Hmmmm! Kollade nu (efter att jag fått misslyckad start igen) och skruven går mer än 2.5 varv - snarare lite mer än 3 varv och då fick jag ut exakt 1 dl pellets. Kollade två gånger och fick ut 1dl båda gångerna.Torsten skrev:Ligger startdosen på 2 till 3 dl så verkar det inte orimligt.
Enligt värmebaronen så skall startdosen vara 2,5 varv på matningsskruven.
Misslyckad start
-
- Entusiast!
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Då har du rätt inställning men får ändå för lite pellets. Här är tråden där startdosen diskuteras. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t=startdos
2,5 varv eller 3,5 varv, det verkar finnas olika uppgifter. 1 dl startdos är klart för lite, har matningsskruven vridits ur rätt läge eller har det fastnat någonting i botten på förrådet eftersom det inte kommer fram rätt mängd pellets?
2,5 varv eller 3,5 varv, det verkar finnas olika uppgifter. 1 dl startdos är klart för lite, har matningsskruven vridits ur rätt läge eller har det fastnat någonting i botten på förrådet eftersom det inte kommer fram rätt mängd pellets?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Entusiast!
Det var inte länge sedan vi körde skruven tom och öppnade det där locket i nedre delen så det borde ju inte finnas alltför mycket spån där tycker man. Å andra sidan så verkar pelletsen ge ifrån sig en hel del stoft.Torsten skrev:Då har du rätt inställning men får ändå för lite pellets. Här är tråden där startdosen diskuteras. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t=startdos
Tror jag ska testa att öka dosen lite till. Jag har ju ökat men bara ytte-pyttelite.
Tack för att du tar dig tid!

1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Alla skruvar är ju olika så att gå efter ett visst antal varv ska du nog inte lita på, mät upp startdosen som beskrevs tidigare i en burk eller liknande och gå efter det, 2,5 dl nämdes tror jag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Entusiast!
Ja, suck! Får väl äta middag i pannrummet ocksåmicke_932 skrev:Alla skruvar är ju olika så att gå efter ett visst antal varv ska du nog inte lita på, mät upp startdosen som beskrevs tidigare i en burk eller liknande och gå efter det, 2,5 dl nämdes tror jag.

2.5 dl säger du? Ja då är jag ju långt ifrån det med min ynkliga dl. Men jag ökar lite i taget.
Men är det sant att det kan bli nån sorts gasexplosion om dosen blir för hög?

1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Nja, "gengasexplosioner" kan förekomma, oftast i mindre omfattning med lite rök och liknande, men det kan smälla bra duktigt också om man har otur, men inte för att du har för stor startdos i sig, problemen inträffar med för lite drag/pellets som ligger och pyr inne i pannan och liknande scenario.
Man ska dock inte överdriva risken för detta, samtidigt ska man givetvis ha respekt för all form av eldande.
Oftast räcker det bra med lite sunt förnuft.
Om det funkar bra med den startdos du har så ska du givetvis inte öka den mera men 1dl låter väldigt lite.
Det jag fått läre mig är att man aldrig ska öppna en lucka på pannan om man inte vet vad som händer där inne, om det har legat pellets och pyrt en lång stund så kan det samlas gengas där inne och när man öppnar en lucka så kan den plötsliga mängden luft som tillförs få till en bra smäll, i sådana fall ska man först öppna luckan lite på glänt innan man öppnar den helt.
Man ska dock inte överdriva risken för detta, samtidigt ska man givetvis ha respekt för all form av eldande.
Oftast räcker det bra med lite sunt förnuft.
Om det funkar bra med den startdos du har så ska du givetvis inte öka den mera men 1dl låter väldigt lite.
Det jag fått läre mig är att man aldrig ska öppna en lucka på pannan om man inte vet vad som händer där inne, om det har legat pellets och pyrt en lång stund så kan det samlas gengas där inne och när man öppnar en lucka så kan den plötsliga mängden luft som tillförs få till en bra smäll, i sådana fall ska man först öppna luckan lite på glänt innan man öppnar den helt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
-
- Entusiast!
Nej det funkar tyvärr inte med den startdosen. Jag provade att slänga in en näve extra i röret nu när den skulle starta och då gick det igen.micke_932 skrev:Om det funkar bra med den startdos du har så ska du givetvis inte öka den mera men 1dl låter väldigt lite.
Så nu tänkte jag öka lite mer men först ska jag ha lite middag.

tack för förklaringen av gengasexplosionen. Känner mig lite lugnare

1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd