Liten historia om min pelletserfarenhet

Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Liten historia om min pelletserfarenhet

Inlägg av Cohiba »

Fick en Baxi Eurofire installerad i oktober 06. I korta ordalag kan installationen sammanfattas så här

- På överenskommen dag tar jag ut en semsterdag och väntar förgäves på installatören. Ringer slutligen firman och får till svar att de glömt att skriva produktionsorder. Vi bokar ny dag.

- Ny dag. Installatören kommer och installerar brännaren på tre timmar (de debiterar senare 8300:- för arbetet vid installationen) Det andra jobb som skulle utföras av samma firma och samma dag (byte av huvudkran) kände han inte till något om. Ringde till firman och fick reda på att de glömt att skriva produktionsorder. Ny tid bokas, denna gång är min hustru ändå ledig så jag slipper att ta ut en semesterdag.

- Två dagar senare stannar brännaren. Det visar sig ganska snabbt att den certifierade installatören monterat fallröret för pelletsen med för litet fall vilket medför att brännaren helt enkelt inte får något bränsle. Ringer firman och bokar ny tid en vecka fram i tiden så att man samtidigt kan göra en rökgasanalys.

- Jag tar ytterligare en semesterdag, installatören kommer och flyttar på upphängningsanordningen för fallröret ca25 cm och förklarar sedan att han glömt instrumentet för rökgasanalysen så vi får boka en ny dag.

- Ny dag. Installatören kommer med instrument i handen. Hustrun hemma, inte jag. Analys och inställningar görs.

-Samma kväll stannar brännaren redan innan jag hunnit hem från jobbet med utlöst bakbrandsvakt. Rensar ur brännaren och startar om, går ut och beundrar det kolsvarta rökmoln som bolmar ur skorstenen som skulle gjort Ruhrområdesfetishister tårögda av rörelse. Ökar fläktvärde rejält och får till slut vit rök.

-Nu följer en period där brännaren faktiskt fungerar mer eller mindre felfritt. Jag är tvungen att aska/sota två gånger i veckan och brännaren puffar och ryker så att det ofta luktar rök i hela bottenplanet och gengsknallarna skrämmer oss halvt ihjäl men det kan jag ta eftersom besparingen i uppvärmningkostnad var rejäl.

-Två månader senare stannar brännaren med utlöst bakbrandsvakt. Rensar och startar om men den stannar igen efter bara några timmar. Kliver upp på taket och tittar ner i skorstenen och konstaterar att det är alldeles full av kletig tjära/sot. Ringer till sotaren.

-Sotaren kommer och drar ur pipan och förklarar sedan att rökrörets dimension (90 mm) är för klent för att det skall fungera tillfredsställande. Detta var något som installatören borde ha haft koll på sa han. Det blir för dåligt drag, något som också medför kondensation i röret. Dessutom kommer man aldrig att kunna få ut särskilt hög effekt ur brännaren. Ett sätt att åtminstone förbättra situationen skulle vara att installera en draglucka, även det något som sotarn tyckte att installatören skulle ha känt till.

-Vi har inte riktigt tid med dessa grejer så vi bestämmmer oss för att skjuta på installation av draglucka eftersom vi befinner oss i februari då det är som kallast och draget borde vara som bäst i skorstenen.

-Brännaren fungerar nu i en månad innan den stannar igen. Samma visa, sotaren kommer.

-Ringer nu installationsfirman och berättar vad sotaren sagt. De hävdar att det visserligen är en lite klen dimension på pipan men att man åtminstone borde kunna få ut halv effekt ur brännaren. Hursomhelst så skulle de komma och installera en draglucka. Installatören kommer redan samma dag och kollar upp var luckan skall sitta. Det talas inte om något pris eftersom jag utgått från att de vill återställa åtminstone en liten gnutta av sitt förtroende. Vi gör upp om en tid där man skall komma och installera luckan.

-Dagen kommer, jag har tagit ledigt. Installatören kommer, kliver in i pannrummet och kommer på att han glömt att ta med sig dragluckan. Han hinner int eheller åka tillbaka till verkstaden och hämta den så vi får göra upp om en annan tid.

-Annan tid. Installatören kommer och installerar en Tigex25 draglucka på 30 minuter. Vi pratar lite om att jag är besviken på den oväntat stora arbetsinsatsen och att de inte förvarnat om att det var lite klen dimension. Han framhärdar och säger att det borde gå att få tillräckligt bra drag även med 90 mm. Nu nämner han dock att man kanske skulle behöva installera en rökgasfläkt för att uppnå detta drag.

