Min Bequem 25D hänger sig....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Min Bequem 25D hänger sig....

Inlägg av joa »

"Kontrollera nivåvakt. Bränsletillförsel blockerad."
Det finns pellets i röret. Problemet verkar vara att internskruven stannar/hakar upp sig.
Stänger jag av brännaren och sätter på igen så kvarstår felet.
Om jag när den är avstängd rör på kugghjulet så startar den sedan när jag slår på igen.
När den är påslagen går kugget inte att röra (jo, ibland). Det sitter oftast stenhårt.
Alltid när den stannat så är kuggstoppet mellan två kugg. Avhjälpes som jag nämnde ovan med att stänga av brännaren och flytta fram kugget så det hamnar i rätt läge.

Skall kontakta min installatör, men det kanske avhjälpes lätt av någon kreativ forummedlem :wink:
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

"Kugghjulet" är det den övre internskruven som ser ut som en kaststjärna??

Om det är det så kanske du ska kolla så backspärren är rätt justerad, Om det sitter för långt fram så kan den hoppa över så den kommer i ett mellan läge..

Annars låter det som dom som har fel doserhus, Men det borde din brännare vara för ny för att ha..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Det är kaststjärnan jag menar. På samma kugg varje varv så glider inte backspärren över till sitt läge, men hämtar ikapp det på nästa kugg så det hamnar rätt.
Dvs en gång/varv snurrar kuget aningen för kort för att spärren skall trilla över.
Jag kollar den när jag kommer hem igen.
Det hänger sig en par-tre gånger på en eldning med hysteresen på 30 grader :(
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Du får ta och justera backspärren så att "kaststjärnans" alla kuggar glider förbi backspärren. Det låter som om din "kaststjärna" slits och du ska kanske överväga att byta till de nya hjulen... :?
Kolla in bilderna här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=45
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Ha ha :D
Det funkade. I alla fall första eldningen efter justering av backspärren.
At döma av bilderna så är det den nya "kaststjärnan jag har (brännaren är från sommaren 2006, driftsatt i Februauri)
Kanske inte skall ropa hej än, men det var första gången på en vecka som det inte tog stopp minst en par gånger/eldningssväng.

Vad skulle man göra utan er :wink:
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Kan meddela att den funkat klockrent sedan jag ändrade backspärren (...ta i trä) :D
Tack så mycket!!
Skriv svar