Diff tank?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Diff tank?

Inlägg av wertok »

Bytte nyss chip till ver. 0622 och det verkar fungera bra, blev fundersam på inställningen "Tank Diff" är det där man ställer in hysteresen?
Ni som haft denna version ett tag vad har ni den inställd på på vintern resp. sommaren?
Nivåvakt och optovakt var börvärdet 50% på mitt gamla chip och samma på det nya har ni andra det också?
Rengöring fläkt 2/h är det ok? Vad gör den då blåser fläkten på andra hållet eller :shock:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Kör du mot acktank eller???

Om du gör det så är det där du ställer hysteresen, kör du inte med acktank tycker jag inte du skall ändra

50% på nivåvakterna är brytvärdet när matningen från den externa skruven skall starta så det skall du inte ändra på.

Rengörning fläkt 2/h betyder att brännaren kör en renblåsning av brännkoppen 2 ggr/h och det gjorde den även med ditt gamla chip men där hade du inte möjlighet att se det i menyn.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Väljer man tankdiff så går brännaren bara på högläget..

Sommartid så kan det va ide att köra med tankdiff på 25-30° o eltändning istället för underhållsglöd..
Har man problem med kondens i skorsten kan man välja att köra tankdiff oxå med en högre effekt o längre gångtider...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Tack för infon!
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Jag kör med 20 graders tankdiff. Och jag har ingen acctank... Samma inställning sommar som vinter. Ja på sommaren tar jag bort glödhållningen. Jag kör 85° som börvärde. Och pannan går ner till 65° innan den tänder igen, detta ger mig en tillräcklig buffert av varmvatten. Även om pannan är nere på 65° så räcker det till en låång dusch. :)
På sommaren när det inte är något uttag av varmvatten så hinner pannan stiga till 90°. Den stannar vid 85° men fortsätter att stiga efter "frånslag". Och då den inte tänder med hjälp av glöd så tar det ju också längre tid för den att tända. Så på sommaren så har jag en större "verklig"hysstres mot dom 20° som jag har på vintern 25°-30° ungefär.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar