Justera Flex-A i ny panna på egen hand

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
aronsson
Prima virke

Justera Flex-A i ny panna på egen hand

Inlägg av aronsson »

Hej

Jag undrar vad man ska tänka på när jag nu ska börja elda med min Flex-A i min nya Pellux panna.

Jag ska snart införskaffa rökgastermometer. Måste man justera in brännaren en aning också eller? Finns det manual på detta.

Jag har fått tips om att hysteresen är dålig på Pelluxen men att man kan skaffa tidrelä för att justera detta. Jag har tidigare kört på Läge 3 med underhållseld, har fungerat bra för mig då jag tidigare hade mycket problem med missade starter och packad pellets och trasiga kedjor som följd. Men efter att jag bytte till läge 3 för 4 år sedan har allt gått bra (nästan).

Så vad ska jag tänka på när den ska justeras in? Jag vill helst göra allt själv för att lära mig. alla annan installation har jag ju grejjat själv.

Tack på förhand.
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
elvis
Pannrumstomte!

Re: Justera Flex-A i ny panna på egen hand

Inlägg av elvis »

aronsson skrev:
Jag har tidigare kört på Läge 3 med underhållseld, har fungerat bra för mig då jag tidigare hade mycket problem med missade starter och packad pellets och trasiga kedjor som följd. Men efter att jag bytte till läge 3 för 4 år sedan har allt gått bra (nästan).
Kanske dags för ny tändspiral ?
Installerar du nya styrenheten som kostar ca 1200 kr som utbyte så får du även en funktion för flamvakt som avbryter pelletsmatning om det inte brinner. Du behöver också en flamvakt ombyggnadssats för ca 90 kr.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

elvis skrev:
aronsson skrev:
Jag har tidigare kört på Läge 3 med underhållseld, har fungerat bra för mig då jag tidigare hade mycket problem med missade starter och packad pellets och trasiga kedjor som följd. Men efter att jag bytte till läge 3 för 4 år sedan har allt gått bra (nästan).
Kanske dags för ny tändspiral ?
Installerar du nya styrenheten som kostar ca 1200 kr som utbyte så får du även en funktion för flamvakt som avbryter pelletsmatning om det inte brinner. Du behöver också en flamvakt ombyggnadssats för ca 90 kr.

Mvh
Jag har provat med ny el-spiral utan att det blev något bättre.
Men jag kör nu och så får vi se hur det går.
Brännarkoppen börjar se kass ut med så jag får jag väll byta brännare om några år igen. Den är 6 år gammal nu.

Men åter till de andra frågorna. Vad finns det mera att justera (på egen hand) för att den ska fungera bra i nya pannan.

mvh Andreas
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

aronsson skrev: Brännarkoppen börjar se kass ut med så jag får jag väll byta brännare om några år igen. Den är 6 år gammal nu.

mvh Andreas
Om du menar att brännkoppen har en spricka på var sida så är det inget problem. Det händer inget mer än så, det är pga värmeutvidgning det kan bli så. Bara att köra på !
Varenda del finns som reservdel så allt går att byta enkelt om nåt annat skulle hända.

Det som ska justeras är bränsle - luft mängd så förbränningen blir bra.

Sök i sökfunktionen i janfiretrådar så hittar du. Annars fråga igen om något är oklart.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

Varenda del finns som reservdel så allt går att byta enkelt om nåt annat skulle hända.
OK då kanske man ska tänka på det i alla fall. Däremot börjar det bli lite jobbigt att få ur rostret.
Det som ska justeras är bränsle - luft mängd så förbränningen blir bra.
Borde inte denna vara hyffsat OK då den fungerade bra i förra pannan?
Ja ska kolla runt i trådarna.
tack för tipsen!

/Andreas
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

aronsson skrev: Borde inte denna vara hyffsat OK då den fungerade bra i förra pannan?
Jo, det avviker nog inte så det stör med den nya.
Har svårt att se att det skulle bli så väldans mycket annorlunda.
Justera när du lastat in årets pellets eller nåt, ingen jättebrådska.

Mvh
C.M.R.
Fröträd

Inlägg av C.M.R. »

Bortaget av mej.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Skriv svar