Shuntproblem?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Duetten
Prima virke

Shuntproblem?

Inlägg av Duetten »

Hej

Tyckte att det gått lite mycket pellets senaste tiden men då jag har haft återkommande problem med brännaren var jag glad att den i alla fall gick. Det kändes också som om källaren plötsligt blivit lite väl varm sen brännaren gått igång och då jag kikar på vattentemperaturen till elementen så ser jag att shunten tydligen pumpar ur för fullt. Dvs ligger panntempen på runt 70 grader så går 70 grader ut till elementen. Kanske inget fel i det om det är kallt ute men nu är det ju plusgrader ute. Jag har ställt in en värmekurva för huset och enligt den ska det vid 0 grader gå ut c:a 45, inte 70 grader. Tidigare har det stämt bra med vad som hänt men nu är det helt åt skogen.

Pannan har en shuntautomatik (ESBE heter shunten) inkopplad och den står i kallt/blått läge men ändå pumpar den ut max. Vad kan vara problemet? Har försökt att rubba den men den sitter som berget, oavsett om jag har den intryckt eller ej. Har även knackat lite på den, det brukar ju fungera på mina element, men utan resultat.

Vet inte om det har någon betydelse men montören som installerade brännaren brukar snurra lite på den då han är här. Om jag fattat det rätt så har den ett manuellt läge (intryckt?) men själv har jag dock aldrig försökt röra den förrän ikväll, men då satt den ju som berget. Kan han ha vridit sönder den?

Någon som jag ett tips på vad som kan göras? Har ventilen fastnat, är shunten paj, är det styrningen av shunten som är problemet eller något annat?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Sandstugan
Prima virke

Inlägg av Sandstugan »

när ventilmotorn är i ¨auto¨ läge går den ej att handköra.

det brukar finnas nå¨gon knapp man trycker in eller ngt annat knep för att kunna handköra den.

du bör på din reglercentral ha möjligheten att handköra den via pil ner / upp

börja med det
ifall inget händer kan man gå efter uteslutningsmetoden
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det skall gå att köra manuellt om du trycker in ratten. Om den fastnat bör garantin gälla. Annars går det att ställa tempen på radiatorkratsen i extrema värden för att se om den rör sig. I menyn för aktuella driftdata kan man se om systemet vill justera shunten.

Om den går att ställa manuellt skulle det kunna vara kontaktfel till tempkännaren eller shunten.

Lycka till!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Duetten
Prima virke

Inlägg av Duetten »

Hej

Tackar för tipsen. Shunten satt där redan innan brännaren kom på plats så garantin är nog väck sen länge.

Jag lyckas inte rubba den i manuellt läge, dvs intryckt. Ska kolla in menyn i kväll för att se om den vill reglera men inget händer. Eftersom shunten står på "blått" känns det som om systemet vill begränsa flödet pga den höga temperaturen men då det inte händer är min gissning att ventilen fastnat i max uppet läge.

Hur menar du med att ställa in extremvärden? Vilken temperatur syftar då på? Är det vredet som reglerar panntemperaturen jag ska vrida på?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag hade lite bråttom, trodde du hade en Ecoflex. Jag menade om du kan ställa in så att den temp du vill ha till elementen (via värmekurvorna) är så hög den kan bli eller mer aktuellt i ditt fall så låg den kan bli. Då skulle man kunna se att shunten rör sig.

Jag fick ta i lite med en rörtång för att få loss min gamla shunt. Dra inte sönder den bara. Lite fram och tillbaka många gånger så fick jag igång den till slut.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar