Dragbegränsare - verkningsgrad

Skriv svar
elbe
Gallringsobjekt

Dragbegränsare - verkningsgrad

Inlägg av elbe »

För ett tag sen installerade jag en dragbegränsare. Den sänkte rökgastemperaturen från 270 grader till 150 grader!

Någon som vet hur mkt den förbättrade verkningsgraden? Går det att räkna ut? Det märks tydlig skillnad på pelletsförbrukningen!
Diom el/olja 1987, Infraheat 2000 installerad 2006, Mafa miniförråd. KW dragbegränsare. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.
Bor i Halland.
ronald
Pannrumstomte!

Re: Dragbegränsare - verkningsgrad

Inlägg av ronald »

elbe skrev:För ett tag sen installerade jag en dragbegränsare. Den sänkte rökgastemperaturen från 270 grader till 150 grader!

Någon som vet hur mkt den förbättrade verkningsgraden? Går det att räkna ut? Det märks tydlig skillnad på pelletsförbrukningen!
Tjena!Elbe,mäter du rökgasen före eller efter "dragisen"

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Dragbegränsare - verkningsgrad

Inlägg av Olle45 »

elbe skrev:För ett tag sen installerade jag en dragbegränsare. Den sänkte rökgastemperaturen från 270 grader till 150 grader!

Hej
Vist märks det markant skillnad på förbrukningen, men det är inte enkelt att veta exakt hur mycket man sparar i varje enskilt fall
, varje anläggning är unik i sej själv, här är det bara att mäta och jämföra mätvärdena, det är inte enbart temeratursänkningen som gör det bränslesnålare med dragbegränsare.

Här kan jag nämna några egenskaper som gör att det går åt mindre mängd pellets med dragbegränsare,

1/ konstant drag betyder jämn syre bränsleblandning det är viktigt = bättre renare förbränning !

2/ mindre tjuvluftmängd genom eventuella otätaluckor som ökar förluster
genom att en dragbegränsare håller konstant drag, alltså tillåter inte
draget öka med stigande rökgas temperatur.

3/ lägre rökgashasighet igenom pannan = högre pannverkningsgrad

Med vad jag beskriver här, får man fram hur viktigt det är med rätt storlek på dragbegränsare, det villsäga att en lucka som ställer sig helöppen vid drift och då slutar att reglera i det övre området då ökar förlusterna . eller besparingen minskar.

En sak till som är viktig är att pelletsbrännaren är rätt injusterad med rätt bränsle luftblandning ! så sparar man mest.

Rökgas termometern monteras före dragbegränsaren då visar termometern den temperaturen som lämnar pannan,

Monteras termometern får man den utspädda temperaturen som skorstens muren får, viktigt att hålla koll på eventuell kondens i skorstens toppen
Tips temperaturen vid mätning ca 60cm ner i muren från skorstens toppen får inte temeraturen vara under 60°C för att vara säker på att det inte bildas kondens!

Även om en dragbegränsare ventilerar skorstenen efektivare så fodras viss temperatur för att ventilationen skall fungera.

Hoppas du fått lite svar på din undran om hur mycket du sparar.
Mät skilnaden i kilo pellet på en bestämd tids period, sedan är det bara att räkna hur mycket besparingen blir med och utan dragbegränsare!

MVH
Ruben
Skriv svar