Avstånd förråd - brännare
-
- Pannrumstomte!
Avstånd förråd - brännare
När man kollar på bilderna (de som fungerar) så är det många som har förrådet närmare än 1m från panna/brännare. Har era sotare godkänt placeringen?
mvh
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Jag har mitt mellanförråd från luftmatningssystemet mycket närmare än 1 m från pannan. Men det är i metall så det kanske inte är känsligt då.....
Men jag har ännu inte haft någon brandskyddsinspektion på min anläggning. Men jag åtekommer med ev. kommentarer från sotaren när jag har haft inspektion, när det nu blir av......
Men jag har ännu inte haft någon brandskyddsinspektion på min anläggning. Men jag åtekommer med ev. kommentarer från sotaren när jag har haft inspektion, när det nu blir av......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Prima virke
Avstånd
Har 85cm mellan brännare och bulkförråd. Har haft brandskyddskontroll utan någon kommentar på detta. Endast konstaterande att de båda är i samma brandcell och vad taket var av för material.
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Värmebaronen har ju sitt "pelletsförråd 100" som står tätt intill pannan och via en liten skruv försörjer brännaren med pellets. Jag vet inte vad det blev av detta, men det nämns på deras hemsida. Kolla PDF'en om Cometpannan. Vem anmäler sig frivillig till att fylla på förrådet...?
Hur som helst, om detta är tillåtet så kan den där metern knappast gälla pelletsförråd i plåt.
Hur som helst, om detta är tillåtet så kan den där metern knappast gälla pelletsförråd i plåt.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
-
- Pannrumstomte!
Just detta frågade jag min sotare om och de förråd som är P-märkta är godkända trots de är närmre. (tror iaf han sa p-märkta? nå't sorts godkänande hade de iaf).Thomas_P skrev:Värmebaronen har ju sitt "pelletsförråd 100" som står tätt intill pannan och via en liten skruv försörjer brännaren med pellets. Jag vet inte vad det blev av detta, men det nämns på deras hemsida. Kolla PDF'en om Cometpannan. Vem anmäler sig frivillig till att fylla på förrådet...?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Tveksam till om det går att P-märka pelletsförråd? Vilka skulle kraven vara? Det finns inget på SP-hemsida om detta. Det skulle i så fall vara byggregler som skulle kunna ställa krav på ett visst avstånd.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag har bara veckoförrådet som följde med brännaren, dvs kartongen, och min installatör ställde den typ 2 dm från pannan. Har ganska litet pannrum så det var nog den bästa placeringen. Och när sotaren var och hälsade på så sa han ingenting om att förrådet stod för nära pannan. KOmmer att byta till ett 370 liters sopkärl inom kort, ka dra ut det lite mer från pannan då.
Albin-panna 420F Special -82 + Janfire Flex-A -07 som värmer upp ett Älvsbyhus från -70, 97 kvm boyta + 118 kvm biyta (varav 2 kallförråd).