Koppla acktank till luft/luft värmepump

Skriv svar
sågen
Frö

Inlägg av sågen »

Jag precis köpt och installerat en ackumulator tank till min pellets anläggning. Priset för installationen sprang iväg så att jag bestämde mig för att göra det själv. Tack för alla inlägg som jag hittat på pellets forum.

Nu till min fråga. Tanken har en solslinga som jag skulle vilja utnyttja på sommaren. Problemet är att en solpanels anläggning säkert skulle gå på 40 000kr eller mer. Efter lite diskussion på jobbet har vi börjat fundera på om man skulle kunna koppla in en luft/luft värmepump på solslingan. Det bästa vore ju naturligtvis en luft/vatten värmepump men den går ju på ca 40 000kr på rinkaby och en luft/luft värmepump kan man ju få för ca 7000kr.
Är det någon som har provat något likande och har några idéer.
Taken är att man skulle låta utomhusdelen vara orörd och bara spara elektroniken i inomhusdelen. Frågan är om mediet blir tillräckligt varm.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Var några diskussioner på värmepumpsforum om det här för ett år sedan om man kunde kondensera direkt från utedelen till en vattentank med en lång kopparslinga. Var visst en norrman som också hade lyckats att få det fungera.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Eller en färdig härifrån... http://www.energicentra.nu/

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Är det någon som vet vad som skiljer en sådan luft/vatten pump från en motsvarande ctc eller thermia förutom dubbla priset eller mer?
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Nu var det ett tag sedan jag tittade på detta. Men vad jag kom fram till tidigare var att de allra flesta luft/vatten pumpar var rätt omdoderna historier, enkla on/off varienter. Till skillnad från luft/luft pumpar där alla pumpar utom de allra enklaste är av inverter typ.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Om du skall köra mot ack tank är det väl en luft/vatten pump som gäller.
Och då skall du inte ha en inverter.En stor on/off är bättre.Den kommer ju alltid gå för fullt. En nibe on/off på 10-14kw går väl på ca 45 000
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
sågen
Frö

Inlägg av sågen »

Hela ideen var ju att få en billigare värmepump än en luft/vatten att fungera.
Varför lägga ner 45.000kr när det skulle kunna räcka med 10.000kr plus lite hempul.
Skriv svar