installation janfire flex A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Myke Tison
Frö

installation janfire flex A

Inlägg av Myke Tison »

Hej,
Min mor vill börja elda med pellets (eldar idag med olja). Jag funderar på att handla en använd Janfire flex A och sätta in i hennes gamla panna. Jag undrar dock hur stort utyrymme brännaren behöver ha i pannan? Oljebrännaren kastar lågan framåt, medans flex A kastar den uppåt. Vilket avstånd till "taket" behövs för lågan? Hoppas ni förstår min fråga, och hoppas ni vet svaret, och att ni orkar svara...
tack! :?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag hittade tyvärr inget om det, många tillverkare brukar ha sådan information på sin hemsida, men du kan alltid fråga en janfire försäljare dom ska veta, berätta gärna vilken panna du vill sätta den i så finns det kanske någon här som vet.

Flex-a är en rätt liten brännare och bör kunna passa i nästan vilken panna som helst tror jag.

PS: I all janfires dokumentation noterade jag att det står "Uppfyller krav för P-märkning enligt SP" :lol: ska man tolka detta som att inte janfire heller har sina brännare P-märkta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

micke_932 skrev: PS: I all janfires dokumentation noterade jag att det står "Uppfyller krav för P-märkning enligt SP" :lol: ska man tolka detta som att inte janfire heller har sina brännare P-märkta.
Det verkar ju inte så:
http://www.sp.se/sv/index/services/cert ... Pelletseld
konstigt :scratch: Var det inte ett krav för att man skulle få konverteringsbidraget? Jag fick iaf bidrag för min flex-A.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nej, det var inget krav, dom måste uppfylla vissa miljökrav men dom behövde inte vara P-märkta, exempelvis så dög det med en kopia på äfab's testresultat för att få bidrag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
bailey
Späd planta

Inlägg av bailey »

Hej
Janfirebrännaren kastar lågan framåt om du lägger på en flamriktare.
Alltså en liten plåt som finns som tillbehör för just janfire.
Själv har jag en sån. Det funkar utmärkt.
:P
Ctc-Total+Janfire Flex-a
Eternit hus 81 m2 boyta + källare
ca 19 grader plus en bra täljstenskamin.
Däremot dålig isolering...:(
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

I tråden "Värt att veta om lågriktare" http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7346 här på forumet står att läsa att lågriktare rekommenderas om avståndet från brännkoppens översida är närmare vattenkylt eldstadstak än 150mm.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Myke Tison
Frö

Inlägg av Myke Tison »

Björne skrev:I tråden "Värt att veta om lågriktare" http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7346 här på forumet står att läsa att lågriktare rekommenderas om avståndet från brännkoppens översida är närmare vattenkylt eldstadstak än 150mm.
Tack för svaren!!!! Det uppskattas!!!!
Jag har nu varit och kollat min mors panna, och det visade sig att höjden inte var några problem, däremot så var djupet i pannan inte mer än 35 cm. Tror ni det räcker?
Jag undrar även vad det är för tjocka plattor som ligger mot väggarna och i botten av "kammaren" där oljebrännaren sitter? Kan jag ta bort dom? Plattorna är väldigt porösa, och i dåligt skick.
En avslutande fråga. Man tar väl bort den befintliga luckan, och sätter en plåt som följer med brännaren Janfire flex A. Hur tusan fäster man den plåten? Vågar man borra i pannan? Jag vill ju inte förstöra morsans panna liksom. :(
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Hur satt den befintliga luckan fast?

Min brännare är förvisso en annan modell men jag fick med en plåt som hade hål och fästöglar till brännaren, sedan mätte jag och skar till den och borrade ett hål i varje hörn, precis som det var med den gamla lucka där oljebrännaren satt.

Sedan var det bara att byta rakt av (efter lite omkoppling i det elektriska).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar