Brännaren stannade, var helt igensatt!
-
- Gallringsobjekt
Brännaren stannade, var helt igensatt!
Har nu kört min BlueFlame i ca 1,5 månader helt utan problem men så i går kväll, 21:22 för att vara exakt, stannade brännaren och larmade.
Upptäckte det inte förrän runt midnatt och då hade pannan blivit ganska kall!
Visade sig bero på att brännaren var helt igenkorkad med "hård aska". Rensade den och startade, gick då helt ok igen (pust!).
Någon som vet vad detta kan bero på? Har jag fått tag i dålig pellets?
/Peter
Upptäckte det inte förrän runt midnatt och då hade pannan blivit ganska kall!
Visade sig bero på att brännaren var helt igenkorkad med "hård aska". Rensade den och startade, gick då helt ok igen (pust!).
Någon som vet vad detta kan bero på? Har jag fått tag i dålig pellets?
/Peter
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Jag antar att du sotar ur regelbundet. Jag har detta problemet med min senaste pelletsleverans som har sitt ursprung i Baltikum. Redan efter 3-4 dagar har jag en klump stor som en knytnäve och till konsistens som en frusen snöklump. Dvs. det går att ha sönder den men det kräver mycket våld. Dessa klumpar stör lufttillförseln till förbränningen så brännaren går mycket illa med fladdrande låga. Jag tänker inte köpa mer pellets från denna leverantör.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
-
- Gallringsobjekt
sintringq
Ni pratar om sintringskakor/rester ?
Jo, polsk pellets blir det sånt av, bionan har ju en låda som den "skuffar" ned sintrade rester i, den fylls FORT med billig öststatspellets
Jo, polsk pellets blir det sånt av, bionan har ju en låda som den "skuffar" ned sintrade rester i, den fylls FORT med billig öststatspellets

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Gallringsobjekt