Det känns som om det är ganska höga stillståndsförluster på min Biomatic 20+ dvs när jag inte förbrukar något varmvatten och jag tar inte ut någon värme så tycker jag att det går mycket pellets bara för att hålla pannan varm.
Imorgon ska jag klocka hur lång tid det tar mellan stopp och start.
Är det någon annan som har kollat det här? vore bra att ha något att jämföra med.
Stilleståndsförluster
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
S3 har du kollat hur lång tid pannan står/hur stora stilleståndsförlusterna är??
Annars så ligger biomaticen bland dom bästa pannorna vad det gäller förluster, Den har en årsverkningsgrad på 85% så förlusterna är inte stora..
Vad du kan göra är att testa att köra tankdiff med hysteries på 30-35° o eltändning, Kör du med underhållsglöd så kan du öka den till 90 minuter iaf..
Även som Icecap skrev, Stäng cirk.pumpen o shunten..
Diskuterade detta med en kompis som kör med borö 500 liters tank i huset som laddas från tanken i garaget o han sa att det blir en klart märkbar skillnad då man stänger cirk.pumpen...
Förmodar att du har motdragslucka??
Annars så ligger biomaticen bland dom bästa pannorna vad det gäller förluster, Den har en årsverkningsgrad på 85% så förlusterna är inte stora..
Vad du kan göra är att testa att köra tankdiff med hysteries på 30-35° o eltändning, Kör du med underhållsglöd så kan du öka den till 90 minuter iaf..
Även som Icecap skrev, Stäng cirk.pumpen o shunten..
Diskuterade detta med en kompis som kör med borö 500 liters tank i huset som laddas från tanken i garaget o han sa att det blir en klart märkbar skillnad då man stänger cirk.pumpen...
Förmodar att du har motdragslucka??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har kollat det nu, och det var inga stora förluster.
När jag stängt av värme och vv så började jag klocka den, men efter en halvtimme hade tempen bara sjunkit ett par grader så jag tröttnade.
Får tänka på att stänga pumpen.
Motdragslucka har jag, så den biten funkar.
Ska dra upp tiden på underhållsglöden.
Tack för engagemanget.
När jag stängt av värme och vv så började jag klocka den, men efter en halvtimme hade tempen bara sjunkit ett par grader så jag tröttnade.
Får tänka på att stänga pumpen.
Motdragslucka har jag, så den biten funkar.
Ska dra upp tiden på underhållsglöden.
Tack för engagemanget.
Biomatic 20+
3 m3 pelletsförråd
3 m3 pelletsförråd