Kallstart

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Kallstart

Inlägg av Skåne »

Hej,

Sotade pannan på riktigt för första gången idag. Tömde asklådorna, drog med viskorna och dammsög. När jag sedan startade den enligt instruktionsboken så tog det en väldig tid innan det brann. Den fyllde på med pellets i brännarkoppen så det rann över. jag hörde hur det plingade i asklådan när pelletsen svämmade över. När brännaren kommit igång så drog jag ut lådan och kollade. Det var rätt många pellets som låg i asklådan, ett par nävar eller så.

Ska det verkligen vara så? Om inte, vad ska jag ändra för inställningar så det inte blir så?

Kan förresten nämna att den långa viskan med rund borst tappade alla borsten när jag skulle sota med den. Får ringa CTC imorgon och höra om jag kan få en ny.

Har kört pannan i tre veckor precis nu, och gjort av med en pall pellets, sånär som på 4 säckar. Drygt två säck om dagen, och det har varit plusgrader ute. Dags att köpa mer.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Har gjort samma sak själv. Om inte pannan har blivit tillräckligt kall tror den att den kan göra en varmstart och blåser på med luft och matar pellets... Tror att panntempen måste sjunka 10ºC från inställt värde för att göra en kallstart.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

Hmm, poannan hade varit avstängd i ett par timmar när jag startade den igen. Och panntempen var nere på 30 grader så den borde försökt sig på en kallstart.

Hur som helst så tyckte jag inte den körde fläkten så mycket. Den matade däremot på med pellets både länge och väl innan fläkten och brännaren gick igång. Nästa gång ska jag ta tiden.

Misstänker att de halvförkolnade pellets som fanns i askan är såna översvämmade pellets som börjat glöda i den heta eldstaden, efter att de hamnat i asklådan. Det var rätt många såna i asklådan.

Kollade till pannan i morse och den brummade på fint, och hade inte sotat igen det lilla fönstret. Det funkar i alla fall mycket bättre sen jag höjde fläkten med tio procentenheter efter tips av André.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur ser det ut i koppen då det brinner/brännaren går för fullt??

Kan va som i kompisens panna att koppen går helt full under drift så den svämmar över därav halvbrunna pellets i asklådan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

Jag vet inte, ska kolla ikväll. Men jag misstänker att de halvförkolnade pellets jag hade i askan var såna som svämmat över. Och med tanke på hur många de var så borde det ha hänt under drift.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
tobmannen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 03 feb, 2006 15:44
Ort: Karlskrona

Inlägg av tobmannen »

Startsekvenserna förefaller mig lite mystiska.
Min panna har tidigare startat problemfritt efter jag sotat och gjort underhåll.
Men dom sista gångerna har den levt sitt eget liv. Vad jag förstår så går den genom ett antal kallstartsekvenser med ökande effekt, men sedan vill den inte gå över i normal drift utan stänger istället av pelletsdriften.
Panntemperaturen brukar då ligga på ca 50 grader. För att kringå detta har jag fått ställa in driftvärdena manuellt i servicemenyn och låta pannan komma upp i temperatur, sedan är det inga problem.
Omstänigt och lite mysko :? .
/Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

Kollade pannan nyss och det vsr rätt mycket aska i asklådan, redan efter ett dygns drift. Inte fin vit aska utan svart med mycket små runda "kolbitar" i. Alltså förkolnade pelletsbitar. Varför fyller pannan på koppen med pellets till den grad att det svämmar över? Verkar inte var nån bra strategi ur verkningsgradssynvinkel.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Skåne skrev: Varför fyller pannan på koppen med pellets till den grad att det svämmar över? Verkar inte var nån bra strategi ur verkningsgradssynvinkel.
Det "tror" jag beror på att pannan är för trång vilket i sin tur gör att du tvingas ha mycket fläkt för att det ska funka hyfsat vilket leder till att pelletsen blåser ur koppen då den går för full..

I min brännare o kompisens biomatic håller sej glödbädden i överkant på nedre luftslits raden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kallstart

Inlägg av André »

Skåne skrev:Hej,

Sotade pannan på riktigt för första gången idag. Tömde asklådorna, drog med viskorna och dammsög. När jag sedan startade den enligt instruktionsboken så tog det en väldig tid innan det brann. Den fyllde på med pellets i brännarkoppen så det rann över. jag hörde hur det plingade i asklådan när pelletsen svämmade över. När brännaren kommit igång så drog jag ut lådan och kollade. Det var rätt många pellets som låg i asklådan, ett par nävar eller så.
´

Det tar ca 20 min efter en kallstart innan den har tänt o fixat glödbädden men går snabba på om man vill..

