Vad bakom kakel på väggar i våtrum?
-
- Stor entusiast!
Vad bakom kakel på väggar i våtrum?
Vad jag förstår så är det inte längre ok att ha gips under kakel i våtrum. Eller pappbeklädda skivor iaf.
Golvet är ju inga problem, det får man väl flyta direkt på golvspånet.
Men hur gör man med väggarna? Inte kör man väl minerit eller sådant?
Kan någon förklara bakgrunden med de nya reglerna? Det är väl mögelrisken i det organiska materialet som är problemet. Fungerar fuktspärren som tänkt så är det väl inga problem. Och det hjälper väl inte att ex. flyta golvet. Fukten kommer ju att leta sig ner till spånet ändå om man kvaddat fuktspärren?
Jag ska inte till att bygga något nu, men intresset finns ändå!
mvh
Stefan
Golvet är ju inga problem, det får man väl flyta direkt på golvspånet.
Men hur gör man med väggarna? Inte kör man väl minerit eller sådant?
Kan någon förklara bakgrunden med de nya reglerna? Det är väl mögelrisken i det organiska materialet som är problemet. Fungerar fuktspärren som tänkt så är det väl inga problem. Och det hjälper väl inte att ex. flyta golvet. Fukten kommer ju att leta sig ner till spånet ändå om man kvaddat fuktspärren?
Jag ska inte till att bygga något nu, men intresset finns ändå!
mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
-
- Pannrumstomte!
Hej,
Läs på byggahus.se, finns en mycket lång tråd m detta.
Bakgrunden är att gipskartong-hus eller så kallade "sunda trähus" är mögelbenägna både här och där.
Mvh
http://www.byggahus.se/forum/badrum/688 ... bjuds.html
Läs på byggahus.se, finns en mycket lång tråd m detta.
Bakgrunden är att gipskartong-hus eller så kallade "sunda trähus" är mögelbenägna både här och där.
Mvh
http://www.byggahus.se/forum/badrum/688 ... bjuds.html
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ett av problemen med gips och tätskikt är att det fuskas allt för mycket med primer och tätskikt ..följer man det som står på förpackningen och vad fabrikanten säger för respektive produkt så är väggen tät ..men jag har varit ute på byggen och sett att plattsättarna fuskar förjävligt ..dom skiter i primer fast det står att det ska primas ..dom fuskar med tätband, mm ..dom fuskar med tätskiktet för dom rullar över väggarna en vända eller max två gånger med tätskikt och räknar man på vad det blir för tjocklek vid två strykningar så är det bara halva tjockleken för godkännande ..tätskikten räknas med antal kilo per m2
OBS felet är inte platsättarnas ..det är den korta byggtiden som gör att det inte finns tid för ett riktigt jobb ..för ex så får plattsättarna två till två och en halv dag för att färdigställa ett badrum med allt vad det innebär och det säger sig själv att det inte går att göra ett bra jobb då ..prima, tätskikta ex antal kg, tätbanda, mm ..torka tätskikt med fläkt i en halvtimme timme och sätta kakel samma dag och andra dagen foga säger ju sig själv att det inte går
OBS felet är inte platsättarnas ..det är den korta byggtiden som gör att det inte finns tid för ett riktigt jobb ..för ex så får plattsättarna två till två och en halv dag för att färdigställa ett badrum med allt vad det innebär och det säger sig själv att det inte går att göra ett bra jobb då ..prima, tätskikta ex antal kg, tätbanda, mm ..torka tätskikt med fläkt i en halvtimme timme och sätta kakel samma dag och andra dagen foga säger ju sig själv att det inte går
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- Pannrumstomte!
Sedan är tätskikten inte ångtäta.
Mer eller mindre alla tätskikt är täta måt vatten men inte mot ånga.
Det är detta som ställer till det och allra värst är det vid utvändig vägg som har plastfolie som ångspärr.
Där är fukten fast och möglet sätter igång.
Mvh
Mer eller mindre alla tätskikt är täta måt vatten men inte mot ånga.
Det är detta som ställer till det och allra värst är det vid utvändig vägg som har plastfolie som ångspärr.
Där är fukten fast och möglet sätter igång.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Knepiga saker det här, vårat duschutrymme lever på övertid sedan länge enligt statistik. -87 renoverade vi badrummet, huset byggt -29, och vi hittade inget om spärrskikt osv då. Gipsskivor som vi rollade klister på som fick torka till innan vi rollade på ett skikt till när vi satte upp våtrumstapet med kemsvetsade skarvar. Jag granskar tapeten och skarvarna emellanåt och en gång sedan -87 har jag fått fylla i lite kemsvets, mindre än 10cm. Vi har bra ventilation, och det viktigaste utav allt tror jag är att efter varje avslutad dusch så drar vi av väggarna och till sist golvet med en gummiskrapa...I helhet så betyder det en väldigt låg fuktbelastning på duschutrymmet, fler skulla ha gummiskrapor kanske?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Stor entusiast!
Rätt leifa.k!
Fler borde dra av ytorna med en skrapa. Inte enbart för fukt/väta just på ytorna, utan även för fukt som blir "lite överallt". Det växer ju som sagt så fort det är lite blött någonstans.
FÖ tror jag inte att man använder fuktspärr bakom våtrummstapet idag heller. Den är ju tät i sig, vilket kakel inte är.
trevlig helg
Stefan
Fler borde dra av ytorna med en skrapa. Inte enbart för fukt/väta just på ytorna, utan även för fukt som blir "lite överallt". Det växer ju som sagt så fort det är lite blött någonstans.
FÖ tror jag inte att man använder fuktspärr bakom våtrummstapet idag heller. Den är ju tät i sig, vilket kakel inte är.
trevlig helg
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Tack det samma, själv så ska jag ha det vääldigt trevligt nu när min 3-veckors semester har börjat.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
-
- Stor entusiast!
leifa.k:
Eftersom du inte frågar, så svarar jag ändå!
Jag har haft ledigt 5 veckor, och har 12 kvar. Vill vara säker på att vara ledig när vädret är bra...
Fast det är ju inte semester, utan jag förväntas ta hand om knoddarna här hemma...
//
Eftersom du inte frågar, så svarar jag ändå!

Jag har haft ledigt 5 veckor, och har 12 kvar. Vill vara säker på att vara ledig när vädret är bra...

Fast det är ju inte semester, utan jag förväntas ta hand om knoddarna här hemma...
//