Tips o frågor runt vedeldning ! om primär och sekundär luft

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Tips o frågor runt vedeldning ! om primär och sekundär luft

Inlägg av Olle45 »

Hej alla vedeldare!
Lite råd ock tips runt vedeldningens konst!

Glöm inte att sekundär luftventilen måste vara rejält öppen vid vedeldning, Är murverket typ halv * halvsten undvik insatsrör om muren behöver renoveras utan använd invändig slamning med tuntbruk.
halvsten *halvstens mur har redan liten area för vedeldning.

När det gäller Oljeldning skall både primär
och sekundär lufventilen vara helt stängda!

Samma gäller med pellets eldning / men kanske inte med alla pelletsbrännare.

Är pannan svår att elda tjärfritt med ved, finns ett bra tips här
lägg in 3- 4 grövre vedträn i botten lite klenare ved att tända upp vedinlägget med ovan på med fullt primärdrag vid starten av eldningen,

Precis som man tänder stearinljuset i veken ovanpå bränsleförådet..
Ps: ja ni läser rätt! inte vänder man på stearinljuset så veken är i botten eller hur???

Nästan 3 till 5 ggr i veckan besöker jag villaägare runt om i sverige
Som jag jag får att haja till när jag undervisar i vedeldningens konst
hur viktigt det är att hålla luckor rena ifrån sot tjära o andra beläggningar
för att den totala pannverknings graden höjs regält med luckor som sluter tätt och som inte släpper in onödig kall pannrumsluft i varm panna.

Tips på ett enkelt sätt att justera en inte allt för otät och skev pannlucka
Det finns silikon som klarar ca 300°C såndan silcon har Biltema
Använd vanlig tejp för att inte silikonen skall häfta ihop luckan med pannramen, alltså pannramens yta förses med tejp.

MVH
Transtemper
Ruben
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Bra blänkare det här Ruben!
Jag måste bara erkänna att jag aldrig eldat med sekundären öppen :oops:
Men si i kväll har jag gjort ett ryck på min gamla diom el o vedpanna!!
"jukkat" upp samt smort sekundär ratten!! så nu går den lätt.
Men hur eldar man med denna??
När jag tänder startbrasan,skall den vara öppen??
När sedan pannan brinner för full fyr och laddomaten börjar ladda hur pass mycket skall nedre dragluckan kontra sekundären vara öppen??
Alla tips emottages tacksamt för lite bättre miljö eldning!

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

lennart wiklund skrev:Bra blänkare det här Ruben!
Jag måste bara erkänna att jag aldrig eldat med sekundären öppen :oops:
Men si i kväll har jag gjort ett ryck på min gamla diom el o vedpanna!!
"jukkat" upp samt smort sekundär ratten!! så nu går den lätt.
Men hur eldar man med denna??
När jag tänder startbrasan,skall den vara öppen??
När sedan pannan brinner för full fyr och laddomaten börjar ladda hur pass mycket skall nedre dragluckan kontra sekundären vara öppen??
Alla tips emottages tacksamt för lite bättre miljö eldning!

lennart
Hej
Sekundärluft insläppet skall alltid vara helt öppet vid vedeldning!
I princip lika delar primär / sekundär vid start, men eftersom primären är förbränningens fart reglage, så kan inte sekundärlften ändras när primärluckan stänger, för då blir det tjära eller oförbrända gaser på grund av syrebrist. Prova med att låta ventilen ställas öppen ca 1 till 1,5 cm eller mer, hur man ser att sekundärluften räcker till förbränningen, jo då blir det mindre beläggningar av sot o tjära på pannans eldstadsväggar o rökgångar.
Även här hjälper en dragbegränsare av rätt storlek till att spara bränsle!

Lite beroende på drag förhålland och hur tort bränslet är.

Hoppas du fått svar på din undran om sekundärluften.

Men vid eldning av pellets ,i vedförugn, i spån o flisförugn som redan har en egen sekundär tillluft, men kanske inte alla märken utan något undantag.

MVH
Ruben
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Tack för det Ruben,MEN jag ser att rökgasernas temp skenar iväg med sekundären öppen,detta kan ju inte vara bra.Har ingen motdragslucka monterad.Dock har jag sotat pannan samt tuberna idag.Jag kör borrmaskin samt viska,ett par timmar innan dränker jag tuberna(liggande) med diesel,sotet släpper så fint av denna behandling.Får se i morgon när det är dags för en ny laddning.

Pannan har jag kompletterat med eldfast tegelbeklädnad samt retardrar i alla tuberna,från att ha rökgaser på över 500c när vi tog över kåken så ligger dom nu på ca 180-220c när pannan brinner bra och är någorlunda nysotad.Kan ju säga att vilken skillnad det vart med tankar samt retardrar inmonterad,vedförbrukningen har säkert sjunkit med 20-30%.Så visst går det all elda en gammal panna någorlunda effektivt.Drömmen är en Solo innova :P men det är mycket pengar :cry:

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

lennart wiklund skrev:Tack för det Ruben,MEN jag ser att rökgasernas temp skenar iväg med sekundären öppen,detta kan ju inte vara bra.Har ingen motdragslucka monterad.Dock har jag sotat pannan samt tuberna idag.Jag kör borrmaskin samt viska,ett par timmar innan dränker jag tuberna(liggande) med diesel,sotet släpper så fint av denna behandling.Får se i morgon när det är dags för en ny laddning.

Pannan har jag kompletterat med eldfast tegelbeklädnad samt retardrar i alla tuberna,från att ha rökgaser på över 500c när vi tog över kåken så ligger dom nu på ca 180-220c när pannan brinner bra och är någorlunda nysotad.Kan ju säga att vilken skillnad det vart med tankar samt retardrar inmonterad,vedförbrukningen har säkert sjunkit med 20-30%.Så visst går det all elda en gammal panna någorlunda effektivt.Drömmen är en Solo innova :P men det är mycket pengar :cry:

lennart
Hej
Här är det viktigt att primär luftluckan stänger i tid och gör tätt.
Det är den luckan som är själva gasreglaget i pannan!
Prova med att inte låta primärluckan öppna så mycket o på det viset sänka temperaturen till skorstenen, då minskar även draget totalt sett.
Sedan att sekundär luft insläppet påverkar rökgasteperaturen är helt naturligt eftersom förbränningen blir efektivare med mindre mängd oförbränt som hamnar i skorstenen. = lågen blir hetare också.
För att avlasta draget igenom primär luftens lucka är det viktigt med en avpassad dragbegränsare!
Här är vad man behöver veta för att bestämma storleken på dragbegränsaren,
1/ Area tex = måttet på hålet i muren
2/ Höjd i meter ifrån röranslutningen i muren eller rökröret,
3/ Pannans effekt i KW/h

MVH
Ruben
Skriv svar