Då den startar ska den mata in pellets i 3 minuter innan fläkten startar o den matar in i ytterliggare 3 minuter så totalt vid kallstart matar den in knappt 500 gram pellets.. Är koppen rengjord ska det inte ramla över några pelletsar i asklådan vid kallstart men om det finns mycket aska i koppen kan det rammla över endel..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Jag har också alltid ett översta lager av små (4mm i diameter) förkolnade bitar i asklådan. Dessa tycks efterförbrännas allt efter som men det är ofta utsprätt glöd om man öppnar ganska snart efter en elningscykel. Nu när jag läst ganska mycket om en eventuellt för trång CTC-panna så undrar jag om jag kan få liknande problem i min Biomatic då jag har ett insatsrör på 100 mm? Mitt synglas blir alltid helt igensotat efter 1 veckas körning. Nu när André nämner det så tror jag min glödbädd ligger högre än i överkant på de understa slittsarna. Men inte så att pellets trycks ut. Jag tror de små pelletsbitarna flyger ut när de blir för lätta. Tror inte på som någon sa att pelletsen aldrig kan blåsas ur koppen för annars vet jag inte hur mina bitar kan hamna i asklådan. Ska jag byta till ett större insatsrör? Har någon annan gjort samma iakttagelse (kanske mer riktat till Thermia-delen av forumet)?
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Hur hög är skorstenen?
Det är det som ger dig maximala undertrycket.

Förenklat:

Förlåg skorsten = rökgasfläkt

Låg skorsten = grovt rör

Hög skorsten = det funkar med ett smalare om det inte är en massa sneddragningar.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Skorstenen är 6.5m. Äts inte ett gott undertryck snabbt upp om flödet blir för stort genom en för liten area? Dvs ett långt sugrör ger bra undertryck men kan inte hantera några flöden. Med det menar jag att jag fastän jag har bra undertryck vid låg effekt så går det inte att köra högre effekter med bra resultat.
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ing._med_pellets skrev:Skorstenen är 6.5m. Äts inte ett gott undertryck snabbt upp om flödet blir för stort genom en för liten area? Dvs ett långt sugrör ger bra undertryck men kan inte hantera några flöden. Med det menar jag att jag fastän jag har bra undertryck vid låg effekt så går det inte att köra högre effekter med bra resultat.
Vad har du brännaren justerad på för värden o vad är motdragsluckan ställd på??
Öppnar motdragsluckan något vid drift??

Jag har oxå 100 mm skorstensrör o vid drift så får jag ca 18 pa drag i pipan men har ställt dragluckan på 15 pa så den är öppen ca 15 mm vid drift...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

ing._med_pellets skrev:Skorstenen är 6.5m. Äts inte ett gott undertryck snabbt upp om flödet blir för stort genom en för liten area? Dvs ett långt sugrör ger bra undertryck men kan inte hantera några flöden. Med det menar jag att jag fastän jag har bra undertryck vid låg effekt så går det inte att köra högre effekter med bra resultat.
Hur fort ett undertryck äts upp av liten diameter vet jag inte riktigt (strömningslära är ett pain in the ass), men har man mycket undertryck så funkar ett smalare rör. Hur smalt är inte roligt att räkna på och det är ont om bra diagram, som är lätta att komma åt.

Du har en ganska låg skorsten, så du har inte så mycket undertryck att leka med. I synnerhet när det blir varmare ute.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Jag har en Tigex inställd på 12,5 Pa (vikten 25 mm från markeringen) men jag har aldrig kontrollmätt att det stämmer. Nu när jag eldar öppnar luckan nätt och jämt (fladdrar mycket lite) under drift. När brännaren stannar öppnar den ett tag till det svalnat i rökröret. Jag kör tankdiff så det är bara högläget som går och det är inställt som:

Matning: 66 %
Fläkt: 34 %

Jag undrar om det kan vara under rengöringsfasen som pellets blåser ur koppen? Vet inte hur rengöringsprogrammet fungerar under tankdiff men jag tycker det är ganska ofta man hör fläkten blåsa för fullt. Som sagt jag har alltid små kolrester av icke helt förbrännda pellets överst i asklådan och efter varje eldningcykel ligger det glöd i lådan. Glaset sotar på 4-5 dagar. Har haft det så sedan installationen men nu börjar jag undra om det ska vara så. Polarens BioLine lämnar inget i asklådan samt att André inte heller ser något sådant med sin Bequem.
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
Skriv svar