"högtemp" till lågtemp?

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:0-1000 watt beroende på vattentemp läste jag i broschyren.
Ska man konvertera till lågtemp skall man ha konvektorer av typen som ger hög effekt vid låg vattentemp.
Denna verkar inte riktigt lämpad för detta.

Mvh
Mmmm lite synd att inte det fanns nån info om vid vilken temp den ger 1000W.. :(
Är det vid 50° så räcker det med en radiator på 17 m2 om man räknar med behov på 60W/m2 vilket blir ett bra lågtemp system...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Fast grejen med fläktkonvektorer är att man ska slänga in en eller två i huset och vips så blir högtemp systemet ett lågtemp system.

Man vill ju inte en massa såna, de trots allt kostar en del och drar el.
Behöver man fler än två-tre så finns det billiga jätteradiatorer på Bauhaus och Hornbach och diverse andra ställen. det blir nog bättre om rören redan finns framdragna för de gamla radiatorerna.

Fläktkonvektorer är riktig bra vid konvertering från direktverkande till Vattenburet. Två tre löser värmen i ett helt hus med miniomal rördragning.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Är det någon som har sett en produkt som heter, Wanpan?
Den kräver ioförsig rätt hög temp men vad händer om man behåller radiatorerna man har och dessutom monterar denna?

Din vvs butik saluför den och har rätt mycket info men finns det nån här som vet?
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Något som glömts (annars har jag missat det när jag läst tråden) är att om man behåller nuvarande radiatorer och höjer flödet så krävs det lägre framledningstemp.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

puttee skrev:Är det någon som har sett en produkt som heter, Wanpan?
Den kräver ioförsig rätt hög temp men vad händer om man behåller radiatorerna man har och dessutom monterar denna?

Din vvs butik saluför den och har rätt mycket info men finns det nån här som vet?
Om jag har fattat det hela rätt så är det oisolerade kopparrör som ligger i en plåt. Känns sådär proffsigt...
Sedan kan man ju undra varför ingen annan säljer dem om de är så bra som DinVvs hävdar....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

kenhje skrev:Något som glömts (annars har jag missat det när jag läst tråden) är att om man behåller nuvarande radiatorer och höjer flödet så krävs det lägre framledningstemp.
Spelar nog inte så stor roll, den värmeavgivande ytan är densamma.
Effektiva radiatorer bygger på stor konvekvionsyta.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

elvis skrev: Spelar nog inte så stor roll, den värmeavgivande ytan är densamma.
Effektiva radiatorer bygger på stor konvekvionsyta.

Mvh
Hos mig mig gör det ca 6 grader vid -15 om jag ändrar pumpen från läge tre till läge 1, framledningstempen stiger. 100 liter 70 gradigt vatten innehåller mer värme-energi än 100 liter 40 gradigt. Sedan blir det effektivare med större värmeavgivande yta.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jo, om du tappar temperatur på vägen hjälpar högre flöde självklart. Kruxet är dock att du fortfarande behöver en viss yta för att avge värme nog och att den ytas storlek ökar med minskande temperaturskillnad.

På vintern kör jag läge 2 (av 3) på cirkulationspumpen för att få värme nog runt, höst och vår räcker det med lägsta läget.

Men om ditt system är designad till att klara värmebehovet med 60°C vatten och "flöde nog" kommer du inte att klara det vid 40°C vatten oavsett hur mycket du ökar flödet, det finns helt enkelt inte konvektionsyta nog för att avge lagom med värme.

Jag skulle dock tro att de flesta har element med ytor som inte KRÄVER maximal temperatur på framloppet men istället har en viss "överskotts"konvektionsyta för att klara av att köra "mellan"temperatur, nära nog alla system kan köra lågtemperatur vid lågt behov, det är när det blir riktigt kallt som skillnaden visar sig ju.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

kenhje skrev: Hos mig mig gör det ca 6 grader vid -15 om jag ändrar pumpen från läge tre till läge 1, framledningstempen stiger. 100 liter 70 gradigt vatten innehåller mer värme-energi än 100 liter 40 gradigt. Sedan blir det effektivare med större värmeavgivande yta.
Det betyder att du inte har en shuntautomatik som reglerar på framledningstemp alltså ?
Man vill ju ha så kalla radiatorer som möjligt i ett lågtempsystem med stor yta istället.
främst anledningen är att man har för avsikt att konvertera till värmepump. denna blir avsevärt effektivare vid lågframledningstemp.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

jag har cbj och den reglerar på inomhus temp ca 21º. Kör jag på läge 3 på pumpen har jag ca 40º graders framledning vid -15º och med läge 1 ca 47º på framledning. Skillnaden beror lite på vilken dag jag mätt, om det har blåst eller inte.

Som icecap säger så är nog de flesta radiatorer överdimensionerade så de klarar ett högre flöde och med lägre temp som följd.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

kenhje skrev:jag har cbj och den reglerar på inomhus temp ca 21º. Kör jag på läge 3 på pumpen har jag ca 40º graders framledning vid -15º och med läge 1 ca 47º på framledning. Skillnaden beror lite på vilken dag jag mätt, om det har blåst eller inte.

Som icecap säger så är nog de flesta radiatorer överdimensionerade så de klarar ett högre flöde och med lägre temp som följd.
Tror nog att det du skriver stämmer men hur ser returtempen ut då??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Kul att många svarar. :)

Jag har även hittat en fläkt man kan fästa under eller på de befintliga elementen för att få en "snik"fläktkonvektor.

Men allt eftersom jag tittat och letat har jag ändå slagits av tanken att man kanske ska bita i det sura äpplet ändå och installera golvärme.
Har en känsla av att det är till syvende och sist det enda "riktiga" lågtempsystemet. Några tankar?
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

puttee skrev: Har en känsla av att det är till syvende och sist det enda "riktiga" lågtempsystemet. Några tankar?
Stora kompaktradiatorer typ treraders är också väldigt bra.
Golvvärme i befintlig fastighet är väldigt dyrt.

Varför bygga om till lågtemp överhuvud taget ?
Byte till värmepump på G ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Jag har inhandlat en begangnad luft/vatten pump som dock inte fungerar än, men det är inte det främsta skälet, utan jag har även en 12,5m2 Tekno term HT solfångare från effecta som ska upp 8) och jag läste någonstans på det här forumet om en kille som stod och mös i sitt kök på morgonen då det varit kallt ute och han i stort sett klarat uppvärmningen med "lågvärdig solvärme" :) . Det fastnade på nåt sätt.

Jag har inte för avsikt att ge upp pelletsvärme men jag vill kunna använda den värme källa som är vettigast/billigast/bäst för tillfället.
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

kenhje skrev:Något som glömts (annars har jag missat det när jag läst tråden) är att om man behåller nuvarande radiatorer och höjer flödet så krävs det lägre framledningstemp.
Det som framförallt händer då man ökar flödet är att returtemperaturen ökar och därmed medeltempen i elementet. Ett element med 60 grader framledning och 40 graders retur ger ungefär samma effekt som ett med 55 fram och 45 i retur.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar