Fundering: Biomatic 20+ mot acktank med solfångare?
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 231
- Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
- Ort: Västerhaninge/Karlstad
- Kontakt:
Fundering: Biomatic 20+ mot acktank med solfångare?
Varför jag slänger in frågan här och inte under "Sol" rubriken beror på att jag skulle specifikt vilja veta om någon
kör sin Biomatic 20+ mot acktank med solfångare och i så fall med vilket resultat?
Har försökt ta reda lite på vad man behöver om man sitter med en Biomatic 20+ för att kunna installera solfångare
men har inte blivit klokare. Några säger att det det är inte är bra att köra en Biomatic 20+ mot acktank mm.
Vill inte lägga ner en massa pengar på nåt som inte kommer fungera bra pga. fel förutsättningar.
Någon som vet mer?
kör sin Biomatic 20+ mot acktank med solfångare och i så fall med vilket resultat?
Har försökt ta reda lite på vad man behöver om man sitter med en Biomatic 20+ för att kunna installera solfångare
men har inte blivit klokare. Några säger att det det är inte är bra att köra en Biomatic 20+ mot acktank mm.
Vill inte lägga ner en massa pengar på nåt som inte kommer fungera bra pga. fel förutsättningar.
Någon som vet mer?
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Nackdelen med en biomatic mot acktank är att den har 140 liter vatten som värms/svalnar vilket gör att det blir ökade förluster, Sen är det även förluster från rör o tank oxå...
Men visst går det o man kan minska dessa förluster oxå genom att använda en bivalentshunt (4-vägs) som tar från pannan i första han o sen från acktanken då töms pannan på värme snabbt, Även koppla acktankens slingor i serie med pannan gärna med en blandningsventil så att det bara tas från pannan då den är varm o sen spetsar från tanken...
Brännarens termostat ska då flyttas till acktanken...
Det kommer att funka bra men det kommer ju att kosta endel o det kommer inte att betala sej utan det är endast med tanke på miljön el för att du är intresserad...
Det du behöver
Laddomat 21
Backventil
Bivalentshunt
Acktank på minst 750 liter med dubbla 15 meters vv slingor som ska va utdragna samt solslinga (ev 2 st), Den ska va bra isolerad med minst 90 mm pur el 250-300 mm mineralull i sidorna o 300-400 mm i topp..
Bra rörisolering mellan panna o tank...
Kopparrör
Större exp.kärl (tryck kärl minst 10% av systemvolymen men helst 15% o vid öppet minst 5% av systemvolymen)
Blandningsventil
Solfångare med styrning
Kasnke jag glömt nått men i stora drag är det detta du behöver..
Men visst går det o man kan minska dessa förluster oxå genom att använda en bivalentshunt (4-vägs) som tar från pannan i första han o sen från acktanken då töms pannan på värme snabbt, Även koppla acktankens slingor i serie med pannan gärna med en blandningsventil så att det bara tas från pannan då den är varm o sen spetsar från tanken...
Brännarens termostat ska då flyttas till acktanken...
Det kommer att funka bra men det kommer ju att kosta endel o det kommer inte att betala sej utan det är endast med tanke på miljön el för att du är intresserad...
Det du behöver
Laddomat 21
Backventil
Bivalentshunt
Acktank på minst 750 liter med dubbla 15 meters vv slingor som ska va utdragna samt solslinga (ev 2 st), Den ska va bra isolerad med minst 90 mm pur el 250-300 mm mineralull i sidorna o 300-400 mm i topp..
Bra rörisolering mellan panna o tank...
Kopparrör
Större exp.kärl (tryck kärl minst 10% av systemvolymen men helst 15% o vid öppet minst 5% av systemvolymen)
Blandningsventil
Solfångare med styrning
Kasnke jag glömt nått men i stora drag är det detta du behöver..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 231
- Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
- Ort: Västerhaninge/Karlstad
- Kontakt:
Ok! Tack för ett mycket utförligt svar!
Jag misstänkte att det skulle vara nåt åt det håll du beskriver
men jag måste ju gå till botten med det och fråga så jag inte
bara går runt och tror en massa saker...
Men det är klart, hur gärna jag än vill ha solfångare så får det inte kosta vad som helst.
Jag avstår så länge och dyker det inte upp nåt nytt alternativ som är en smidigare lösning
så får pengarna gå till ett nytt bulkförråd och mer pellets.
Mina kunskaper inom vvs är så starkt begränsade så man är tvungen att anlita hantverkare
till allt som ska göras och då blir det oftast alldesles för dyrt.

Jag misstänkte att det skulle vara nåt åt det håll du beskriver
men jag måste ju gå till botten med det och fråga så jag inte
bara går runt och tror en massa saker...
Men det är klart, hur gärna jag än vill ha solfångare så får det inte kosta vad som helst.
Jag avstår så länge och dyker det inte upp nåt nytt alternativ som är en smidigare lösning
så får pengarna gå till ett nytt bulkförråd och mer pellets.
Mina kunskaper inom vvs är så starkt begränsade så man är tvungen att anlita hantverkare
till allt som ska göras och då blir det oftast alldesles för dyrt.

Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Det finns hur många skolor och synpunkter som helt beträffande pelletsbrännare med och utan acktan. Själv tycker jag följande:
Har man en rörbrännare som tänder och släcker vare gång skall man elda mot mycket vatten ( acktank. ) och ha så stor differans på start och stopp som det bara går av praktiska skäl (ca 20 gr.)
Har man en koppbrännare med glödhållning ( även EcoTec ) finns det ingen fördel med att ha en acktank. Den brännaren mår bäst av att återtända ofta och ha så liten differans som möjligt. EcoTec 8 gr, Atiterm 4 gr.
Tänk på att i varje liter vatten finns det alltid en viss mängd energi som går förlorad i överföringsförluster. Det kanske ändå är tillräckligt varmt i pannrummet utan den värme acktanken ger.
En Biomatic 20+ till en soltank är ingen bra lösning eftersom både elpatron och varmvattenberedare sitter i pannan.
En soltank skall vara huvudsystemet och ha en laddpanna t.e.x Bionet 12
Elpatron, varmvattenberedning och shunt skall vara i acktanken.
Har man en rörbrännare som tänder och släcker vare gång skall man elda mot mycket vatten ( acktank. ) och ha så stor differans på start och stopp som det bara går av praktiska skäl (ca 20 gr.)
Har man en koppbrännare med glödhållning ( även EcoTec ) finns det ingen fördel med att ha en acktank. Den brännaren mår bäst av att återtända ofta och ha så liten differans som möjligt. EcoTec 8 gr, Atiterm 4 gr.
Tänk på att i varje liter vatten finns det alltid en viss mängd energi som går förlorad i överföringsförluster. Det kanske ändå är tillräckligt varmt i pannrummet utan den värme acktanken ger.
En Biomatic 20+ till en soltank är ingen bra lösning eftersom både elpatron och varmvattenberedare sitter i pannan.
En soltank skall vara huvudsystemet och ha en laddpanna t.e.x Bionet 12
Elpatron, varmvattenberedning och shunt skall vara i acktanken.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 231
- Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
- Ort: Västerhaninge/Karlstad
- Kontakt:
Tack för era svar, det är med stort intresse jag läser och begrundar era synpunkter.
Nu vet jag iaf. vad jag ska tänka på om jag ev. flyttar och ska gå igenom samma process i ett nytt hus.
Nu vet jag iaf. vad jag ska tänka på om jag ev. flyttar och ska gå igenom samma process i ett nytt hus.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Jag har det kopplat just så men jag rekomenderar det inte. Med en bivalent shunt så kommer pannan att tömmas på värme fortare, MEN... I å andra sidan så kommer pannan aldrig att bli svalare än returen. Så länge man plockar värme från acken så kommer pannan att varmhållas och öka förlusterna.André skrev: Men visst går det o man kan minska dessa förluster oxå genom att använda en bivalentshunt (4-vägs) som tar från pannan i första han o sen från acktanken då töms pannan på värme snabbt
Sätt istället shunten på tanken och en växelventil på pannan så att pannan töms först men sedan kopplas bort helt.
mvh
Ps 4-vägsshunt är inte samma sak som bivalent shunt men jag förstår vad du menar.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Jag kör just så som ni säger att man inte skall göra, med en Biomatic 20+ mot 750 l acktank och ett Aquasol Big 8,6 m3 solvärmesystem.
Detta fungerar förvånansvärt bra, trots de påtalade värmeförlusterna.
