Janfires olika lägen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Tigex är ofta dumma och fastnar i öppet läge om de slått upp hastigt.
Kanske går att fila till så den blir bättre ?
Grundproblemet är dock att Tigex luckan är för liten och ej särskilt ofta lämpad för pelleseldning.

Mvh
Senast redigerad av elvis den sön 30 sep, 2007 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo!Holyanna hur hög skorsten har du ...?
Ursäkta att jag frågar igen var den i våg=alltså vågrätt..hur mycket är vikten utdragen 10mm-15 eller nåt ???jag är lite nyfiken ...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Jag vet inte exakt höjd på skorstenen, men den borde vara runt 8-9 meter. Det sitter ett insatsrör i med diameter 100 mm. Enligt en förståsigpåare var det ganska litet för att elda med pellets, men skulle funka i kombination med min dåliga/olämpliga panna.

Motvikten sitter rätt långt in, kanske 7 mm ut bara. Installatören ställde in den, men jag minns inte riktigt väderförhållandena. Det blåste nog lite, men inte alltför mycket. Vi borde kanske testa att skruva ut den lite? Idag är det helt vindstilla, så jag förstår inte riktigt hur man ska kunna bedöma vilken inställning som är rätt. Kanske behöver vi även fila lite på luckan eftersom den fastnar ibland.

En sak jag inte hittat så mycket info om är spjället. Installatören lämnade det helt öppet och sa att vi skulle ställa in det efter några dagars eldande. Vi skulle känna på plattan där vaxproppen sitter så att den var riktigt varm, men inte så att man brände sig. Blev den sådär obestämbart riktigt varm var spjället rätt inställt. Vi har inte lyckats hitta det läget än eftersom brännaren har rätt korta gångtider och alltid känns kall när vi råkar vara i källaren. Det jag undrar är om spjället alltid kan stå på samma inställning oavsett yttre förhållanden?
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Har instalaltören monterat luckan ?
Om han sålt den till er och montrat ska han fixa, inte ni.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!Holyanna
Ju mer du stryper spjället destu varmare blir brännarröret...på min skulle det vara helt öppet ,men jag har strypt ändå ,rökgaserna är nu nysotat 170C det är lagom för mig...(Spjället behöver du inte röra om du inte vill)Det är väl som en extra baffelplåt -liksom.Lägre rökgas-mindre åt kråkorna......Inte strypa för mycket för då löser väl överhettningsskyddet.

Prova dra ut vikten till 20mm -30mm)=10pa-15pa och prova (På dragbegr)...om du inte gör som elvis sa! låt installatören fixa det=(göra rätt för sig)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

holyanna skrev:
Motvikten sitter rätt långt in, kanske 7 mm ut bara. Installatören ställde in den,
Hmmm 7 mm.. :?
varje 10 mm från markeringen gör ca 5 pa o enligt janfire så ska en flex ha 15-20 pa så den skulle varit på 30-40 mm men det ska ju installatören justerat in rätt då han ska mäta draget vid installation..

Ändrar du vikten nu så kommer inte heller brännarjusteringarna att stämma heller så han bör nog återkomma din installatör...
Visst justarade han in brännaren med instrument o du fick papper på Co2, drag mm??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!Precis vad jag anade ...precis som med farsans dragbegränsare bara ditsatt inget mer,fast farsans var inte inärheten i våg mycket värre förståss-------------

Mvh ronald
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Jodå, han mätte rökgastemperaturen och ställde in något på brännaren med sitt instrument, men jag minns inte vad (matning? fläktvarvtal?). Det är tydligen bäst att jag kontaktar honom. Har bara så mycket annat att göra...

En CBJ Thermomatic är på väg från Rinkaby rör... :wink:
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
Skriv svar