Statisk elektricitet

Skriv svar
pannlover
Entusiast!

Statisk elektricitet

Inlägg av pannlover »

:?: Statisk elektricitet i matarskruvar med plaströr! Finns det någon risk med det?( BRANDRISK).Sågverk har haft bränder på grund av det.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Vad jag förstått så ska det inte vara några problem i skruvar, däremot så får man inte ha plaströr i bulkförråd för där kan det bli mycket statisk elektricitet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

pelletsen rör sig långsamt i en skruv samt att själva skruven borde bli jordad via motorn :roll:
men jag kan ha fel
hm om jag kommer ihåg ska jag kolla hur det på min skruv
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Statisk elektricitet är inte att leka med, vare sig det gäller pelletsskruvar eller förbränningsluftfläktar. T.om. fläktar till någon sorts förbränning bör vara ordentligt jordade, fläkthjul, fläkthus osv. Så fort en förbränningsluftfläkt snurrar så blir det en friktion mellen fläkthjul, gasen, (luft är en gas) fläkthuset. Friktionen kan orsaka en statisk urladdning som orsakar en explosion som ödelägger panna/byggnad/människor. I det fall som jag känner väl till så kom ingen människa till skada, men VEÅ pannan och byggnaden blev det stora skador på p.ga. dåligt jordad förbränningsluftfläkt och statisk elektricitet!
pannlover
Entusiast!

Re: Statisk elektricitet

Inlägg av pannlover »

pannlover skrev::?: Statisk elektricitet i matarskruvar med plaströr! Finns det någon risk med det?( BRANDRISK).Sågverk har haft bränder på grund av det.
Om skruven är av metall bör den jorda via skruvmotorn, tror jag.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om statisk elektricitet kan byggas upp kan den byggas upp även om skruven är jordat!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Förhoppningsvis är alla skruvar konstruerade så att skruven är jordad genom motorn för att avleda statisk elektricitet. Statisk elektricitet alstras nästan överallt frågan är hur bra avledningen av denna är. Ju bättre avledning desto mindre risk för brand eller andra skador som urladdningen kan ge upphov till. Kan man undvika materiel som kan ge upphov till statisk elektricitet skall man det.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag vet inte hur de här skruvarna ser ut, men ofta sitter det ju något slags koppling mellan motor och det som drivs. Med de moment vi talar om här är det ofta en koppling, som består av två metallhalvor med en plastbit emellan. Ingen jordning där, inte.
Motorn i sin tur har ju bara rotorn anluten till skruven. Det enda som jordförbinder rotorn är kulorna i rotorns lagringar. Jag arbetar själv med konstruktion av maskiner för hantering av papper genom höghastighetsskrivare, så jag har (alldeles för) mycket erfarenhet av problem med statisk elektricitet. Därför kan jag garantera er att sådana laddningar behagar inte försvinna genom ett kullager. De försvinner inte alltid ens mellan två hopskruvade plåtar, speciellt inte om det är aluminiumplåtar. När de gör det försvinner laddningen ofta stegvis, dvs när potentialen blivit tillräckligt hög. Zapp, så hoppar det en gnista. I mitt fall är problemet oftast att det stör ut en givare. I en bränsleanläggning kan problemet bli "poff".
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

En poff eller ännu mera skulle jag vilja påstå. Det är hursomhelst aldrig att leka med. Ett exempel, om det nu kan vara värt någe? Hur många har någongång fått en "knäpp, smäll, gnista" när ni skall öppna bildörren? Denna lilla gnista kan i "rätt" miljö orsaka katastrof...sedan om denna miljö är i källaren eller inom industrin spelar ingen roll för gnistan....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Dom skruvar jag producerad, görs ut av Polypropylen eller Polyetylen plast. PVC plast ger mer upphov til statisk elektricitet än PP/PE.
Motor är jordad och det är metallisk förbindelse mellan motorns axel direkt till spiral.
För att det skal bliva en "poff" måste man ha tilräckligt syre, dammig luft samt gnista. Det har man som regel inte i en skruv.
Varvtalet på exempelvis min doserskruv ligger på under 4 varv per minut och dette leder inte till gnista. I en vertikal skruv finns ingen luft då den är lufttät.

Jag tror man skall vara noggrann med jordning av vakuumsystem för pellets om man har et sådant eller tänker köpa et sådant.

Det är mycket sällsynt att det uppstår brand i pelletsanläggningar för villor.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Rol-bi skrev:Jag tror man skall vara noggrann med jordning av vakuumsystem för pellets om man har et sådant eller tänker köpa et sådant.
Har haft luftmatning/vakuumsystem i över 9 år och har inte haft det minsta problem med statisk elektricitet.

Men typen av sug/blåsrör är nog det som styr om man ev. skall få problem eller inte. Själv har jag en spiralarmerad gummislang som sugslang. Kanske inte helt optimal när det gäller friktionen mellan rörvägg och pellets men det fungerar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gwyrlim
Gallringsobjekt

Inlägg av gwyrlim »

Hej
Det är ett tag sedan det skrevs i denna tråd men jag kan inte låta bli i alla fall.

Jag håller på att kolla lite på sugning av spån till ett hobbysnickeri jag tänkte ha i garaget. Då kom jag in på rör och i USA verkar man använda PVC-rör. Då jag även hade tänkt börja försöka fylla mitt veckoförråd med hjälp av någon typ av suganordning så kom det där med statiskelektrisitet in i bilden. Det tas upp lite då och då runt pellets hantering. Det känns som att suga spån och pelletstransport inte är så långt ifrån varandra och enligt det som är skrivet här http://mywebpages.comcast.net/rodec/woo ... myths.html så verkar det inte vara ett stort problem det där med statiskelektrisitet när man suger spån i PVC-rör. Så är det verkligen ett problem med statiskelektrisitet om man tänker suga lite pellets? Det borde ju vara betydligt mindre damm(eller har jag kanske fel här). Har det hänt några olyckor som beror på statiskelektrisitet?
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Rol-bi skrev:I en vertikal skruv finns ingen luft då den är lufttät.
Jasså ingen luft? Är det bara vakum och pellets eller vaddå?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag vill gärna klargöra lite rörande statisk elektricitet:
* Trä kan inte laddas med statisk elektricitet. Detta medför att om man ska skicka ett oskyddad kretskort och inte har en speciell antistat-påsa är det näst-bästa att packa kretskortet in i en tidning!
* Då trä (pellets) inte kan laddas statisk kan det inte heller flytta laddning.
* Statisk elektricitet byggs alltså upp i plasten, inte i skruven/pellet eller liknande.
* Laddningen som kan byggas upp kan bli avsevärd även om pellets inte är statisk laddningsbara i sig.

Slutsatsen är:
Om det finns plast i transportsystemet som inte är speciellt avledande KOMMER det att ske urladdningar (gnistar) och resultatet av dessa urladdningar beror på några saker:
* Om det finns lättantändligt material nog, är gnista svag måste det vara mycket fint pulver (mjöl), är den kraftigare går det med större partiklar.
* Finns det syre nog att underhålla en kortvarig förbränning? Detta är nästa alltid tillfället med ett möjlig undantag på Rol-bi's vertikalskruv som tydligen kör med vaccum eller packar pelletsen så mycket att det blir solitt.

Så vill man ha ett säkert system ska man ha koll på dessa faktorer. Ett plaströr har en svag avledning till luften så om transporten sker i lugnt tempo kan det mycket väl vara nog till att undvika problem. Har man ingen mjöl men bara större partiklar kan en mindre urladdning inte värma upp nog till att orsaka en explosion osv.

Så ett luftmatningssystem som inte "mjölar ner" pelletsen kan vara alldeles säkert även om det är plaströr hela vägen, det finns ingen partiklar som är små nog att tända, detta kan bero på att man har ett bra filter innan man recirkulerar luften om man har den funktion.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar