Laxå vs Agrol

Skriv svar
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Laxå vs Agrol

Inlägg av Thomas_P »

Jag tänker testa Laxå efter att ha eldat med Agrol under ett år. Vad kan jag förvänta mig för skillnad förutom att Laxå är billigare? Den har också högre densitet än Agrol och det är egentligen anledningen till att jag frågar, vad säger ni som kan det här bättre?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
chp76
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: lör 24 jun, 2006 15:14
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Jag vet inte så värst mycket om agrols pellets, men jag är faktiskt mycket nöjd med Laxå pelletsen.
Nästan inget smul i mina påsar och hyffsat jämn kvalitet måste det vara eftersom jag inte haft ett enda drift stopp beroendes på pelletsen.
Beställde ytterligare 6pall idag för 2090kr/st :P
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Agrol var mer än OK de första fem pallarna som jag eldade upp, men sedan fick jag en pall med sladdriga säckar som dammade och efter att fler på forumet har gjort sig samma erfarenhet långt efter att jag fick den pallen så ville jag testa något annat.

Nu köpte jag bara tre säckar laxå. Visst dammade det lite, men inte mer än att jag står ut, och helt dammfritt kan det ju aldrig bli. Nu har den nya pelletsen fyllt skruven och trillat in i brännaren så ikväll ska jag öppna och se hur det ser ut. Jag är rädd för att jag hittar oförbränd pellets eftersom laxå har en högre volymvikt. Tyvärr har jag ännu inte fått något svar på min fråga angående just det.

Ser det bra ut i förbränningsutrymmet så tar jag släpen med till jobbet, de säljer nämligen Laxå ett stenkast från mitt jobb, och det är ju inte fel... :wink:
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Min senaste laddning var Algro. den var mera löst pressad änn Laxå.

Vilket fick till följd att det blev stopp i skruven.

Nu är jag tebax på Laxå.. och mitt problem verkar ha försvunnit..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Ytterligare en som upplever Agrol som ett sämre alternativ. När jag har vägarna förbi så ska jag köpa en säck bara för att jämföra.

Nåväl, i mitt förbränningsutrymme hittar jag aska och spröda små bitar av vad som har varit pellets och som inte är hårdare än att de mellan tummen och pekfingern smulas sönder till aska utan någon större ansträngning. En enda pellets som till hälften var bränd fanns det, men detta är alltså efter ett par dagars förbrukning.

Är detta något att bry sig på? En förklaring till de här spröda pelletsbitarna borde väl kunna vara att Laxå är hårdare pressad än min gamla pellets?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Skriv svar