- Efter två månader dyker räkningen upp. Den är på 3700:- Man har bland annat debiterat två timmars arbetstid. Jag ringer och ifrågasätter priset och får ett par dagar senare ett meddelande på min mobilsvar där chefen själv förklara att jag egentligen fått ett lägre pris än jag borde och ville jag något så kunde jag ringa.

- Under tiden har brännaren stannat i snitt tre gånger i veckan pga utlöst bakbrandsvakt och sotaren har varit ytterligare en gång och rensat. Dragluckan vippar inte överhuvudtaget trots att den är ställd på det lägsta draget som brännaren accepterar.

- I slutet av maj kommer sotaren så för ordinarie sotning. När pannan startas om efter det så presterar den en gengasknall som får rökröret att hoppa ur pannan och pannan fyller hela källaren med rök. Jag trodde att det var något som sotaren gjort så jag ringer dem och de kommer och kollar igenom och sätter tillbaka rökröret och tätar med pannkitt. Väntar någon dag och startar sedan om pannan. Återgen poffar den så att rökröret hoppar ur. Denna gång bryr jag mig inte om att försöka starta om den utan jag ringer till en ny firma som sotaren rekommenderade och förklarar problemet och får kommentaren " Men de skall inte hålla på med sånt här" när jag berättar vem som gjort installationen. Därefter ber jag dem komma och kolla hur de skall installera en rökgasfläkt.

-Två dagar senare upptäcker vi att det är blött på golvet i pannrummet. Det är expansionskärlet som rinner eftersom trycket är på tok för högt. Tömmer ur lite vatten ur systemet men efter ett par timmar är trycket på rött igen. Det konstateras att det helt enkelt har gått hål inne i pannan så att vatten läcker från varmvattenberedaren och in i uppvärmningsslingan. Detta är ett resultat av de sista knallarna.

Min installation har således totalt kostat knappt 40000:- och har lett till att jag nu får byta panna. Jag kommer att installera en värmepump istället.

Försäkringsbolaget säger att de kommer att ersätta mig och sedan kräva pengar av installationsfirman.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

.... ja.... vad fan säger man????

VILKA JÄVLA KLÅPARE som du hamnade hos!!!!

Nu har jag ju en annan erfarenhet av pellets så ditt val att byta är jag inte helt förstående för men att en installatör kan klanta sig så enormt att pannan går sönder........ ja, vad fan säger man när ord inte räcker???

Att man kan glömma grejer kan ju hända ..... EN gång!!!! INTE fler efter varandra och man kan INTE ta betalt för tiden man har glömt grejer!!!!

Ja, jag är även egen företagare... OCH SÅ GÖR MAN INTE!!!!!!!!!! *hoppar ilsket på stolen*
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Vad heter firman som gjorde jobbet?
Sånna typer skall hängas ut offentligt !
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

- Två dagar senare stannar brännaren. Det visar sig ganska snabbt att den certifierade installatören monterat fallröret för pelletsen med för litet fall vilket medför att brännaren helt enkelt inte får något bränsle. Ringer firman och bokar ny tid en vecka fram i tiden så att man samtidigt kan göra en rökgasanalys.
Du skriver "certifierade installatören", skulle vara intressant att veta vad han gått för certifieringskurs? Samt firmans namn.

Detta är skam! Borde inte få förekomma.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jaa! Certifierade firmans namn skall hängasut som Andreas Hansson skriver.
Jag undrar hur många installatörer som kan detta med pellets i Stockholmsregionen.
Det är bra att denna information kommer ut på nätet,ännu bättre är det om det kommer ut på Expressens Löpsedlar.

Detta är inte bara skam utan REN OCK SKÄR KATASTROF.

Ved Profilen..
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Måste vara ett klart fall för Sverker. Brännare och draglucka kanske du skall betala för men absolut inte för arbetet.
Jag vet en till i norra storstockholmsområdet som fick en brännare installerad till dyrt pris. Efter knappt 2 år med återkommande problem och kostnader så åkte det in en LV pump som turligt nog fungerar perfekt.

Pelletspriserna + sådant här! Vem vågar satsa på pellets då?

Kan inte tillverkarna av brännare gå in och styra upp det hela bättre. För att lämna garanti på en brännare som säljs och installeras av en återförsäljare så skulle återförsäljaren få fylla i ett detaljerat protokoll över alla sina åtgärder. Fungerar inte installationen kunde brännartillverkaren se till att denna klåpare inte längre fick tillgång till några brännare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ett råd bara: jag tycker att den "installatör" borde hängas ut med namn, bild och gapstock men PUL gör att Cohiba inte ska skriva namnet här, det kan få tråkiga konsekvenser för fel person.

Men inget stoppar ju PM.....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

PUL? Vad har PUL med ett namn på en firma att göra? Pul är ett skydd för privatpersoner.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Jag har ingen direkt lust att namnge någon firma på forumet. Det är tämligen lätt att lista ut vem det är ändå med utgångspunkt från märket på brännaren och min bostadsort.

Bor man i norra Stockholm län och har för avsikt att installera en panna av något slag samt vill veta vem man skall undvika så kan man skicka PM så kan jag ge tips om vem jag tycker man kan låta bli att skicka en offertförfrågan till.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Cohiba skrev:Jag har ingen direkt lust att namnge någon firma på forumet. Det är tämligen lätt att lista ut vem det är ändå med utgångspunkt från märket på brännaren och min bostadsort.

Bor man i norra Stockholm län och har för avsikt att installera en panna av något slag samt vill veta vem man skall undvika så kan man skicka PM så kan jag ge tips om vem jag tycker man kan låta bli att skicka en offertförfrågan till.
Jag tycker att du skall namnge firman här på forumet ,det är bara bra!!
Ingen blir hängd för detta.Inte ens den CERTIFIERADE FIRMAN SOM GJORT DENNA INSTALLATION.
Kan SVERKER KAN DU !!!!
Yttrande friheten eller tryckfrihetslagan möjlig gör att skriva vad man vill,bara man inte namnger personer, men företag går alla tiders att namnge.

Ved Profilen.
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Liten historia om min pelletserfarenhet

Inlägg av ja »

Cohiba skrev: -Två dagar senare upptäcker vi att det är blött på golvet i pannrummet. Det är expansionskärlet som rinner eftersom trycket är på tok för högt. Tömmer ur lite vatten ur systemet men efter ett par timmar är trycket på rött igen. Det konstateras att det helt enkelt har gått hål inne i pannan så att vatten läcker från varmvattenberedaren och in i uppvärmningsslingan. Detta är ett resultat av de sista knallarna.
Varmvattenberedaren "brukar" gå sönder på dessa pannor. Särskilt om man slarvar med att byta magnesiumstaven. Jag tror inte att detta orsakats av rökgasknallar.

Du kan plugga beredaren och använda pannan tillsammans med en tappvattenautomat eller elektrisk beredare.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Re: Liten historia om min pelletserfarenhet

Inlägg av Cohiba »

ja skrev:
Cohiba skrev: -Två dagar senare upptäcker vi att det är blött på golvet i pannrummet. Det är expansionskärlet som rinner eftersom trycket är på tok för högt. Tömmer ur lite vatten ur systemet men efter ett par timmar är trycket på rött igen. Det konstateras att det helt enkelt har gått hål inne i pannan så att vatten läcker från varmvattenberedaren och in i uppvärmningsslingan. Detta är ett resultat av de sista knallarna.
Varmvattenberedaren "brukar" gå sönder på dessa pannor. Särskilt om man slarvar med att byta magnesiumstaven. Jag tror inte att detta orsakats av rökgasknallar.

Du kan plugga beredaren och använda pannan tillsammans med en tappvattenautomat eller elektrisk beredare.
Må så vara men det känns ändå som ett lite för osannolikt sammanträffande att den skulle gå sönder exakt samtidigt som dessa stora knallar utan att de hade haft någon påverkan. Dessutom löser det ju inte det grundläggande problemet nämligen att brännaren inte går att använda pga för dåligt drag.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Fd:Fliseldare
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 20:23

Inlägg av Fd:Fliseldare »

