isolering av tank/tankar

Här diskuteras allt kring vedeldning
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Förmodligen är det jag som inte fattar.... men i min värld om man skall isolera så skall det inte finnas luftspalter på 1cm. inte ens 1mm om det går att undvika för att det skall bli bra. Är det sådana luftspalter så tillåter man luften att cirkulera och det medför obönhörligen att isolervärdet blir sämre än om man kan binda all luft så att den inte cirkulerar i eller innanför isoleringen, som i gamla plankkåkar med dubbla spontade träväggar med luftspalt. Är man rädd för att det skall suga upp fukt från golv till isolering under tankarna så kan man väl ordna så att det blir en luftspalt på 1 eller 2 cm. mellan tank och golv, det svalnar ju snart i botten på tankarna om man har ordning på skiktningen. Är isolervärdet runt 0,035 som frigolit, mineralull mm. så duger det inte med 195mm. som jag läste att någon hade som förslag. Engelsmännen hänvisade någon till, skulle inte lita ett dugg på det, vilka är det som har dragit avloppsstammar utvändigt husena? Jo just det, Engelsmännen. De kanske har slutat med det i dag?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ibland kan det vara bra med luftspalt. Tex i isolerglas. Men det är antalet luftspalter som isolerar. JAg läste någonstans att luftern rör sig väldigt lite närmast glasrutan.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Jo, det kan nog stämma med fönster. I detta diskuterade fall så är jag tills motsatsen bevisats övertygad om att har man en snittemp på kanske 70-80gr. efter uppeldning i tanken så blir det som så att tankens mantelyta som är het gör att luften närmast tanken inom denna 1cm. stiger uppåt, kyls av mot isoleringens insida (1cm. från tankens mantelyta) och då är cirkulationen igång. Luften är en väldigt bra isolator om den hålls stilla. Jag skulle nog lägga mineral/glasull närmast, dikt an om jag skulle ha det andra, så inte luften tillåts cirkulera. Förresten kom på en sak, eller en fundering närmast, kan man inte titta på molekylstorleken för det närmsta isolermaterialet (luft) och därigenom bilda sig en uppfattning om hur mycket luften kan cirkulera?

Mvh Leifa.K
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

det var rena rama vetenskapen att veta om min isolering var bra eller inte .. :P .. jag sätter en 45mm isolering närmast tanken , sen kör jag thermoplasten utanpå, sen ska vi se vad som händer , eftersom jag har 3 tankar så kan jag mäta på samtliga!
de ska bli intressant!

/dan
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

(I ett fönster pratar man om att ha max 8 mm luftspalt annars får man kallras (konvektionsförluster) och det borde vara samma sak oavsett vad ytorna är gjorda av. Jag skulle nog inte tro på skåningen, han var väl försäljare?)
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

pyrro skrev:det var rena rama vetenskapen att veta om min isolering var bra eller inte .. :P .. jag sätter en 45mm isolering närmast tanken , sen kör jag thermoplasten utanpå, sen ska vi se vad som händer , eftersom jag har 3 tankar så kan jag mäta på samtliga!
de ska bli intressant!

/dan
Nå? mäter du nån skillnad?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

nej , eftersom jag är så fruktansvärt slö så har jag inte tagit tag i det ännu , utan jag har kopplat in en kamin ist ,
men de kommer !!

/dan
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hahahahaha......jagkänner en till :lol:
Har däremot provat lite med den tunnaste varianten som jag lagt runt om den vanliga rörisoleringen. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska testa om det hjälper eller inte.
Aluminium är ju lite lurigt också pga sina goda värmeledande egenskaper och mitt rör sitter i ett väldigt varmt område. Men samtidigt får man inte glömma reflektions funktionen och lufttätheten.
Ska försöka hitta en dag i mellandagarna och göra lite prov.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
blackarrow
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 31 okt, 2007 02:05
Ort: Göteborg

Inlägg av blackarrow »

Man får naturligtvis se upp så man inte bygger en skorsten med självdrag som suger in kall luft vid golvet och som värms upp av tanken. Detta gäller ju oavsett val av isolering. Några skivor glasull med luftspalt emellan och otät i toppen gör inte så mycket nytta. Lösull är bra.

En spalt så att inte aluminiumfolien värms upp av direktkontakt med tanken låter sunt. Det problemet har man ju inte om man isolerar mot trä etc. Annars förlorar man ju första lagrets förmåga att reflektera och isolera.

Kanske räcker det med golvfoam? 3mm skumplast är kanske lite tunt?

Tror i och för sig inte att en tunn luftspalt skapar någon självcirkulation. Varm luft stiger uppåt men stannar där om det är tätt. Är spalten för tjock så kan luften värmas intill tanken och kylas av mot aluminiumfolien som ju förhoppningsvis har lite lägre temperatur och sjunka nedåt.
Kallras, inte bra. Då är det väl max 8-10mm luft som gäller.
Eller glasull, tunnt eller tjockt. :)
Nibe Vedex 3300
Effecta 3 x 500l,
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har precis fått lära mig att aluminium används normalt sett när man vill ha ett så diffusionstätt material som möjligt. Det borde betyda att vi vill ha all isolering innanför aluminiumen.
Sen är ju aluminium ett bra värmeledande material och då kanske det är så att flera lager med isolering emellan är ett bra alternativ?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har för mig att SP testade ett antal soltankar för ett antal år sedan, varav en tank var inlämnad för test av Björnås teknik, ett litet solfångare företag som drivs av Björn Leuchovius.

Där bestod isoleringen av 3 lager (om jag minns rätt) aluminiumbeklädd isolering där varje skarv i isoleringslagren var tejpade med aluminiumtejp för att göra lagren helt täta för luftvandring. Kommer inte ihåg vad den hade för värmeförlust men den var överlägset bäst av de testade tankarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ergo
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 14:10
Ort: Kopparberg

Inlägg av Ergo »

När jag installerade min 4-slingors tank så drog jag aluminiumfolie runt
hela tanken och sen 100 mm brandmatta och sen ett lager folie till
utanpå brandmattan och tejpade alla skarvar och rörgenomföringar med
aluminiumtejp. Ska sätta dit ytterligare ca 100-150 mm isolering utanpå
det och bygga in tanken med skivor.
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Roli skrev:Har för mig att SP testade ett antal soltankar för ett antal år sedan, varav en tank var inlämnad för test av Björnås teknik, ett litet solfångare företag som drivs av Björn Leuchovius.

Där bestod isoleringen av 3 lager (om jag minns rätt) aluminiumbeklädd isolering där varje skarv i isoleringslagren var tejpade med aluminiumtejp för att göra lagren helt täta för luftvandring. Kommer inte ihåg vad den hade för värmeförlust men den var överlägset bäst av de testade tankarna.
Det är det jag menar, skall det vara BRA så finns det inga genvägar, luftspalter hit och dit, det funkar inte, då blir man inte bäst...... Skall det isoleras så skall det göras ordentligt så luften inte kan röra sig. Hellst med ett "skalskydd" utvändigast, tex alufolie längst ut. De klart att det kommer att funka bra utan alu, pappfilmen längst ut på isoleringen, så länge det är tillräckligt tjock isolering, och det brukar det inte vara med tex. 95mm. pur. som är väldigt vanligt nuförtiden, men som sagt, det funkar ju iallafall.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar