skruven stannar

Skriv svar
Mike_-_
Fröträd

skruven stannar

Inlägg av Mike_-_ »

hej undrar vad det kan vara när skruven stannar hela tiden. det börjar bli lte tråkigt att hela tiden gå ner å starta om brännaren.
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Varför stannar skruven då ?

Är det skruven i sig som stannar eller är det fotocellen som bråkar så att den tror att det inte brinner och stänger av på grund av det.

Eurofire har lite halvtaskig fotocell som kan behöva lite TLC för att funka som den ska, enklast är att titta på den i uppstarten och se vad du får för värde på fotocellen så ser du om det är det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Mike_-_
Fröträd

Inlägg av Mike_-_ »

hej!
jag tror det är skruven som bråkar. det är precis om om att den inte orkar skruva fram pelletsen.. vad ska man ligga på för värden när den startar upp,, fotocellen alltså? kan det vara för att det är dålig pellets eller?

micke_932 skrev:Varför stannar skruven då ?

Är det skruven i sig som stannar eller är det fotocellen som bråkar så att den tror att det inte brinner och stänger av på grund av det.

Eurofire har lite halvtaskig fotocell som kan behöva lite TLC för att funka som den ska, enklast är att titta på den i uppstarten och se vad du får för värde på fotocellen så ser du om det är det.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Ja i så fall får du ju laga skruven eller skaffa en annan men jag tror knappast att det är skruven, antingen går den eller inte, skruven har en jäklaranammaväxellåda så den orkar det mesta skulle det ta emot så löser motorskyddet ut eller något går sönder.

Om du tar och sätter kontakten till skruven i närmsta eluttag med en påse eller låda under slangen så ser du ju om det kommer pellets snyggt och fint eller om det är något som bråkar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Mike_-_
Fröträd

Inlägg av Mike_-_ »

har testat det.hur menar du med laga jag vet ju inte vad som är fel.. men kan det vara pelletsen det är fel på det verkar som om den bara smular sig när den ska skruvas om man säger så.. ?
micke_932 skrev:Ja i så fall får du ju laga skruven eller skaffa en annan men jag tror knappast att det är skruven, antingen går den eller inte, skruven har en jäklaranammaväxellåda så den orkar det mesta skulle det ta emot så löser motorskyddet ut eller något går sönder.

Om du tar och sätter kontakten till skruven i närmsta eluttag med en påse eller låda under slangen så ser du ju om det kommer pellets snyggt och fint eller om det är något som bråkar.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det låter som dålig pellets med mycket spån som korkar igen skruven..

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Mike_-_
Fröträd

Inlägg av Mike_-_ »

ja jag tycker det är mkt spån i. jag kör med AGROL pellets. det är den enda pelletsen jag har kört med så jag vet ju inte vad som e bra eller dåligt. har den föt att jag får den rätt billigt tycker jag
ronald skrev:Det låter som dålig pellets med mycket spån som korkar igen skruven..

Mvh ronald
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kan du dra ur skruven ur förrådet och samtidigt köra den ren,så kan det underlätta att sen börja på ny kula.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Karla1
Pannrumsnisse!

Re: skruven stannar

Inlägg av Karla1 »

Mike_-_ skrev:hej undrar vad det kan vara när skruven stannar hela tiden. det börjar bli lte tråkigt att hela tiden gå ner å starta om brännaren.
Vet inte hur länge du kört eller vilken typ av förrråd du har , men har du som exempel ett mafa mini eller midi så rekommenderar jag att man tar ur skruven en till två gånger per år och tömmer botten från spån samt skruven. Stoppa tillbaka allt och fyll på ny pellets och kör skruven minst 15 min efter det pellets har börjat matas upp. Det kan lätt bli luftfickor annars och du får stopp i början innan den matar jämt flöde igen.

Spånet gör att pelletsen hänger sig i förrådet och du får så kallad valvning, för mycket spån som siktats ner i botten. Spånet gör sedan att du för en högre friksion och spiralen går tungt och pelletsen roterar med i skruven, och fungerar som en kvarn som maler sönder ännu mer, man hamnar i en ond cirkel helt enkelt. Spånet siktar sig då också ner i skruven mot botten, till slut så blir det stopp.

Kör skruven manuellt först så att du ser att det är detta som orsakar stoppen så du inte har något fel på någon komponent i brännaren.
Brukar vara så att man tar nätsladden från brännaren och kopplar ihop denna med skruvens kabel.
Mike_-_
Fröträd

Inlägg av Mike_-_ »

jag har kört med det sen i somras, förrådet ser ungefär ut som ett midi förråd., jag gjorde rent skruven för ca 3 veckor sen men kanske inte körde så långt efter som skrev , när pelletsen började komma alltså.
en fårga bara såg att du hade en ctc 1200, jag ska sätta in en ctc 1100 hur gör man för att se om det är bra låga, så man får rätt inställnignar menar jag?
Karla1 skrev:
Mike_-_ skrev:hej undrar vad det kan vara när skruven stannar hela tiden. det börjar bli lte tråkigt att hela tiden gå ner å starta om brännaren.
Vet inte hur länge du kört eller vilken typ av förrråd du har , men har du som exempel ett mafa mini eller midi så rekommenderar jag att man tar ur skruven en till två gånger per år och tömmer botten från spån samt skruven. Stoppa tillbaka allt och fyll på ny pellets och kör skruven minst 15 min efter det pellets har börjat matas upp. Det kan lätt bli luftfickor annars och du får stopp i början innan den matar jämt flöde igen.

Spånet gör att pelletsen hänger sig i förrådet och du får så kallad valvning, för mycket spån som siktats ner i botten. Spånet gör sedan att du för en högre friksion och spiralen går tungt och pelletsen roterar med i skruven, och fungerar som en kvarn som maler sönder ännu mer, man hamnar i en ond cirkel helt enkelt. Spånet siktar sig då också ner i skruven mot botten, till slut så blir det stopp.

Kör skruven manuellt först så att du ser att det är detta som orsakar stoppen så du inte har något fel på någon komponent i brännaren.
Brukar vara så att man tar nätsladden från brännaren och kopplar ihop denna med skruvens kabel.
Sintringen
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

[quote="Mike_-_"]jag ska sätta in en ctc 1100 hur gör man för att se om det är bra låga, så man får rätt inställnignar menar jag?

'Öppna luckan på pannas topp och kolla ner, du ska inte direkt se lågan och färgen skall väl vara ungefär samma som på kåpan på din brännare.
(det bästa är ju att låta en installatör göra service på den)
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Mike_-_
Fröträd

Inlägg av Mike_-_ »

jag vet ju hur lågan ska se ut.. men eftersom det inte fanns någon inspektionslucka framme på pannan som på min gamla, så undrade jag bara hur man gjorde.. så nu vet jag tack
Sintringen skrev:
Mike_-_ skrev:jag ska sätta in en ctc 1100 hur gör man för att se om det är bra låga, så man får rätt inställnignar menar jag?

'Öppna luckan på pannas topp och kolla ner, du ska inte direkt se lågan och färgen skall väl vara ungefär samma som på kåpan på din brännare.
(det bästa är ju att låta en installatör göra service på den)
Skriv svar