Ursäkta en liten förädare som jag e. :twisted: .Men jag håller med dig ,med det här med pellets.Det är fan ingen dans på rosor med knallar hit å puffar & sot hit å dit.Nu hade jag inga bekymmer med varken det ena eller det andra för att min pelletsanlägning funkade faktiskt jättebra.Men jag tyckte det var skittråkigt att hålla på i källaren hela tiden med att sota, å städa var och varenda vecka.Jag vet att nu går många i taket nu,MEN det brukar låta såsomhär---- MEN JAG HAR INGA BEKYMMER::::::JAG TYCKER ATT DET ÄR JÄTTEROLIGT ATT BÄRA TONVIS MED SÄCKAR::::INGEN ASKA ELLER SOT HÄR INTE::::ELEN KOMMER ATT BLI SNORDYR:::BLAH BLAH BLAH::::.Men faktum kvarstår, tyvär konventerade jag till Bergvärme i fjor och från oktober 06 till dags datum har vi gjort av med ca:6000kw med hushållsel+en pool uppvärmd till 32gr.Jag skrev in här å talade om att jag hade bytat till bv.Du kan tro att det tog hus i h_lvete.Den ene tyckte att jag kunde borra i ett lecablock :shock: Och nån annan frös hellre ihjäl än att ha en bv i sitt hus. :roll: Tyvär blev inlägget .JAG TRÖTTNADE. Censuerat. För att det blev antagligen för mycket pajkastning.Det var faktiskt en rolig läsning annars..Tyvär igen, så finns här nog för många som har en egen vinning på det här med pellets,eftersom att så fort man nämner bv så exploderar hela forumet, iallafall nästan.(Inte Elvis)Jag vet att detta är ett pelletsforum och jag har fått JÄTTEBRA hjälp här. Men ni kan gott vara mera öppenhjärtliga för de som faktiskt har tröttnat......

Mvh Fd pelletseldare.......
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Tyvärr, så finns det allt för många som hamnar som ovanstående i ett rent sagt problemläge.

Att elda med pellets,ved spannmål, flis är en teknik som kräver rätt utrustning, rätt installerat, rätt justerat samt kombination skorsten och drag, tillluft mm.

Frångår man detta får man oftast problem, men det finns även dom företag som bara ser pengar i det hela och skiter efter installationen i kunden. Det finns det i alla branscher tråkigt nog. Har en firma här på orten som sålde luftvärmepumpar som pajade efter några månader, som fastighetsägarna i sin tur inte fick något tillbaka då huvudleverantören gått i konkurs här i Sverige. Förlorade pengar, inga delar att byta ut.

Är det något bättre?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Fd:Fliseldare: Att det finns fantaster även här är väl knappast något unikt, jag skulle tro att det finns ett VP-forum som har sin del fantaster också.

Och jag kan hålla med om att Elvis har ett syn på saken som baseras på kalla fakta och ekonomi vilket kan vara ganska befogad.

Samtidig läser jag det som att du tycker att vi är "dumma i huve'" när vi inte har problem att kånka pellets, sota varje månad och jag tänka mig att DU känner så men varför måste JAG tycka detsamma?

Och priser..... tja, min kristallkula är nog precis lika bra som din, ge mig 5 år och jag ska svara på vad som var billigast i de senaste 5 år för som Robert Storm Petersen (Storm P.) sa: "Det är svårt att sia, speciellt om framtiden" (annat citat, mer känd: "När är en Tuborg bäst, Perikles? Varje gång!").

För pelletsbrännare/pannor är det ganska lika VP: det mesta teknik är OK men kunnandet hos montörer om anpassning och bäst funktion är ibland oerhört obefintligt och det blir ju inte bättre än den svagaste länken i kedjan.

Att du har drabbats hårt vet jag och att du har tröttnat fattar jag, jag vet även att jag knappast tröttnar just för att jag faktisk jobbar med att utvecklar styrningen, detta ger mig mycket skoj att göra (ja, jag vet, jag är idiot ;-)). Samtidig FATTAR jag inte för en millimeter att någon ens ska ha rökgasknallar, det tyder på en dålig styrd process och det är inte OK! Att man har en pipa som är för trång ska INSTALLATÖRN uppmärksamma, man ska inte upptäcka det vid att det knallar!!!!

Det finns många exempel här i forumet och jag ska inte dra dom men i en allt för stor del av fallen faller det på att INSTALLATÖRN har klantat sig kapitalt och/eller saknar kunskap om detta, detta tror jag även gäller i VP-världen.

En avsevärd mindre post i "strul"-vägen är bristande styrning/mekanik i brännaren, här tänkar jag på brännrör som bränns bort på ett år, slussvingar som böjs, askskrapning som kärvar osv.

Den definitivt minsta post är nog användare-strul och denna fördelning är skrämmande: det man betalar större summor för (installation och service) verkar ofta vara klantigt gjord och dåligt analyserat.

Hursomhelst: DU tycker inte att det är värd det, JAG trivs helt fint med pellets och bådera är lika sant, jag eller du har inte "mest rätt". Jag vill iaf. önska lycka till, tiden kommer att utvisa vem som har billigast värme men ibland kan det vara lönt att betala lite extra och få det som man vill ha det och vad är "billigt"? Är det billigast möjligt hur mycket svett och jobb det kan innebära eller "ett lagom pris för ett lagom produkt"? Det är väl, precis som skönhet, upp till åskådaren vad som är vad.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar