motsvarande med Laxå i december. Det stank duktigt av terpentin i hela huset. När det var som värst så kunde vi inte vara inne i för långa perioder. Ögonen började rinna osv. Men efter drygt två veckor var det ingen lukt kvar. Hoppas det blir bra fort för sig

Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

ang vad som finns i pellets.

var på soptippen häromdagen. där stod dem och flisade ner mängder av gammalt ris dem får in, men det var också en hel del plankor, stolar och andra trävaror.

Vet ej om detta ska bli pelllets men tänkte fråga en bekant som arbetar där.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Riktigt så illa är det nog inte, det hamnar nog i en förbränningsugn någonstans eller i fjärrvärmeverket.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

låter ju betruggande, men man kan ju aldrig veta=)

ingen som har hittat något annorlunda i sitt föråd?=)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Inlägg av alm »

Det där med fur som en stor beståndsdel låter vettigt, inte bara tanke på lukten. Jag fick justera matningen rätt rejält igår, jag tolkar det som att energiinnehållet är större än i förra sändningen. Det gör ju inget.....
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

alm skrev:energiinnehållet är större än i förra sändningen
Var det Alm i förra sändningen? :lol: :lol: :lol:

Förlåt, men det är ju fredag. Trevlig helg på er
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

Lukten kommer troligen av att det är mycke furuspån i pelletsen som tidigare nämnts. problemet är välkänt hos tillverkarna och dom löser problemet med att låta pelletsen ligga i minst 2 veckor innan leverans, men ibland går pelletsen ut till kund utan lagrings tid av nån orsak.
T,ex lite i lager så att dom är tvungna att leverera färsk vara, eller fulla lager så dom inte får plats med mer.
Villket som är mest troligt vid den här årstiden kan man fundera på.
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Färsk pellets luktar (eller doftar, välj själv) starkt. Det är bra att kunna stänga en dörr till upplaget. Doften försvinner med tiden.

Någon gång, när jag öppnat en säck (16kg), har det hänt att jag känt en tydlig lukt av död råtta, utan att se någon. Förmodligen är den också pelleterad.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Grimscar
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 11:36
Ort: Ronneby

Inlägg av Grimscar »

I min senaste pall från Nuova hade jag samma symtom. Stark lukt som av lösningsmedel. Dessutom var pelletsen ovanligt kort och mycket ljus.

Brinner lika bra dock.....
Thermia Biomatic 20+
Thermia förråd
Keramiska insatsrör från Höganäs
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Grimscar skrev:I min senaste pall från Nuova hade jag samma symtom. Stark lukt som av lösningsmedel. Dessutom var pelletsen ovanligt kort och mycket ljus.

Brinner lika bra dock.....
Har nog fått från samma parti... :P Brinner bra...när det väl kommer igenom skruven :evil:.
Tycker det matar igenom skruven mycket sämre, trots rengöring/spåntömning. Inneburit 3 driftstopp på 1 vecka :evil: Pelletsen påminner mer om "kulor", d vs lika långa som de är breda -8mm. :evil:
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Inlägg av PSAB »

Det blir väldigt bra energi värde av fur pellets och luktar gott.Kanske inte om det är för hög inblandning
Rolf Olsson
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 dec, 2006 21:33

Inlägg av Rolf Olsson »

PSAB skrev:Det blir väldigt bra energi värde av fur pellets och luktar gott.Kanske inte om det är för hög inblandning
Tyvärr är det inte så- mäter man per kilo spån så är energiinnehållet alltid detsamma oavsett träslag, dvs oavsett om man använder björkspån eller furuspån i pelletsen så blir energiinnehållet samma.
Mäter man i kubikmeter så skiljer det dock i energiinnehåll mellan de olika träslagen.
Skriv svar