Man blir ju klokare med tiden och när jag köpte anläggningen för 4 år sedan så visste jag inte att jag borde ha köpt en rörbrännare i stället för en koppbrännare. Det var andra saker som styrde inköpet, varav en var att det skulle vara så underhållsfritt som möjligt (eldade mest med el innan och ved som tillsats när det var som kallast).
Hur som helst så slängde vi ut den gamla anläggningen helt och hållet, det var helt tomt i pannrummet. Investeringen med montering och allt gick på ca 150 000 kr och vi sänkte total kostnaden för värme och el från ca 31 000 kr/år till ca 18 000 kr/år.
Detta medförde att om man räknar ihop allt så gick investeringen ihop sig första året, inte med mycket men ändå.
Så allt beror på vilket utgångsläge man har. I mitt fall var jag i alla fall tvungen att byta anläggning eftersom den gamla var så ineffektiv och helt utsliten.
Idag skulle jag nog ha köpt en rörbrännare i stället (som sagt, man blir klokare med tiden), men i övrigt så är har vinsterna varit så stora att det inte finns något att klaga på.
Det finns dock några mer saker att tänka på:
- 750 l acktank är för litet! Solvärmesystemet är effektivast vid stora temperaturdifferenser. I mitt fall borde jag ha minst 1000 l acktank.
- Det blir mellan 150 och 200 grader varmt i solvärmesystemet när det är som varmast, vilket medför att trycket stiger till 8 bar och får övertrycksventilen att lösa ut. Tillverkarens expansionskärl är alltså för litet. Lösningen just nu är att reglera trycket i solvärmesystemet manuellt (nån gång skall jag väl få tid att byta expansionskärl).
- Se till att det är så lite rörkopplingar som möjligt! Svetsa rören och dra de nödvändiga rörkopplingarna hårt. 8 bar är en hel del.
- Isolera alla rör (även i pannrummet) väl för att minska förlusterna. Särskilt rören mellan solfångaren och acktanken skall isoleras ordentligt. Tänk dock på att det inte går med vilken isolering som helst när det kan bli en bra bit över 100 grader i de rören.
- Var noga vid val av utrustning. Det är troligare att det fungerar bra om det mesta kommer från samma tillverkare. Förhoppningsvis så är det i alla fall testat tillsammans. Alternativt så löser ju den händige alla problem
Det finns säker massor av annat att tänka på också, men det var vad jag kom på i all hast.
Detta fungerar förvånansvärt bra, trots de påtalade värmeförlusterna.
Man blir ju klokare med tiden och när jag köpte anläggningen för 4 år sedan så visste jag inte att jag borde ha köpt en rörbrännare i stället för en koppbrännare. Det var andra saker som styrde inköpet, varav en var att det skulle vara så underhållsfritt som möjligt (eldade mest med el innan och ved som tillsats när det var som kallast).
Hur som helst så slängde vi ut den gamla anläggningen helt och hållet, det var helt tomt i pannrummet. Investeringen med montering och allt gick på ca 150 000 kr och vi sänkte total kostnaden för värme och el från ca 31 000 kr/år till ca 18 000 kr/år.
Detta medförde att om man räknar ihop allt så gick investeringen ihop sig första året, inte med mycket men ändå.
Så allt beror på vilket utgångsläge man har. I mitt fall var jag i alla fall tvungen att byta anläggning eftersom den gamla var så ineffektiv och helt utsliten.
Idag skulle jag nog ha köpt en rörbrännare i stället (som sagt, man blir klokare med tiden), men i övrigt så är har vinsterna varit så stora att det inte finns något att klaga på.
Det finns dock några mer saker att tänka på:
- 750 l acktank är för litet! Solvärmesystemet är effektivast vid stora temperaturdifferenser. I mitt fall borde jag ha minst 1000 l acktank.
- Det blir mellan 150 och 200 grader varmt i solvärmesystemet när det är som varmast, vilket medför att trycket stiger till 8 bar och får övertrycksventilen att lösa ut. Tillverkarens expansionskärl är alltså för litet. Lösningen just nu är att reglera trycket i solvärmesystemet manuellt (nån gång skall jag väl få tid att byta expansionskärl).
- Se till att det är så lite rörkopplingar som möjligt! Svetsa rören och dra de nödvändiga rörkopplingarna hårt. 8 bar är en hel del.
- Isolera alla rör (även i pannrummet) väl för att minska förlusterna. Särskilt rören mellan solfångaren och acktanken skall isoleras ordentligt. Tänk dock på att det inte går med vilken isolering som helst när det kan bli en bra bit över 100 grader i de rören.
- Var noga vid val av utrustning. Det är troligare att det fungerar bra om det mesta kommer från samma tillverkare. Förhoppningsvis så är det i alla fall testat tillsammans. Alternativt så löser ju den händige alla problem

Det finns säker massor av annat att tänka på också, men det var vad jag kom på i all hast.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Nej inte egentligen...
Jag såg en bra PowerPoint presentation om detta och mitt system är inte lika komplext.
Pumpen för radiatorkretsen tar ut vattnet ur acktanken via en vanlig motorstyrd shunt med shuntautomatik med inne och utegivare och framledningsgivare. Detta fungerar ganska bra. Tyvärr så har jag bara enkelrörssystem i huset vilket ger andra lustiga fenomen med radiatorerna, men det har inte med värmeanläggningen att göra.
Det sitter en Laddomat 10 mellan pannan och acktanken. Pumpen på denna är kopplad till en Laddomat brännarstyrning 33P, som känner av när temperaturen i pannan nått ca 85 grader. När pumpen startar har Laddomat 10 öppnat så pannan kan börja ladda acktanken.
Tyvärr så är det här den största missen uppstod när systemet byggdes. Biomatic 20+ är inte riktigt byggd för att jobba ihop med den brännarstyrning som jag har
Brännarstyrningen reglerar inte pannan utan bara laddpumpen, så det var ett pyssel att få det att fungera så att inte laddpumpen gick igång när solpanelerna hade värmt acktanken till ca 85 grader.... Det hände i början, och det är väldigt dålig ekonomi i att värma pannan också.
Jag har tänkt att bygga om det, men av någon anledning så kommer jag aldrig till skott, det fungerar ju i alla fall nu.
På sommaren brukar jag stänga av pannan helt och köra med el och sol (använder inte pannans elpatron, det sitter en separat i acktanken), och det har fungerat väldigt bra. Solvärmen är så pass effektiv att elen bara går in i princip om det är helmulet och regnar, men man vill ju alltid tänja på gränserna
Funderar på att skaffa ett vindkraftverk för att få ner elkostnaderna ytterligare.
Lång utläggning men i alla fall......
Jag såg en bra PowerPoint presentation om detta och mitt system är inte lika komplext.
Pumpen för radiatorkretsen tar ut vattnet ur acktanken via en vanlig motorstyrd shunt med shuntautomatik med inne och utegivare och framledningsgivare. Detta fungerar ganska bra. Tyvärr så har jag bara enkelrörssystem i huset vilket ger andra lustiga fenomen med radiatorerna, men det har inte med värmeanläggningen att göra.
Det sitter en Laddomat 10 mellan pannan och acktanken. Pumpen på denna är kopplad till en Laddomat brännarstyrning 33P, som känner av när temperaturen i pannan nått ca 85 grader. När pumpen startar har Laddomat 10 öppnat så pannan kan börja ladda acktanken.
Tyvärr så är det här den största missen uppstod när systemet byggdes. Biomatic 20+ är inte riktigt byggd för att jobba ihop med den brännarstyrning som jag har

Brännarstyrningen reglerar inte pannan utan bara laddpumpen, så det var ett pyssel att få det att fungera så att inte laddpumpen gick igång när solpanelerna hade värmt acktanken till ca 85 grader.... Det hände i början, och det är väldigt dålig ekonomi i att värma pannan också.
Jag har tänkt att bygga om det, men av någon anledning så kommer jag aldrig till skott, det fungerar ju i alla fall nu.
På sommaren brukar jag stänga av pannan helt och köra med el och sol (använder inte pannans elpatron, det sitter en separat i acktanken), och det har fungerat väldigt bra. Solvärmen är så pass effektiv att elen bara går in i princip om det är helmulet och regnar, men man vill ju alltid tänja på gränserna

Funderar på att skaffa ett vindkraftverk för att få ner elkostnaderna ytterligare.
Lång utläggning men i alla fall......
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Mr.pellets då har du den på 2-3 dagar om den finns hemma..Draken66 skrev:Nej tyvärr inte.
Håller på att leta på någon firma som jag kan köpa den av.
Några förslag?

http://www.mrpellets.se/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd