Funkar denna lösning för mig?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Hej!
Visst kan det räcka med en bionet 12 till erat hus men du måste ha i åtanke att solvärmen inte kommer att ge den effekt under höst och vinter tid om det fortsätter som det har gjort hitintills.
Kanske det vore bättre att gå upp ett hack till Biomatic 20 istället för att vara på den säkra sidan.
Eftersom vad jag kan se vad du har angett så har du ungefär 150kvm som skall värmas med vattenburet så kanske det är bättre att ta lite kraftigare paket lönar sig i längden.
Detta var bara min åsikt du får nog fler svar på din fråga!!
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vet du idag vilket effekt behov ditt hus har??
Huset är ju rätt stort (totalt 380 m2 inkl biyta om jag fattat det rätt??) o då spelar det ingen roll om du har golvvärme/radiatorer utan vad huset behöver som avgör..
Är huset dåligt isolerat t.ex så kan du måsta ha en biomatic 30+ t.o.m..

Vad värmer du med idag??

Kolla på Ecotec Mini Q http://www.ecotec.net/
Det kanske vore nått för dej, Den finns både som 20 o 25 kW panna med vattenvolym 55/60 liter o ska köras mot acktank..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Det finns en modell av Biomatic 20+ som heter Ultra Light och den är utan vv- växlare och elpatroner så den skulle passa alldeles utmärkt i ditt fall :D
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Engan23 skrev:Har idag en elpanna(inbyggd tankar på 120+80 liter) som jag ska kunna få ut 13kw ur men med en huvudsäkring på 20A så kan jag gissa att jag plockar ut max 9kw. Det räcker inte då pannan i stort sett får gå hela tiden, det blir dyyyrt.

Huset har vi byggt ut och om under sommaren och hösten så det är välisolerat runtom(även golv).

ja det stämmmer jag har normal rumstemperatur i ca 300kvm och ca 10-15 grader i den 80kvm som är biyta.

Ultra light modellen låter intressant och verkar verkligen passa mitt syfte.
En 16A säkring går det plocka ut ca 11 kW, Men iaf har du 13 kW effekt på elpatronerna?? o dom klarar att hålla innetempen jämnt så har du ett bra hus som inte kräver mycket sett till storleken... :D
Men jag tror ändå det kan bli kärvt med en Bionet då den har en inmatad effekt på 12 kW (möjligt att det går klämma ut lite till) vilket gör ca 11 kW till huset så det är gränsfall om det går...
Det är klart att det går men det kan behövas att elpatron måste hjälpa till lite då det är som kallast o det vill man kanske inte även om det bara är nån enstaka dag...

Ultra ligt är ju samma panna som biomatic i övrigt så den har oxå 140 l vattenvolym vilket är i mesta laget..
Men om man ser till effektbehovet kanske du skulle kolla in Ecotek ekonom som är på 15 kW (ca 13,5 kW uteffekt) o har 55 liter vattenvolym..
Verkar som alla är nöjda med den iaf, Sök på forumet o se vad som skrivs om den... :wink:
Har sett att dom kör ca 500 tim mellan rengöringarna vilket bör göra ca 1,5 ton pellets om man ser till effekten på pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tycker 140 liter är mycket då man eldar mot acktank, Iof så är det nog inte många dagar/tim som elpatron måste hjälpa till om du klarar dej med 13 kW nu..

Elpatronerna finns ju i många varianter o om det sitter t.ex en högt i tanken på 3+3 kW så går den in först på 3 kW o om tempen sjunker ytterliggare några grader så ökar den till 6 kW, Då går ju brännaren hela tiden ändå..

Ska du ha en soltank på 360 liter till Bioneten??
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bioneten är optimal för eldning mot acktank då den bara innehåller 50 liter vatten, Det är även pga av det som den behöver en extern vvberedare (acktank)
Jag tycker är att acktanken är för liten, 360 l räcker bara över dagen så är det mulet endag måste elpatron/pellets startas..
Det bör sitta en 750 liters acktank kopplad mot pannan då man ska ha solfångare tycker jag iaf, Med en 360 l tank är det slut vv om en hel familj duchat/badat..

En annan sak som jag inte gillar är att det bara sitter en laddpump mellan panna/tank utan thermiskventil (laddomat) då det kalla vattnet går in direkt i pannan...
Är det tänkt att pannan alltid ska va varm o även halva tanken ska alltid hålla minst 60°??
Om kallare vatten än 60° kommer in i pannan kan man få kondens i pannan som då rostar i förtid.. :?

Kanske därför en liten tank används o att man bara håller övre delen konstant varm, Då kan man köra pannan på modulerande driften (5-12 kW)
Blir som en stor panna alltihop...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då blir det nog billigare att köpa en 750 l tank med 90 mm pur isolering direkt (ev oisolerad o gör det ordentligt själv sen)
Tank med dubbla 15 meters uttdragna slingor samt 1 st 15 m solslinga, Solslingan + nedre slingan för vv kan man dra ut så den når från botten till ca 1 meter upp på tanken o den övre 50 cm från toppen o ner..
Elpatronanslutning just under övre slingan gör att inte mycket vatten behöver värmas om den måste gå..

Priset skilljer inte så mycket mellan en mindre o en större tank så det blir garanterat dyrare med 2 dt 360 l tankar.. :wink:

Hör med husqvarna tanksvets vad dom ska ha för en 750 l tank med 3 st 15 meters slingor o 90 mm pur isolering..

Den där 360 l beredaren har väl bara 50-60 mm mineralull o det vet jag hur det är, 500 l vatten som är 100° försvinner på typ 2 dygn.. :shock:
Skriv svar