En fråga om en oljebrännare

Skriv svar
Figur
Prima virke

En fråga om en oljebrännare

Inlägg av Figur »

Häromdagen kom det en bil till vårat bostadsområde. Det framgick dels av texten på bilen och dels av förarens arbete att han gjorde rent sopkärlen (gröna plastvagnar). Först sprutade han lite med en högtrycksspruta på utsidan, sedan hakade han på vagnen på krokar på bilen. Dom lyftes upp mot ett urtag i flakskåpet och sprutades på insidan.
Det är ju bra på sitt sätt. Det miskar lukten som kan komma ur många soprum.

Men, nu är det så att jag bor några våningar upp och såg allt detta uppifrån. Då såg jag taket på den här bilen, någon modell av VolksWagen lastbil med "tvättaggregatet" ett skåp som täckte hela flaket, att taket var fullständigt nersotat av avgaser. Det var kolsvart!

Detta rimmade så dåligt med den miljövänliga imagen som hela konceptet gav. Dvs att tvätta sopkärl för att hålla flugor och råttor på avstånd. Så jag kunde inte hålla mig utan skrev ett mejl till firman där jag påpekade det negativa i reklamen med en sotsvart bil på miljöuppdrag.

Jag fick också svar, att bilen har ett oljebrännaraggregat som eldas med diesel. Och sotet kom från aggregatet. Naturligtvis var man medveten om detta och jobbade på det, som det brukar heta. Det var ett ganska nytt projekt och utveckling pågick. Oljeaggregatet hade till uppgift att värma upp tvättvattnet till hetvatten. På så vis behövde man inte blanda i några tvättmedel och kemikalier, sa man. Säkert rätt?

För mig själv tänker jag mig att det var som en vanlig villaoljebrännare, men matad med 12 volt för driften.

Min tankeverksamhet lägger sig inte med detta. Borde det inte vara en enkel sak att låta en Lambdasond styra luft och förbränning? Jag menar att när man har ett stort skåp på en bil med inbyggd elektronik etc, så vore det väl en bagatell att ha en styrd tilluftsregulator?

Vad tror ni om detta?

Soptvättfirman finns presenterad här: www.skunke.se
Mekaniker
Fröträd

Sot och dålig förbränning

Inlägg av Mekaniker »

Visst kommer det alltid lite sot från en oljebrännare, men inte skall ett område runt en "skorsten" vara svart av oljesot= ofullständig förbränning

Ser ofta två bilar från ett företag i mina trakter och de är normalt rena på taket, vanliga Toyota HiAce med oljebrännarpanna samt trycktvätt och vattentank
Och inte ryker det ens, lite syns det att det stiger upp heta gaser från avgasröret på taket

Månne det vara att de är byggda med 220 V system? Alltså en stor generator som mal ström till panna och trycktvätt samt egnahemsoljebrännare
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Skriv svar