Installation janfire flex -06

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Installation janfire flex -06

Inlägg av André »

Igår hjälpte jag en kompis att starta upp en -06:as flex..

Brännaren va beg så naturligtvis gick inte externskruven runt, Det visade sej att den nog varit i kontakt med vatten så det va bara en klump i skruven men de va bara att rensa så gick den fint...
Sen så skulle det bara slås på strömmen o startas, Jo tjena de gick inget vidare utan det larmades för missad tändning... Jag hade aldrig haft ut brännaren då jag trodde allt va som det skulle men icke, Tidigare ägaren hade rengjort den väl men satt i rostret fel så den låg inte på kanten i framkant utan va ordentligt nertryckt i botten (höll inte på få upp den) så det va bara 4 pelletsar som kommit ner o resten låg i fallröret...
Då de va fixat så skulle de banne mej bara va att starta men inte då, Till att börja med varför går den typ 10 min med bara fläkt när den ska startas upp??
Nu missade den att starta igen, Trodde jag iaf till jag drog ur brännaren då brann de för fullt så då bröt jag bara strömmen o startade om den igen o då gick det fint efter en ny uppstart...
Har den nån optovakt som är skitig eftersom den inte detekterade lågan??
Kunde inte kolla de då det brann för fullt o det stod då inget om det i instruktionsboken (som inte innehöll värst mycket av värde)...

Sen gick den iaf som den skulle men ja hade inte med mej Co2 mätaren då ja inte har en aning om hur man ska justera den, Finns det nån som har den boken på pdf o kan maila mej??

Vilka värden ska man ha för att få den att ge t.ex 5, 10 o 15 kW om man nu kan ange det, Är ju lätt på thermia/ctc då det bara är att ange %matning o där t.ex 67% är 15 kW..
Brännaren sitter i en liten smidig Norrahammar olje/vedpanna som inte kan rymma mycket vatten om man ser till måtten så det blir nog mest läge 3/4...

Det va då ingen synlig rök o kompisen sa att det bara kändes på lukten i skorsten att den brändes pellets men vi måste ju kolla sen med Co2 mätaren dåp den lika gärna kan va duktigt snålställd med en Co2 på bara 6-7%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det finns ingen optovakt på en Flex-A, den känner av elden med en termostat på utsidan av brännkoppen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok, Gör den bara ett startförsök??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag är inte expert på Flex-A men jag TROR att den ska göra 3 försök innan den larmar för missat start.

Men jag har även läst att termostaten som känner av elden kan vara en källa till fel, den ska byta lite då och då efter vad jag vet.

Har du vägarna förbi har jag ett liggande...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Hej, den gör inga omstartförsök.
Den bara slutar mata in pellets om det inte brinner för att den inte ska packa sig full och knäcka drivkedjan

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Björne
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 28 sep, 2006 14:29

Inlägg av Björne »

det finns ju 3 versioner av flex-a
*en gul och den gör inga omstartsförsök
*de första blå utan flamvakt gör inga omstartsförsök
*men de senare blå med flamvakt gör 3 omstartsförsök

fläktblåset är säkerhetsfunktion för att förhindra gengaspuffar
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Björne skrev:det finns ju 3 versioner av flex-a
*en gul och den gör inga omstartsförsök
*de första blå utan flamvakt gör inga omstartsförsök
*men de senare blå med flamvakt gör 3 omstartsförsök
Janfire flex a gör inga omstartsförsök! Det skulle ju innebära att brännarkoppen överfylldes efter att ha matat in tre startdoser.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Skriv svar