Pannipanna du undrade även om ditt drag när det håller liv i glödbädden
Det är ju så att brännaren går in automatiskt en gång var 60:e minut och matar in lite pellets och även blåser på lite med fläkten.
Det enda man skulle kunna märka med draget och glöden är om man skulle ha för bra drag då drar det nämligen ur brännkoppen så att nivån sjunker detta är dock inte så vanligt nu vintertid då det går åt lite mer värme.
Denna rök.....
-
- Späd planta
Fortsätter väl i denna tråd.
Nu är röken i pannrummet borta men har börjat fundera på effektinställingarna.
Pannan har 95 liters vattenkrets och effekten vid fastbränsle är 15-25 kw och shunten är efter ack.tanken.
Just nu kör jag med 55% matning så det ger väl runt 12-13kw....
Så det jag undrar nu är borde man köra med mer effekt eftersom på pannan står det 15-25kw vid fastbränsle eldning (olja står 40kw).
Nackdelen med högre effekt är ju att rökgasarna ut från pannan lär bli högre, dom är mellan 158-165 nu.
Eller ska man försöka hitta ett mindre effektläge som räcker för att få ner rökgaserna?
Pannan har 95 liters vattenkrets och effekten vid fastbränsle är 15-25 kw och shunten är efter ack.tanken.
Så det jag undrar nu är borde man köra med mer effekt eftersom på pannan står det 15-25kw vid fastbränsle eldning (olja står 40kw).
Nackdelen med högre effekt är ju att rökgasarna ut från pannan lär bli högre, dom är mellan 158-165 nu.
Eller ska man försöka hitta ett mindre effektläge som räcker för att få ner rökgaserna?
Euronom Keramex (1988)
Thermia Bequem 15D (2004)
750l ack.tank med 120l varmvattenberedare (2005)
Thermia Bequem 15D (2004)
750l ack.tank med 120l varmvattenberedare (2005)
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
För att veta vad som är mest effektivt måste du testa olika effekter genom att väga o kolla hur mycket pellets det går för att ladda hela tanken t.ex 30° utan uttag från den, Börja mata brännaren manuellt från det att tanken börjar laddas..pannipanna skrev:Fortsätter väl i denna tråd.
Väg upp t.ex 10 kg pellets i en hink som du tar o matar brännaren från..
För att kolla detta så måste du även ha rätt justerad fläkt till dom olika effekterna så CO2 mm är bra...
Jag fick lägre förbrukning med högre rökgastemp/effekt till pannans gränns förstås sen ökade förbrukningen igen..
Ser man till rökgastempen är det ju bra som du har det nu...
Tror inte din brännare är på 12-13 kW med 55% matning men du kan ju kolla hur mycket pellets den drar genom att väga o kolla vad den förbrukar under 10 min..
Vid 12 kW drar den 416 gram pellets på 10 min o 13 kW 451 gram..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd