Hej
Ni som kör vv-beredare på sommaren för varmvatten!
Jag är på gång att köpa en beredare och såg att det fanns en till bra pris på jula. 100L/1995:-
Men arbetstrycket på den var max 6bar. I en vanlig villapanna har man en säkerhetsventil på 9.
Någon som har någon idé eller förslag vad man bör tänka på vad gäller vv-beredare.
//Henrik
Arbetstryck vv-beredare
Arbetstryck vv-beredare
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Arbetstryck
Det arbetstryck som angivs av tillverkarenär det högsta tillåtna som får användas, om någon anger lägre tryck så visst kan man använda en sådan beredare också förutsatt att trycket i det egna vattensystemet är lite lägre= mät trycket
Normalt är trycket i kommunala vattenledningar 4<->6 bar, i egnahem med egen pump 3<-> 4 bar
Normalt är trycket i kommunala vattenledningar 4<->6 bar, i egnahem med egen pump 3<-> 4 bar
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Jag har väldigt högt tryck på inkommande vatten, så jag har en reduceringsventil vid vattenmätaren,
ang vv beredaren från jula. jag kontaktade dom och fick till svar att det var tryckfel i katalogen. Den ska vara godkänd till 9bar, så jag beställde en direkt.
ang vv beredaren från jula. jag kontaktade dom och fick till svar att det var tryckfel i katalogen. Den ska vara godkänd till 9bar, så jag beställde en direkt.
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
Tänk på att det är två skilda kretsar med vatten, trycket i pannan har ingenting med trycket i varmvattnet att göra.
Dock är det att rekommendera att ha ett högre tryck på dricksvattnet än pannvattnet för att minimera risken för kontaminering av dricksvattnet om det blir en läcka mellan kretsarna.
Normalt tryck i en panna är 0.1 bar per meter höjd i värmesystemet plus ett par tiondelar. I ett tvåvåningshus med källare räcker det med sisådär 1.5 bar.
Dock är det att rekommendera att ha ett högre tryck på dricksvattnet än pannvattnet för att minimera risken för kontaminering av dricksvattnet om det blir en läcka mellan kretsarna.
Normalt tryck i en panna är 0.1 bar per meter höjd i värmesystemet plus ett par tiondelar. I ett tvåvåningshus med källare räcker det med sisådär 1.5 bar.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.